Αγ. Νικόλαος - Υπαπαντή

Κατηγορια:
Μηκος Διαδρομης: 9 χλμ
Χρονος: 3 ώρες
Υψημοτερικη διαφ. αναβασης: 1200μ.
Βλαστηση: Δάσος βελανιδιές, καστανιές, οξυές
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Ναι (εποχιακά)
Κατασταση εδαφους: Μονοπάτι.
Σημανση: Μέτρια (πριν την Μ. Υπαπαντής κάποιες ταμπέλες, μετά την Μ. Υπαπαντής, κόκκινα σημάδια, κορδέλες)

Τρία μονοπάτια οδηγούν στον μοναστηράκι της Υπαπαντής πάνω από τον Αγ. Νικόλαο. Δυστυχώς τα δύο ομορφότερα έχουν ξεχαστεί και χρησιμοποιείται μόνο το συντομότερο. Όλα όμως διατηρούνται σε καλή κατάσταση και λίγες ταμπέλες θα αρκούσαν μόνο για να σημειωθεί η αρχή τους καθώς δεν έχουν πρόβλημα προσανατολισμού.

Διαδρομή Α

Αυτή πρέπει να ήταν η κύρια διαδρομή καθώς το μονοπάτι είναι φαρδύ και καλογραμμένο. Η αρχή του μονοπατιού είναι η ίδια με την διαδρομή Αγ. Νικόλαος - Μπάρα. Ακολουθούμε λοιπόν αυτό το μονοπάτι και μετά από 20 λεπτά περίπου και ενώ έχουμε μπει μέσα στην χαράδρα φθάνουμε σε διασταύρωση με φαρδύ μονοπάτι δεξιά που κατηφορίζει (1Γ). Αυτό το μονοπάτι ακολουθούμε. Μετά από λίγα μέτρα φθάνουμε σε νέα διασταύρωση (2Γ). Το μονοπάτι που βαδίζαμε φαίνεται να κατηφορίζει προς την ρεματιά ενώ ένα μονοπάτι αριστερά ανηφορίζει ομαλά. Εδώ υπάρχει και σκουριασμένη ταμπέλα που έγραφε "Υπαπαντή". Ακολουθούμε το αριστερό μονοπάτι. Το δεξί μονοπάτι κινείται παράλληλα με την ρεματιά και καταλήγει πίσω από το στρατόπεδο όπου δύσκολα έχουμε πρόσβαση1. Μετά από λίγα μέτρα φθάνουμε σε νέα διασταύρωση (3Γ). Ένα μονοπάτι συνεχίζει να ανηφορίζει αριστερά παράλληλα με την ρεματιά και ένα δεύτερο καθαρότερο κατηφορίζει προς την κοίτη, Στρίβουμε λοιπόν δεξιά κατεβαίνουμε στην κοίτη του ξερού άλλα με άγρια βλάστηση ρέματος (4Γ) και ανηφορίζοντας 5 μέτρα μέσα στην κοίτη βρίσκουμε πάλι το μονοπάτι που κάνει μια απότομη δεξιά στροφή. Σε αυτό το σημείο υπάρχει ταμπέλα. Αμέσως το μονοπάτι στρέφεται πάλι αριστερά Δ κινείται παράλληλα με την ρεματιά και φθάνει σε νέα (τελευταία) διασταύρωση με ταμπέλα (5Γ) όπου πηγαίνουμε δεξιά. Τώρα το μονοπάτι στρέφεται ΒΑ και ανηφορίζει ελαφρά. Φθάνει στην βάση μεγάλης ορθοπλαγιάς όπου στρέφεται απότομα Δ και τραβερσάρει ανηφορίζοντας ξεκούραστα με ζικ-ζακ. Όσο ανεβαίνουμε τόσο καθαρίζει και φαρδαίνει το μονοπάτι. Τελικά μπαίνουμε σε δάσος οξυάς όπου το μονοπάτι είναι φαρδύ και ανηφορίζει με πολλά ζικ-ζακ με γενική ΒΔ κατεύθυνση μέχρι να τερματίσει στην είσοδο του μοναστηριού (20Γ). (1 ώρα, 15 λεπτά)

Διαδρομή Β

Λίγο πριν φθάσουμε στον Αγ. Νικόλαο περνάμε διασταύρωση για Τρία-Πέντε πηγάδια. Εδώ στρίβουμε δεξιά και μετά από 10μ στρίβουμε αριστερά σε χωματόδρομο που σταματά μετά από 10μ και συνεχίζει μονοπάτι (6Γ). Το μονοπάτι είναι καθαρό και ανηφορίζει σε θαμνώδη βλάστηση. Σε λίγο περνάμε δεξιά από κάποια κτίσματα και μπαίνουμε σε τρακτερόδρομο. Ακολουθούμε αυτόν τον δρόμο και στο σημείο που αυτός αρχίζει να κατηφορίζει τον αφήνουμε και μπαίνουμε σε μονοπάτι (7Γ). Το μονοπάτι κινείται Δ δεξιά μιας ράχης (υπάρχει και άλλο μονοπάτι που ξεκινά 10μ πιο πέρα πίσω από τα ερείπια κτίσματος). Τελικά το μονοπάτι βγαίνει σε γυμνό έδαφος πάνω στην ράχη και βαδίζει σχεδόν οριζόντια. Εδώ συναντάμε δεξιά (8Γ) άλλο μονοπάτι που ανηφορίζει πάνω στην ράχη δεξιά και το ακολουθούμε. Αυτό κερδίζει λίγο ύψος και στην συνέχεια μπαίνει μέσα στο δάσος όπου είναι καθαρό και ανηφορίζει πολύ ομαλά με ΒΔ κατεύθυνση. Τελικά βγαίνουμε σε δασικό δρόμο ακριβώς πάνω σε μια απότομη στροφή του (9Γ). Βαδίζουμε τώρα σε αυτόν τον δρόμο και μετά από 450μ αφού περάσουμε δύο σπίτια βρίσκουμε αριστερά (10Γ) τρακτερόδρομο-μονοπάτι που ανηφορίζει σχεδόν Ν. Σε λίγο ένα σκέλος κατηφορίζει προς ένα κτήμα πιο κάτω ενώ εμείς συνεχίζουμε να ανηφορίζουμε σε μονοπάτι πια, που όμως μετά από λίγα μέτρα συναντά χωματόδρομο (11Γ). Ο χωματόδρομος οδηγεί σε σπίτι. Δεξιά από την είσοδο του σπιτιού (12Γ) συνεχίζει το μονοπάτι ΝΔ και αμέσως κάνει μια δεξιά στροφή και στρέφεται ΒΔ άλλα μετά από 100μ βγαίνει σε στενό χωματόδρομο (13Γ). Ακολουθούμε για λίγο αυτόν τον δρόμο που μετά από 100μ αυτός σβήνει. Εδώ προσέχουμε να βρούμε αριστερά το μονοπάτι (14Γ) που είναι φαρδύ και ανηφορίζει ομαλά ΒΔ. Σε λίγο στρέφεται ΝΔ. Εδώ στην στροφή υπάρχει παλιά ταμπέλα. Συνεχίζει εξίσου φαρδύ και καθαρό και αφού κάνει 3-4 ακόμη ζικ-ζακ φθάνει σε διασταύρωση (15Γ). Το δεξί μονοπάτι πηγαίνει στα Τρία-πέντε πηγάδια. Εμείς ακολουθούμε το αριστερό μονοπάτι που τώρα στενεύει και γίνεται κάπως πιο απότομο. Ανηφορίζει συνέχεια κάνοντας πολλά ζικ-ζακ και τελικά συναντά το μονοπάτι που έρχεται από τους Αγ. Ταξιάρχες (17Γ). Λίγα μέτρα αριστερότερα υπάρχει δεξαμενή και βρύση. Όταν κατηφορίζουμε από την Υπαπαντή το δεξί μονοπάτι είναι σημαδεμένο με απαγορευτικό σημάδι (Χ) ενώ τα βέλη δείχνουν το μονοπάτι προς Αγ. Ταξιάρχες. (40 λεπτά)

Διαδρομή Γ

Αν θέλουμε να κερδίσουμε χρόνο μπορούμε να ξεκινήσουμε από τους Αγ. Ταξιάρχες. Ακολουθούμε την άσφαλτο για Αγ. Τριάδα όπως και στην διαδρομή Β και φθάνουμε σε διασταύρωση όπου στρίβουμε αριστερά σε καλής βατότητας χωματόδρομο (υπάρχει ταμπέλα) που ανηφορίζει με στροφές και φθάνει τελικά στο Μοναστήρι των Ταξιαρχών, Μπροστά από την είσοδο του μοναστηριού ξεκινά το μονοπάτι (16Γ) που ανηφορίζει ελαφρά και σε λίγο φθάνει στην διασταύρωση με το μονοπάτι της διαδρομής Β. Τώρα συνεχίζουν μαζί και σε λίγο φθάνουμε στο εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία (18Γ) με μοναδική θέα προς την Νάουσα. Λίγα μέτρα πριν το εκκλησάκι, δεξιά από το κιόσκι, φεύγει μονοπάτι που μοιάζει με αυλάκι στρωμένο με φύλλα. Ανηφορίζουμε σε αυτό το μονοπάτι και αμέσως διασταυρωνόμαστε με χωματόδρομο, συνεχίζουμε απέναντι διασχίζουμε πιο πάνω τρακτερόδρομο και συνεχίζοντας ΝΔ ξεκαθαρίζει το μονοπάτι και αρχίζει να τραβερσάρει τις απότομες πλαγιές σχεδόν οριζόντια. Περνάμε ένα προσκυνητάρι και στην συνέχεια το μονοπάτι κάνει μερικά ζικ-ζακ και φθάνει σε βράχινη κόψη με εκπληκτική θέα προς την χαράδρα (19Γ) όπου υπάρχει και σπηλιά. Τώρα κατηφορίζει λίγο και στην συνέχεια ανηφορίζει και πάλι ελαφρά και φθάνει στο μοναστήρι. (30 λεπτά)

Αριστερά από την βρύση που υπάρχει στην είσοδο του μοναστηριού ξεκινά καλό μονοπάτι που ανηφορίζει με ζικ-ζακ. Στην αρχή ανεβαίνει κάπως απότομα, άλλα είναι καλογραμμένο και δεν κουράζει. Στην συνέχεια αφού κερδίσει ύψος στρέφεται Δ και τελικά βγαίνει πάνω σε ράχη όπου χάνεται (21Γ). (30 λεπτά)

Τώρα βαδίζουμε πάνω στην βραχώδη και με αραιή βλάστηση ράχη χωρίς μονοπάτι. Υπάρχει επαρκής σήμανση άλλα γενικά η διαδρομή είναι δύσβατη και κουραστική. Λίγο ψηλότερα διασχίζουμε μονοπάτι (22Γ) και συνεχίζουμε να ανηφορίζουμε πάνω στην ράχη που γίνεται πιο δύσβατη και αναγκαζόμαστε να παρακάμψουμε κάποια βράχια τραβερσάροντας από αριστερά. Στην συνέχεια ανεβαίνουμε πάλι πάνω στην ράχη στο σημείο που ξεκινά δάσος με μεγάλες οξυές. Αριστερότερα υπάρχει μεγάλο ξέφωτο με πυκνή φτέρη. Από αυτό το σημείο πρέπει να τραβερσάρουμε την γυμνή πλαγιά ανηφορίζοντας παράλληλα ΒΔ μέχρι να συναντήσουμε κάποια σημάδια στα όρια του δάσους. Στην συνέχεια τραβερσάρουμε λίγο ακόμη μέχρι να βγούμε πάλι από το δάσος και μετά αρχίζουμε να ανηφορίζουμε μια απότομη πλαγιά σχεδόν Β μέχρι να πιάσουμε την κορυφογραμμή (23Γ). (45 λεπτά)

Από εδώ και πάνω ακολουθούμε την κορυφογραμμή. Αρχικά ανεβαίνουμε μια πολύ απότομη και βραχώδη πλαγιά (κραμπόν, πιολέ το χειμώνα) και αφού κερδίσουμε 100μ περίπου υψομετρικά η κλίση γίνεται πιο ήπια. Συνεχίζοντας στην βραχώδη ράχη φτάνουμε στην κορυφή Υπαπαντή (24Γ) όπου η θέα μας αποζημιώνει. Μπορούμε αν θέλουμε να συνεχίσουμε στην κορυφογραμμή περνώντας δύο κορυφές διαδοχικά (ψηλότερη 2020μ) φθάνοντας τελικά μετά από 1 ώρα περίπου στο σαλέ του χιονοδρομικού. (30 λεπτά)

Προσοχή χρειάζεται αν κατηφορίζουμε από εδώ επειδή η σήμανση δεν είναι επαρκής και είναι εύκολο να χαθούμε. Μόλις κατεβούμε το απότομο κομμάτι της κορυφογραμμής που ανέφερα, βαδίζουμε για 100μ ακόμη στην κορυφογραμμή και στην συνέχεια την αφήνουμε και κατηφορίζουμε απότομα δεξιά Ν-ΝΑ στα όρια του δάσους. Μόλις μπούμε στο δάσος τραβερσάρουμε Α μέχρι να βρούμε την στενή ράχη. Τελικά κατηφορίζουμε σε αυτήν την ράχη χωρίς να παρεκκλίνουμε προσέχοντας συνέχεια αριστερά για το σημάδι που θα μας βάλει στο μονοπάτι.

1 Πρόσφατα το μονοπάτι αυτό έχει σημανθεί με κορδέλες που ξεκινούν από το στρατόπεδο και καταλήγουν στην Υπαπαντή. Για αυτό όταν κατεβαίνουμε και μόλις περάσουμε το ρέμα πρέπει να προσέξουμε να μην ακολουθήσουμε τις κορδέλες άλλα να βρούμε την διασταύρωση δεξιά που θα μας βγάλει δεξιά του στρατοπέδου.