Μ. Κωσταμονίτου - Βογοροδίτσα - Μ. Παντοκράτορος - Μ. Ιβήρων

Κατηγορία:  Πεζοπορία
Μήκος διαδρομής:        21 χλμ
Χρόνος:    6-7 ώρες
Υψομ. διαφορά ανάβασης:    600μ.
Βλάστηση:    Θαμνώδης. δρύς, καστανιές
Πόσιμο νερό στη διαδρομή:     Ναι
Κατάσταση εδάφους:    Μονοπάτι, δρόμος
Δυσκολία διαδρομής:    Α
Σήμανση:   Σε διασταυρώσεις

Από τον αρσανά της Μ. Κωσταμονίτου ακολουθούμε αρχικά τον δρόμο που ανηφορίζει στο μοναστήρι. Στην πρώτη αριστερή στροφή που κάνει ο δρόμος (1) τον αφήνουμε και ακολουθούμε τρακτερόδρομο που βαδίζει δεξιά από κτήματα με ελαιόδεντρα. Λίγα μέτρα πριν αυτός να συναντήσει πάλι τον κεντρικό δρόμο φεύγουμε δεξιά (2) σε μονοπάτι που αμέσως γίνεται φαρδύ τσιμενταρισμένο καλντερίμι που βαδίζει παράλληλα με τον δρόμο άλλα ψηλότερα από αυτόν μέσα σε πυκνή θαμνώδη βλάστηση. Στην συνέχεια τελειώνει το τσιμεντάρισμα και βαδίζουμε σε μονοπάτι-καλντερίμι που ανηφορίζει πολύ ομαλά και συναντά τελικά τον δρόμο (3) 200μ πριν το μοναστήρι (4). (40 λεπτά)

Ανατολικά από την είσοδο του μοναστηριού υπάρχει μεγάλο ψηλό κτήριο. Βαδίζουμε στα αριστερά του και βρίσκουμε την ταμπέλα για Καρυές (5) που μας βάζει σε καλντερίμι που ανηφορίζει με ζικ-ζακ. Μετά από λίγο το καλντερίμι γίνεται μονοπάτι και διχάζεται. Το δεξί σκέλος μας οδηγεί ανάμεσα από ελαιόδεντρα σε μεγάλο ξέφωτο όπου το μονοπάτι χάνεται, άλλα φτάνει και δασικός δρόμος (6). Αν κατηφορίζουμε για Μ. Κωσταμονίτου με δυσκολία θα βρούμε την είσοδο του μονοπατιού. Ανηφορίζουμε τώρα σε αυτόν τον δρόμο και στο σημείο που αυτός στρέφεται δεξιά υπάρχει ταμπέλα που σημειώνει την συνέχεια του μονοπατιού (7). Βαδίζουμε τώρα σε καλό μονοπάτι με υπολείμματα από καλντερίμι μέσα σε πυκνό δάσος μέχρι να συναντήσουμε φαρδύ δασικό δρόμο (8). Βαδίζουμε για 150μ σε αυτόν τον δρόμο και στην συνέχεια τον αφήνουμε (9) και μπαίνουμε σε χορταριασμένο τρακτερόδρομο δεξιά. Μετά από 500μ (10) ανηφορίζουμε δεξιά σε μονοπάτι που μοιάζει με βαθύ αυλάκι και συναντάμε πάλι δασικό δρόμο (11) που έρχεται από Μ. Δοχειαρίου. Βαδίζουμε για 50μ στον δρόμο και στην δεξιά στροφή που κάνει βρίσκουμε την συνέχεια του μονοπατιού (12). Τώρα βαδίζουμε σε φαρδύ μονοπάτι που ανηφορίζει ομαλά μέχρι να καβαλήσει ένα σέλωμα στα 525μ και στην συνέχεια αρχίζει να κατηφορίζει κάπως απότομα. Τελικά συναντάμε (13) το φαρδύ μονοπάτι που έρχεται από την Χέρα (δρόμος του Μπέη) και  συνεχίζουμε να κατηφορίζουμε μέχρι να συναντήσουμε φαρδύ δασικό δρόμο πάνω στην κορυφογραμμή (14). (1 ώρα)
Η συνέχεια είναι Α πάνω σε αυτόν τον δρόμο. Μετά από 20 λεπτά (1.5 χλμ περίπου) φεύγει δεξιά (16) δασικός δρόμος και δεξιότερα μονοπάτι για Καρυές. Εμείς κατηφορίζουμε στον φαρδύ δρόμο αριστερά μέχρι να διασταυρωθούμε με τον κεντρικό δρόμο Καρυές – Βατοπέδι (17) και τον ακολουθούμε μέχρι την διασταύρωση για Σκήτη Βογορόδιτσα (18). (45 λεπτά, 4 χλμ)

Τώρα κατηφορίζουμε δεξιά και λίγο πριν την είσοδο της σκήτης βρίσκουμε την είσοδο του μονοπατιού (19) αριστερά του δρόμου. Το φαρδύ μονοπάτι βαδίζει ανάμεσα από πεζούλες, περνά ρεματάκι και στην συνέχεια κατηφορίζει ομαλά αριστερά του. Είναι πολύ φαρδύ μονοπάτι με υπολείμματα από καλντερίμι που έχει καθαριστεί πρόσφατα (μάλλον υπερβολικά). Τελικά αφού καβαλήσει ράχη αρχίζει να κατηφορίζει απότομα κάνοντας ζικ-ζακ και συναντά δασικό δρόμο πάνω από μεγάλη ρεματιά (20). Το μονοπάτι εδώ περνούσε το ρέμα και ανηφόριζε απέναντι οδηγώντας στην Σκήτη του Προφήτη Ηλία. Φαίνεται και η συνέχεια του στην άλλη πλευρά του δρόμου που εδώ το έχει κόψει απότομα άλλα δεν ξέρω σε τι κατάσταση βρίσκεται. Κατηφορίζοντας στον δρόμο παράλληλα με το ρέμα, συναντάμε τον κεντρικό δρόμο Καρυές-Μ. Παντοκράτορος (21). Εδώ ανηφορίζουμε δεξιά και σε 5 λεπτά συναντάμε το μονοπάτι που κατεβαίνει από την Σκήτη Προφ. Ηλία (22). Μπαίνουμε τώρα στο ωραίο βαθύσκιο μονοπάτι που μας οδηγεί στην κοίτη του ρέματος. Εδώ έχει χαλάσει και κινούμαστε στην κοίτη εκατέρωθεν της ρεματιάς μέχρι να συναντήσουμε πάλι στα αριστερά της κοίτης καλό μονοπάτι που καταλήγει σε δρόμο πάνω από την Μ. Παντοκράτορος (23). Κατηφορίζουμε σε αυτόν τον δρόμο και αφού περάσουμε πάλι το ρέμα βγαίνουμε σε διασταύρωση (24) όπου αριστερά πάει για το μοναστήρι, δεξιά πάνω για Καρυές και ευθεία για Μ. Σταυρονικήτα. (1 ώρα)

Το μονοπάτι είναι αρχικά στενό άλλα στην συνέχεια φαρδαίνει και σταδιακά απομακρύνεται από την ακτή ανηφορίζοντας μέσα σε πυκνό δάσος. Αφού φτάσει σε υψόμετρο 100μ περίπου αρχίζει να κατηφορίζει πάλι, περνά κάποια κελιά και διασταύρωση δεξιά για Παναγούδα και καταλήγει στην Μονή Σταυρονικήτα μπροστά στην βρύση Ν από την είσοδο του μοναστηριού (25). (40 λεπτά)

Τώρα συνεχίζουμε Ν βαδίζοντας στον τσιμενταρισμένο δρόμο που κατεβαίνει στον αρσανά την μονής και σε μια στροφή του βρίσκουμε το μονοπάτι για Μ. Ιβήρων (26). Το μονοπάτι βαδίζει σκαλισμένο πάνω από την απόκρημνη ακτή. Κατηφορίζει μέχρι μια μικρή παραλία, ανηφορίζει πάλι για λίγο και καταλήγει σε άλλη μεγάλη παραλία. Βαδίζουμε τώρα χωρίς μονοπάτι στην παραλία και σε λίγο έρχεται από δεξιά και δρόμος (27). Είτε ακολουθήσουμε τον δρόμο (πρώτα δεξιά και μετά αριστερά) είτε την παραλία φτάνουμε στον πύργο της Καλιάγρας (28). Συνεχίζουμε σε τρακτερόδρομο παράλληλα με την ακτή και πριν από ψαρόσπιτο μπαίνουμε δεξιά σε μονοπάτι (29) που ανηφορίζει λίγο και συναντά στενό δρόμο (30) ενώ στην συνέχεια βγαίνουμε στον φαρδύ δρόμο (31) που έρχεται από τις Καρυές. Βαδίζουμε σε αυτόν τον δρόμο μέχρι το λιμάνι και στην συνέχεια στρίβουμε δεξιά στον λιθόστρωτο δρόμο μέχρι την είσοδο της Μ. Ιβήρων (32). (45 λεπτά)