Λεπτοκαρυά - Κάτω Πηγαδάκι

Κατηγορια: Ορειβασία
Μηκος Διαδρομης: 6 χλμ (Α), 11χλμ (Β)
Χρονος: 2 ώρες, 10 λεπτά (Α) , 3 ώρες, 10 λεπτά (Β)
Υψημοτερικη διαφ. αναβασης: 800μ (Α), 900μ (Β)
Βλαστηση: Θάμνοι, δάσος με πεύκα, δρύς.
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Όχι
Κατασταση εδαφους: Μονοπάτι, δρόμος.
Σημανση: Εν μέρη καλή (Α), Όχι (Β)

Από την Λεπτοκαρυά για το Πηγαδάκι σώζονται δύο διαδρομές. Και οι δύο βαδίζουν πάνω σε ράχη και συναντιόνται λίγο πριν φτάσουμε στο καταφύγιο της Λεπτοκαρυάς. Η πρώτη έχει το πλεονέκτημα ότι ξεκινά από πιο προσβάσιμο σημείο, είναι συντομότερη και έχει σηματοδοτηθεί κατά το ήμισυ. Το μειονέκτημά της είναι ότι κινείται συνέχεια σε γυμνό έδαφος. Η δεύτερη διαδρομή έχει δυσκολίες στον προσανατολισμό ενώ για να φτάσουμε στην αρχή της έχει 2-3 χλμ, χωματόδρομο. Έχει όμως περισσότερο δάσος από την πρώτη.

Διαδρομή Α

Από την Λεπτοκαρυά ακολουθούμε τον δρόμο για Καρυά και στρίβουμε για Παλιά Λεπτοκαρυά. Μέχρι το παλιό χωριό έχει άσφαλτο. Στο σημείο που σταματά η άσφαλτος φεύγει ένας χωματόδρομος δίπλα από την εκκλησία της Αγ. Τριάδας και ανηφορίζει προς ένα σπίτι ενώ η άσφαλτος συνεχίζει σαν πλακόστρωτο δρομάκι και διασχίζει το παλιό χωρίο. Η διαδρομή μας αρχίζει από το μεγάλο πλατάνι που υπάρχει στην είσοδο της εκκλησίας (1Α). Κοιτάζοντας προς το βουνό διακρίνουμε στην πλαγιά μπροστά μας ένα μικρό προσκυνητάρι. Το μονοπάτι περνά αριστερά ακριβώς από αυτό το προσκυνητάρι. Μοιάζει στην αρχή με νεροφάγωμα που ανηφορίζει απότομα την πλαγιά. Αμέσως συναντάμε χωματόδρομο και συνεχίζουμε απέναντι στο μονοπάτι που όσο ανηφορίζουμε γίνεται πιο ευδιάκριτο. Μοιάζει εδώ με ρηχό νεροφάγωμα και κινείται πάνω σε ράχη λίγο απότομα. Αργότερα κινείται ομαλά παράλληλα με την ράχη και είναι στενό άλλα ευδιάκριτο μονοπάτι με σήμανση (κόκκινα σημάδια και το σήμα "Ζ"). Τελικά το μονοπάτι αφήνει αυτήν την ράχη και στρέφεται δεξιά, μοιάζει με βαθύ νεροφάγωμα σε κοκκινόχωμα και τελικά πλησιάζει πάλι την ράχη και είναι πολύ φαρδύ και ωραίο μονοπάτι που κινείται σε όμορφο δάσος με έλατα, κουμαριές, ρείκια και άλλα δέντρα. Το μονοπάτι περνά ένα ξερό ρεματάκι και αρχίζει να ανηφορίζει την πλαγιά πιο στενό ανάμεσα σε πυκνούς θάμνους, κυρίως πουρνάρια. Σε μερικά σημεία τα πουρνάρια έχουν πυκνώσει αρκετά χωρίς όμως να το κλείνουν. Ανηφορίζουμε με αυτές τις συνθήκες κάνοντας ζικ-ζακ και τελικά βγαίνουμε στον φαρδύ δασικό δρόμο που ανεβαίνει στο πηγαδάκι (2Α) ακριβώς πάνω σε μία δεξιά στροφή του. (30 λεπτά)

Βαδίζουμε για 10μ πάνω στην στροφή και μπαίνουμε πάλι στο μονοπάτι που συνεχίζει με τις ίδιες συνθήκες όπως και πριν κάπως στενότερο τώρα. Τελικά το μονοπάτι βγαίνει από τα πουρνάρια σε πετρώδη πλαγιά με αραιή θαμνώδη βλάστηση. Εδώ το μονοπάτι γίνεται δυσδιάκριτο και σκορπίζει σε πολλά μικρότερα. Υπάρχει σήμανση που βοηθά αρκετά, άλλα λίγο πιο πάνω η σήμανση σταματά (3Α). Κινούμαστε τώρα σε στενό μονοπάτι Δ-ΝΔ ακολουθώντας την κατεύθυνση της ράχης και σύντομα βγαίνουμε στον δρόμο ακριβώς πάνω σε μια δεξιά στροφή του (4Α). Αν κατεβαίνουμε χρειάζεται πολύ προσοχή επειδή υπάρχουν πολλά παραπλανητικά μονοπάτια και δεν θα πρέπει να φύγουμε αριστερά από την ράχη γιατί θα μπλέξουμε. (30 λεπτά)

Βαδίζουμε λοιπόν εξωτερικά της στροφής και ανηφορίζουμε στην ράχη ακολουθώντας πολύ δυσδιάκριτο μονοπάτι σε πλαγιά με πολύ αραιή βλάστηση. Οδηγός μας είναι πάλι η ράχη. Πιο ψηλά καθώς η ράχη στενεύει αρχίζει να διακρίνεται πάλι το μονοπάτι που βαδίζει πάνω στην ράχη και αρχίζει και πάλι η σήμανση. Σε λίγο συναντάμε τον δρόμο πάλι πάνω στην στροφή του και συνεχίζουμε στο μονοπάτι (5Α). Στην αρχή το μονοπάτι είναι ευδιάκριτο. Ψηλότερα όμως η ράχη φαρδαίνει και το μονοπάτι χάνεται (6Α) ακριβώς μετά από ένα μοναχό πεύκο. Συνεχίζουμε να ανηφορίζουμε στην ράχη και λίγο πιο πάνω όταν η ράχη στενεύει πάλι ξεκαθαρίζει το μονοπάτι που κινείται ομαλά πάνω στην όμορφη ράχη. Μετά κατηφορίζει λίγο και βγαίνει πάλι σε μια στροφή του δρόμου (7Α). Συνεχίζουμε πάλι πάνω στην ράχη και βρίσκουμε ξανά το μονοπάτι που κινείται λίγο μέσα σε πεύκα και συναντά τον δρόμο ακόμη μια φορά (8Α). Ξαναμπαίνουμε στο μονοπάτι και βαδίζοντας λίγα μέτρα δεξιότερα της ράχης σε λίγο έρχεται από δεξιά το μονοπάτι της δεύτερης διαδρομής (20). (50 λεπτά)

Τώρα το μονοπάτι φαρδαίνει και κινείται λίγο δεξιότερα της ράχης μέσα σε δάσος. Από τα δεξιά και λίγα μέτρα χαμηλότερα φαίνεται ο δασικός δρόμος. Μονοπάτι και δρόμος κινούνται παράλληλα και τελικά βγαίνουμε στον δρόμο (21). Τον ακολουθούμε για 50μ και μώλις στρίψει φεύγουμε αριστερά στο μονοπάτι που κινείται δεξιά μιας λάκας και βρίσκει τον δρόμο λίγο πιο πάνω (22). Τώρα ακολουθώντας τον δρόμο φτάνουμε στο ημιτελές καταφύγιο του ΣΕΟ Λεπτοκαρυάς (23). Ο δρόμος αφήνει την ράχη και συνεχίζει για Κάτω το Πηγαδάκι που είναι 300μ πιο κάτω, ενώ στην συνέχεια γίνεται μονοπάτι και πηγαίνει για το ρέμα της Μάλτας, Σκανδαλιάρα και Λιτόχωρο. (20 λεπτά)

Διαδρομή Β

Αυτή η διαδρομή δεν χρησιμοποιείται πια και σε μερικά σημεία τείνει να κλείσει ενώ σε άλλα το μονοπάτι είναι πολύ δυσδιάκριτο. Διατηρείται όμως ακόμη ανοικτό το μονοπάτι και κινείται συνέχεια πάνω σε ράχη οπότε δεν έχει πρόβλημα προσανατολισμού.

Για να φτάσουμε στην αρχή της διαδρομής υπάρχουν δύο επιλογές. Η πρώτη είναι να πάρουμε τον δρόμο για Καρυά και στην συνέχεια να στρίψουμε για Παλιά Λεπτοκαρυά. Μέχρι το παλιό χωριό υπάρχει άσφαλτος. Μετά συνεχίζουμε σε χωματόδρομο μέτριας βατότητας για 3 χλμ μέχρι να φτάσουμε σε διασταύρωση με προσκυνητάρι και ταμπέλα που γράφει "Όλυμπος-Άνω Πηγαδάκι". Στο ίδιο σημείο μπορούμε να έρθουμε και αν αφήσουμε τον δρόμο που πάει για Καρυά και στρίψουμε σε άλλον δεξιά που περνάει μέσα από τις εξοχικές κατοικίες της Λεπτοκαρυάς. Στην συνέχεια σταματάει η άσφαλτος και συνεχίζει χωματόδρομος καλής βατότητας που μας βγάζει στην διασταύρωση που ανέφερα.

Δέκα μέτρα αριστερά από την διασταύρωση (1Β) ξεκινά το μονοπάτι. Είναι στενό στην αρχή, ενώ στην συνέχεια μπαίνει μέσα σε πουρνάρια και είναι φαρδύ. Εδώ τα πουρνάρια έχουν πυκνώσει αρκετά και το μονοπάτι μοιάζει με τούνελ χωρίς όμως να κλείνεται. Βγαίνουμε για λίγο σε ένα μικρό ξέφωτο και μπαίνουμε αμέσως πάλι στο δάσος με πουρνάρια. Ξαναβγαίνουμε πάλι σε ένα άλλο ξέφωτο-χωράφι και μετά από 20μ ψάχνοντας βρίσκουμε πάλι το μονοπάτι να μπαίνει στα πουρνάρια φαρδύ και καθαρό. Εδώ στρέφεται Ν και σε λίγο μας βγάζει στον δασικό δρόμο που ανεβαίνει στο Πηγαδάκι (2Β). Το επόμενο σκέλος έχει κλείσει για αυτό βαδίζουμε στον δρόμο για 200μ και μετά από μια δεξιά στροφή του προσέχοντας αριστερά ξαναβρίσκουμε το μονοπάτι που ανηφορίζει πάλι μέσα στα πουρνάρια που και εδώ πάνε να το κλείσουν. Συναντάμε πάλι τον δρόμο (3Β) και συνεχίζουμε απέναντι στο μονοπάτι Δ. Τον συναντάμε ακόμη τρεις φορές (4Β), (5Β), (6Β) και στην συνέχεια τον ακολουθούμε. Αφού κάνει μια αριστερή στροφή, μετά από 50μ προσέχοντας δεξιά βρίσκουμε την συνέχεια του μονοπατιού (7Β). Κινείται μέσα σε θάμνους και είναι γενικά ευδιάκριτο άλλα όχι πολύ καθαρό. Πιο πάνω μπαίνει για λίγο μέσα σε συστάδα από πεύκα όπου ξεκαθαρίζει, βγαίνει πάλι σε θάμνους και όσο ανεβαίνουμε γίνεται καλύτερο. Σε λίγο φτάνουμε σε σημείο (8Β) που το μονοπάτι μοιάζει να διχάζεται. Ένα μονοπάτι φαίνεται να συνεχίζει ευθεία και κλείνει μετά από λίγο, ενώ ένα δεύτερο κάνει δεξιά. Αυτό το δεύτερο είναι το σωστό. Στην συνέχεια το μονοπάτι κάνει ένα-δύο μεγάλα ζικ-ζακ και μπαίνει μέσα σε πεύκα όπου είναι καθαρό, κάνει ένα ζικ-ζακ και ξαναβγαίνει σε θάμνους, ενώ μετά από λίγο φτάνουμε σε ξέφωτο πετρωτό. Διασχίζουμε αυτό το ξέφωτο ανηφορίζοντας πάνω στην ράχη, μπαίνουμε πάλι σε πευκάκια και μετά από λίγο συναντάμε τον δασικό δρόμο πάνω σε μια αριστερή στροφή του (9Β). (1 ώρα, 15 λεπτά)

Βαδίζουμε για λίγο στον δρόμο και μόλις πάρουμε την στροφή ανεβαίνουμε στην πλαγιά δεξιά μας (10Β) και ανηφορίζουμε ΝΔ σε πολύ δυσδιάκριτο μονοπάτι σε αραιή βλάστηση. Λίγο πιο πάνω όμως ξεκαθαρίζει το μονοπάτι και κινούμαστε πάνω σε ράχη. Μπαίνουμε σε δάσος φυλλοβόλων όπου το μονοπάτι είναι καθαρό και στην συνέχεια βγαίνοντας από αυτό το δάσος φτάνουμε σε διασταύρωση, όχι ιδιαίτερα εμφανή (11Β). Το μονοπάτι φαίνεται να συνεχίζει ευθεία τραβερσάροντας την ράχη από τα αριστερά. Αυτό το μονοπάτι μετά από λίγο σκορπίζει σε γιδόστρατα και χάνεται. Εμείς πρέπει να κάνουμε δεξιά και να ακολουθήσουμε άλλο μονοπάτι που ανηφορίζει πάνω στην ράχη. Δυστυχώς αυτό το μονοπάτι μπαίνει μέσα σε μικτό δάσος από πεύκα και βελανιδιές και σβήνει. Ακολουθώντας όμως την ράχη το ξαναβρίσκουμε πιο πάνω κοντά σε ξέφωτο μέρος και σε λίγο φτάνουμε στον δρόμο πάνω σε μια απότομη αριστερή στροφή του (12Β). Κινούμαστε τώρα στο έξω μέρος της στροφής και ξαναμπαίνουμε στο μονοπάτι που στην αρχή είναι κάπως δυσδιάκριτο άλλα στην συνέχεια μπαίνει μέσα σε δάσος με δρύς και ξεκαθαρίζει κάπως. Κινείται με ζικ-ζακ, είναι στενό και μοιάζει με αυλάκι. Περνάμε μια διασταύρωση όπου παίρνουμε το αριστερό μονοπάτι. Εδώ το μονοπάτι στρέφεται Ν και τραβερσάρει μέχρι να βγει σε ξέφωτο (13Β). Διασχίζουμε το ξέφωτο και με δυσκολία βρίσκουμε το πολύ δυσδιάκριτο μονοπάτι που σε λίγο βγαίνει σε μεγαλύτερο ξέφωτο (14Β). Εδώ το μονοπάτι πρακτικά χάνεται και για αυτό κινούμαστε ΝΔ τραβερσάροντας την πλαγιά και έχοντας στο δεξί μας χέρι την δασωμένη ράχη. Τελικά αρχίζει να φαίνεται κάτι σαν μονοπάτι μέσα σε μια ρηχή λάκα που μας οδηγεί σε μαντρί και αμέσως στον δασικό δρόμο πάνω σε τριπλή διασταύρωση (15Β). Εδώ υπάρχει ταμπέλα και σημάδια. (1 ώρα).

Ο δρόμος που έρχεται από Β είναι αυτός που έρχεται από Λιτόχωρο, ενώ ο άλλος είναι αυτός που έρχεται από Λεπτοκαρυά και εδώ κάνει απότομη στροφή αριστερά και συνεχίζει για Πηγαδάκι. Βαδίζουμε για λίγο στον δρόμο που ανηφορίζει και μετά από 50μ τον αφήνουμε (16Β) και μπαίνουμε σε μονοπάτι στενό άλλα ευδιάκριτο που κινείται σε φαρδιά ράχη με αραιή βλάστηση. Λίγο πιο πάνω όμως το μονοπάτι βαδίζει σε πετρώδες πλαγιά και ουσιαστικά χάνεται. Συνεχίζοντας ΝΔ βγαίνουμε πάλι στον δρόμο (17Β). Κόβουμε μια στροφή του δρόμου βαδίζοντας σε πολύ δυσδιάκριτο μονοπάτι και όταν τον ξανασυναντήσουμε (18Β) ψάχνουμε για το μονοπάτι που από εδώ και πάνω είναι πιο ευδιάκριτο. Κινείται μέσα σε πεύκα και έλατα και σε λίγο συναντά πάλι τον δρόμο (19Β). Συνεχίζουμε απέναντι σε κάπως δυσδιάκριτο μονοπάτι που όσο ανηφορίζουμε πλησιάζει την ράχη αριστερά μας και τελικά συναντά την άλλη διαδρομή σχεδόν πάνω στην ράχη (20), και συνεχίζουνε μαζί για Πηγαδάκι. (30 λεπτά)