Αγ. Νικόλαος - Χαμίτης

Κατηγορια: Ορειβασία
Μηκος Διαδρομης: 12 χλμ
Χρονος: 4 ώρες 15 λεπτά
Υψημοτερικη διαφ. αναβασης: 1400μ..
Βλαστηση: Δάσος οξυάς κατά το ήμισυ
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Όχι
Κατασταση εδαφους: Μονοπάτι 5 χλμ., δασικός δρόμος 7 χλμ.
Δυσκολια: B
Σημανση: Ελλιπής (ταμπέλες, μπλέ σημάδια, κορδέλες)

Από την Νάουσα κατευθυνόμαστε προς Αγ. Νικόλαο. Στην είσοδο του χώρου αναψυχής φεύγει δεξιά ασφαλτοστρωμένος δρόμος, ο οποίος μετά από 200μ σταματά και συνεχίζουμε σε στενό χωματόδρομο για 100μ μέχρι να συναντήσουμε ταμπέλα που δηλώνει την αρχή του μονοπατιού (3). Ανηφορίζουμε με ζικ-ζακ κάπως απότομα σε συντηρημένο μονοπάτι. Στην τρίτη αριστερή στροφή που κάνει το μονοπάτι περνάμε από μικρό ξέφωτο στην θαμνώδη βλάστηση. Εδώ το μονοπάτι διχάζεται (4Β). Ένα συνεχίζει αριστερά και συνεχίζει να ανηφορίζει. Αυτό περιγράφεται στην διαδρομή Αγ. Νικόλαος - Μουντάκι. Η αρχή του δεύτερου μονοπατιού δεν είναι ευδιάκριτη. Αν κατηφορίσουμε λίγο ΒΔ μετά από λίγα μέτρα αρχίζει να φαίνεται και είναι φαρδύ, κλείνεται όμως λίγο από θάμνους. Τελικά μπαίνει μέσα σε αγριο-καστανιές και ξεκαθαρίζει άλλα πιο κάτω μπαίνει σε περιοχή πού έχει υλοτομηθεί και χάνεται. Λίγο χαμηλότερα διακρίνεται η περίφραξη από το πεδίο βολής του στρατοπέδου. Κινούμαστε χωρίς μονοπάτι παράλληλα με την περίφραξη και μετά από 200μ περίπου βρίσκουμε το μονοπάτι που στο εξής είναι φαρδύ και καθαρό. Υπάρχει και ταμπέλα με την ένδειξη "Μουντάκι". Αν εκτελούμαι την πορεία ανάποδα θα πρέπει να προσέξουμε να μην μπερδευτούμε από άλλο μονοπάτι που ανηφορίζει πιο απότομα και τελικά χάνεται.

Συνεχίζουμε τώρα στο καλό μονοπάτι που ανηφορίζει ομαλά Δ. Σε λίγο περνάμε διασταύρωση με μονοπάτι που έρχεται από τα δεξιά μας (5Β). Αυτό είναι το μονοπάτι για το μοναστήρι της Υπαπαντής. Από αυτό το σημείο το μονοπάτι ανηφορίζει πιο απότομα χωρίς όμως να κουράζει. Κινείται στην αριστερή πλαγιά μεγάλης ρεματιάς συνέχεια μέσα σε όμορφο δάσος οξυάς και σε ορισμένα σημεία υπάρχουν παγκάκια για ξεκούραση. Για λίγο βγαίνουμε από το δάσος σε βραχώδες έδαφος όπου ο ορίζοντας είναι ανοιχτός και έχουμε θέα της Νάουσας. Ξαναμπαίνει στο δάσος και τελικά φθάνουμε σε διασταύρωση μονοπατιών (6Β) σε υψόμετρο 1000μ. (1 ώρα 30 λεπτά)

Εδώ είναι το στενότερο σημείο της ρεματιάς και στην απέναντι πλαγιά υπάρχουν μεγάλα κάθετα βράχια. Ένα στενότερο μονοπάτι (δεξιά) συνεχίζει Δ κινούμενο προς την ρεματιά, ενώ ένα δεύτερο στρέφεται απότομα αριστερά και ανηφορίζει.

Διαδρομή Α

Αυτή είναι η πιο καθαρή διαδρομή. Ακολουθούμε το μονοπάτι που ανηφορίζει Ν-ΝΔ κάνοντας μεγάλα ζικ-ζακ και απομακρύνεται σταδιακά από το ρέμα. Τελικά μετά από συνεχή ανηφορική πορεία σε αυτό το μονοπάτι βγαίνουμε σε δασικό δρόμο (7Β) όπου τα ίχνη του χάνονται. (1 ώρα)

Αν κινηθούμε αριστερά σε αυτόν τον δρόμο για δέκα μέτρα βρίσκουμε στενό μονοπάτι που μπαίνει στο δάσος. (εδώ υπάρχει ταμπέλα). Το μονοπάτι αυτό είναι δυσδιάκριτο (υπάρχουν κάποια μπλε σημάδια και κορδέλες), κινείτε σε επίπεδο έδαφος με Ν κατεύθυνση και καταλήγει τελικά σε περιοχή με πολλά πεσμένα δέντρα από υλοτομία όπου μπλέκεται με στενούς δασικούς δρόμους και χάνεται. Συνεχίζοντας Ν μπορούμε να βγούμε στο καταφύγιο στην θέση "Ύψωμα Νταβέλι" και στην συνέχεια να κατευθυνθούμε στην κορυφή Μουντάκι.

Αντί για αυτή την διαδρομή κινούμαστε πάνω στον δασικό δρόμο προς τα δεξιά και μετά από 1000μ περίπου πρέπει να προσέξουμε αριστερά για να βρούμε την αρχή από το μονοπάτι (8Β). Από την στιγμή που θα μπούμε στο μονοπάτι είναι εύκολο να το ακολουθήσουμε καθώς είναι φαρδύ και αρκετά καθαρό. Πιο πάνω γίνεται τρακτερόδρομος και αρχίζει να στρέφεται ΝΔ πλησιάζοντας σε μια ρεματιά δεξιά μας. Τελικά φθάνει στην κορυφή της ρεματιάς σε διάσελο όπου καταλήγουν δύο δασικοί δρόμοι και μετά από λίγα μέτρα φτάνουμε σε όμορφο λιβάδι (12Β). Εδώ υπάρχει δεξιά λιμνούλα (μπάρα) και αριστερά καλύβι. (30 λεπτά)

Διαδρομή Β

Το μονοπάτι αυτό είναι αρκετά δυσδιάκριτο, περιλαμβάνει όμως ένα όμορφο κομμάτι. Ακολουθούμε λοιπόν το μονοπάτι που κατεβαίνει στο ρέμα και εκεί χάνεται. Βαδίζουμε τώρα μέσα στην ρεματιά της οποίας όμως η κοίτη είναι ομαλή χωρίς βράχια σαν μονοπάτι. Αρχικά είναι στενή αλλά αργότερα ανοίγει. Τελικά στο αριστερό τμήμα της ρεματιάς αρχίζει να εμφανίζεται μονοπάτι κάπως δυσδιάκριτο. Πιο κάτω το μονοπάτι χάνεται για λίγο άλλα το ξαναβρίσκουμε πάλι καθώς απομακρύνεται από την ρεματιά προς μια άλλη μικρότερη αριστερά. Αμέσως όμως στρέφεται πάλι και αρχίζει να ανηφορίζει με ζικ-ζακ καθαρό τώρα. Ανηφορίζει μια ραχούλα και κλίνεται σε μερικά σημεία από δεντράκια χωρίς όμως πρόβλημα καθώς είναι φαρδύ. Ψηλότερα μπαίνει όμως σε δάσος οξυάς και είναι πιο δυσδιάκριτο, ενώ τελικά μπαίνει σε υλοτομημένη περιοχή και χάνεται. Έναν χορταριασμένος τρακτερόδρομος μόλις που διακρίνεται. Αν τον ακολουθήσουμε σε λίγο ξεκαθαρίζει και βγαίνουμε σε δασικό δρόμο. Στην απέναντι πλευρά και λίγο δεξιότερα συνεχίζει το μονοπάτι αρχικά δυσδιάκριτο, πιο πάνω όμως ξεκαθαρίζει και βγαίνει τελικά σε δρόμο. Συνεχίζουμε στην απέναντι πλευρά σε φαρδύ μονοπάτι-τρακτερόδρομο και πιο πάνω μπαίνουμε σε καλό μονοπάτι που βαδίζει ΝΔ και πλησιάζει σε δρόμο. Βγαίνουμε τελικά στον δρόμο και ακολουθόντας τον φθάνουμε σε λίγο στην Μπάρα. (1 ώρα, 30 λεπτά)

Πίσω από την λιμνούλα ξεκινά μονοπάτι που βαδίζει με ΝΔ πορεία και μετά από λίγα μέτρα βγαίνει σε δασικό δρόμο. Ακολουθώντας αυτόν τον δρόμο στρεφόμαστε ΒΔ περνάμε από μαντριά (13Β) και συνεχίζοντας απότομα σε μονοπάτι καταλήγουμε σε διασταύρωση δασικών δρόμων (14Β). Ακολουθούμε τον δρόμο που ανηφορίζει κάνοντας απότομη στροφή και στην συνέχεια κινείται ΝΔ. Βαδίζοντας τώρα συνεχώς σε αυτόν τον δρόμο βγαίνουμε πια στην αλπική ζώνη και αφού περάσουμε ράχη διακρίνουμε Β την μεγάλη ρεματιά μέσα από την οποία ανεβήκαμε. Ο δρόμος κυκλώνει την ρεματιά και μετά από ΒΔ ελαφρά ανηφορική πορεία φθάνουμε σε σημείο όπου ο δρόμος στρίβει δυτικά κατηφορίζοντας (15Β) 2 χιλιόμετρα περίπου μετά την διασταύρωση. Από αυτό το σημείο για να κερδίσουμε χρόνο αφήνουμε τον δρόμο και βαδίζουμε Β σε γιδόστρατες με στόχο ένα μακρινό διάσελο. Αριστερά από αυτό το διάσελο υπάρχει κορυφή με βράχια ενώ δεξιά υπάρχει κορυφή όπου υπάρχουν κεραίες. Καταλήγουμε τελικά σε εικονοστάσι (16Β) και ξανασυναντάμε τον δρόμο που αφήσαμε. Πιο κάτω δίπλα στον δρόμο υπάρχουν καλύβες κτηνοτρόφων και εκκλησάκι (πιθανόν να υπάρχει και νερό). Βαδίζοντας τελικά στον δασικό δρόμο για 1 χλμ. περίπου φθάνουμε στο διάσελο που αναφέραμε (17Β). (1 ώρα 15 λεπτά)

Ξεκινώντας από αυτό διάσελο υπάρχουν οι εξής δυνατότητες. Κινούμενοι Ν πάνω στην κορυφογραμμή μπορούμε να ανεβούμε στην κορυφή Χαμίτης (2065 μ) που είναι η ψηλότερη στο Βέρμιο (30 λεπτά). Αν κατευθυνθούμε Β πάλι πάνω στην κορυφογραμμή ανεβαίνουμε στην κορυφή Τρούλος (2025 μ). Τέλος μπορούμε να επιχειρήσουμε διάσχιση προς 3-5 Πηγάδια (τουλάχιστον 3 ώρες). Λίγο πιο κάτω ξεκινούν οι αναβατήρες-πίστες του χιονοδρομικού κέντρου. Κατεβαίνοντας Β είτε από τις πίστες είτε ακολουθώντας δασικούς δρόμους που κατεβαίνουν την απότομη πλαγιά φθάνουμε σε φαρδύ αγροτικό δρόμο που περνά από την βάση του συρόμενου αναβατήρα. Ακολουθώντας αυτόν τον δρόμο με Α-ΝΑ πορεία και αγνοώντας διασταυρώσεις με δρόμους που κατεβαίνουν προς τα Πηγάδια φθάνουμε μετά από 10 χλμ. στην Νάουσα κοντά στο σημείο από όπου ξεκινήσαμε.