Λιτόχωρο - Μ. Διονυσίου

Κατηγορια: Πεζοπορία
Μηκος Διαδρομης: 9 χλμ
Χρονος: 2 ώρες, 50 λεπτά
Βλαστηση: Θαμνώδης, Δάση Πεύκων, Οξυάς.
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Όχι
Κατασταση εδαφους: Μονοπάτι.
Σημανση: Ναι (Μέτρια)

Παλιότερα δύο βασικά μονοπάτια οδηγούσαν στο Μοναστήρι του Αγ. Διονυσίου. Το χαμηλότερο που περιγράφεται εδώ διατηρείται ακόμη ανοικτό. Το ψηλότερο έχει καλυφθεί κατά το ήμισυ από τον δρόμο που πάει στα Πριόνια. Θα μπορούσε λοιπόν αυτή η διαδρομή να αποτελέσει εναλλακτική ανάβαση προς την Γκορτσιά ή τα Πριόνια καθώς είναι πιο ξεκούραστη σε σχέση με το μονοπάτι του Ενιπέα. Είναι γενικά εύκολη στον προσανατολισμό αν και χρειάζεται προσοχή σε δύο-τρία σημεία.

Η πορεία μας είναι αρχικά ίδια με την διαδρομή Λιτόχωρο-Σταυρός μέχρι να φτάσουμε στο ποτάμι (3). Αφού περάσουμε το γεφυράκι το μονοπάτι διχάζεται και υπάρχουν δύο εναλλακτικές διαδρομές.

Διαδρομή Α

Μπροστά μας υπάρχει ένας μεγάλος βράχος. Ακολουθούμε μονοπάτι που βαδίζει αριστερά από τον βράχο και στην συνέχεια ανηφορίζει απότομα στην πλαγιά σχεδόν Δ. Βαδίζει αρχικά ανάμεσα σε πουρνάρια άλλα αργότερα βγαίνει σε πιο ανοικτό μέρος. Εδώ το έδαφος είναι σαθρό με σπασμένη πέτρα και το μονοπάτι ελάχιστα διακρίνεται άλλα γενικά ακολουθεί κάτι σαν νεροφάγωμα. Υπάρχουν και κάποιοι κούκοι που σημειώνουν την σωστή πορεία. Μετά από αυτό το άχαρο κομμάτι το μονοπάτι μπαίνει σε πουρνάρια, στρέφεται ΝΔ και ξεκαθαρίζει ενώ στην συνέχεια μπαίνει σε δάσος με ψηλούς θάμνους που το καλύπτουν και είναι φαρδύ και ευχάριστο. Κάνει αρκετά ανοικτά ζικ-ζακ με Δ κατεύθυνση και τελικά βγαίνει σε ξέφωτο πάνω σε ράχη με εντυπωσιακή θέα της χαράδρας του Ενιπέα (χωράφι Χούτα). Εδώ σε ένα δέντρο υπάρχει και ταμπελάκι με την ένδειξη Λιτόχωρο. Συνεχίζουμε τώρα ΒΔ πάνω στην ράχη πάλι μέσα σε θάμνους και μόλις βγούμε σε ξέφωτο έρχεται από δεξιά το μονοπάτι της δεύτερης διαδρομής (7). Αυτή η διασταύρωση δεν φαίνεται καθόλου. Τώρα συνεχίζουμε Δ-ΝΔ και μπαίνουμε πάλι σε δάσος με πεύκα. Κάνει μερικά ζικ-ζακ και βγαίνει τελικά σε χωματόδρομο 10μ αριστερά από την απότομη στροφή που κάνει εδώ η άσφαλτος (8). Εδώ ήμαστε στο χείλος της ορθοπλαγιάς της Ζηλνιάς. (45 λεπτά)

Διαδρομή Β

Από το γεφυράκι συνεχίζουμε στο φαρδύ μονοπάτι δεξιά από τον βράχο και σε λίγο φτάνουμε σε ρεματάκι όπου το μονοπάτι περνά στην απέναντι όχθη και γίνεται τρακτερόδρομος (4) που μπαίνει σε χωράφι. Εμείς ακολουθούμε άλλο μονοπάτι που βαδίζει αριστερά από την περίφραξη του χωραφιού. Είναι φαρδύ μονοπάτι που έχει στενέψει από την βλάστηση. Κινούμαστε ανάμεσα σε πουρνάρια με ΒΔ κατεύθυνση και σε λίγο πλησιάζουμε ένα χωράφι-ξέφωτο. Βαδίζουμε δίπλα συνέχεια στο μονοπάτι και στην συνέχεια περνάμε δίπλα από δεύτερο χωράφι. Εδώ (5) φεύγει δεξιά η διαδρομή για Σταυρό. Εμείς συνεχίζουμε στο φαρδύ μονοπάτι και τελικά φτάνουμε μπροστά σε περιφραγμένο χωράφι. Βαδίζουμε δίπλα στην περίφραξη όπου το μονοπάτι είναι κάπως πυκνωμένο από πουρνάρια και σε λίγο φτάνουμε σε διασταύρωση (6). Ένα μονοπάτι συνεχίζει ευθεία και πηγαίνει για Μαντρινιές, συναντά την άσφαλτο και θεωρητικά συνεχίζει για Σταυρό. Είναι όμως αρκετά κλεισμένο και μετά τον δρόμο χάνεται. Ακολουθούμε λοιπόν το αριστερό μονοπάτι που είναι φαρδύ και βαδίζει ΝΔ ανάμεσα σε πουρνάρια. Σε λίγο βγαίνει σε ανοικτό μέρος και βαδίζει δυσδιάκριτο στην βάση σάρας, ενώ πλησιάζει σιγά-σιγά μια μικρή ρεματιά. Τελικά φτάνει στην ρεματιά, περνά στην απέναντι όχθη και ανηφορίζει απότομα κάνοντας ανοικτά ζικ-ζακ μέσα σε δάσος με σκόρπια έλατα. Στην συνέχεια στρέφεται Ν-ΝΑ και τραβερσάρει πιο ομαλά. Βγαίνει σε λίγο από το δάσος σε πουρνάρια κάνει μια απότομη δεξιά στροφή και συνεχίζει αρκετά πυκνωμένο και δυσδιάκριτο για 100μ μέχρι να συναντήσει το μονοπάτι της πρώτης διαδρομής (7). Τώρα συνεχίζοντας στο φαρδύ μονοπάτι φτάνουμε στην Ζηλνιά (8) (45 λεπτά)

Δεξιά από το τοιχάκι που υπάρχει στο χείλος της ορθοπλαγιάς ξεκινά στενό μονοπάτι με σήμανση που βαδίζει αρχικά μέσα σε θάμνους απότομα. Στην συνέχεια βγαίνει σε ανοικτό μέρος όπου το μονοπάτι είναι δυσδιάκριτο. Ακολουθούμε όμως την ράχη απότομα λίγα μέτρα δεξιότερα από την κόψη και δεν έχουμε πρόβλημα. Στην συνέχεια το μονοπάτι γίνεται πιο ομαλό και ξεκαθαρίζει, βαδίζει στα όρια του δάσους πάλι δεξιότερα της ορθοπλαγιάς ενώ πιο πάνω μπαίνει σε δάσος με πεύκα. Τελικά ανεβαίνει στην ράχη και βαδίζοντας σε αυτήν βγαίνει σε ξέφωτο πάνω στην ράχη όπου είναι ομαλό. Στο σημείο που μπαίνει πάλι στο δάσος υπάρχει διασταύρωση (9). Το δεξί σκέλος συνεχίζει πάνω στην ράχη και βγαίνει τελικά μετά από 15 λεπτά στην άσφαλτο (10) 1.5 χλμ μετά τον Σταυρό και 2.5 χλμ πρίν την Γκορτσιά. Εμείς συνεχίζουμε στο αριστερό μονοπάτι (υπάρχει και ταμπέλα σε δέντρο) που πάει για το μοναστήρι. (30 λεπτά)

Είναι φαρδύ μονοπάτι και κατηφορίζει ομαλά μέσα σε δάσος από πεύκα. Στην συνέχεια φτάνει σε ξέφωτο σε ρεματιά όπου χάνεται για λίγο άλλα εύκολα το ξαναβρίσκουμε απέναντι. Τώρα μπαίνει σε όμορφο δάσος οξυάς και ανηφορίζει λίγο. Σε λίγο φτάνουμε σε διασταύρωση όπου ακολουθούμε το δεξί ανηφορικό σκέλος (11) και τελικά βγαίνουμε σε ξέφωτη ράχη (12) όπου το μονοπάτι χάνεται. Κινείται εδώ αριστερά της ράχης στα όρια του δάσους άλλα έχει κλείσει για 20μ. Για αυτό ανηφορίζουμε για λίγο πάνω στην ράχη και στην συνέχεια κατεβαίνουμε αριστερά και το ξαναβρίσκουμε (13). Είναι τώρα πιο στενό άλλα ευδιάκριτο και κινείται με ελαφρά ανεβοκατεβάσματα σε εναλλασσόμενα δάση οξυάς και πεύκου. Τελικά βγαίνουμε σε άλλη ξέφωτη ράχη (14) όπου χάνεται πάλι το μονοπάτι. Εδώ χρειάζεται περισσότερο προσοχή. Ακολουθούμε ισοϋψή πορεία και κατηφορίζουμε ελαφρά στην άλλη πλευρά της ράχης. Το μονοπάτι περνά περίπου στην βάση μιας μικρής σάρας ενώ δέκα μέτρα ψηλότερα υπάρχουν κάποια βραχάκια που μοιάζουν με μικρό πατάρι (15) (υπάρχουν και σημάδια). Στην συνέχεια κινείται μέσα σε δάσος από πεύκα και θάμνους και είναι αρκετά πυκνωμένο από δεντράκια που έχουν φυτρώσει μέσα στο μονοπάτι χωρίς όμως να χάνεται. Βαδίζουμε με αυτές τις συνθήκες ανηφορικά για 10 λεπτά περίπου και στην συνέχεια το μονοπάτι μπαίνει σε δάσος οξυάς και ξεκαθαρίζει. Φτάνει σε ρεματιά όπου στρέφεται ΝΔ και αρχίζει να κατηφορίζει. Τώρα το μονοπάτι διασχίζει απότομες βραχώδεις πλαγιές, περνά ένα σέλωμα με όμορφη θέα και φτάνει σε ένα δεύτερο σέλωμα λίγο πάνω από το ποτάμι όπου αντικρίζουμε την άγρια χαράδρα και απέναντι το μοναστήρι (16). Τώρα το μονοπάτι ακολουθεί αριστερά την ράχη και κατηφορίζει πάνω σε αυτήν αρκετά δυσδιάκριτο, με ικανοποιητική όμως σήμανση και φτάνει τελικά στον Ενιπέα (17) ακριβώς στο σημείο όπου το κλασικό μονοπάτι περνά στην απέναντι όχθη από μεγάλη ξύλινη γέφυρα. (1 ώρα, 15 λεπτά)

Ακολουθώντας λοιπόν το φαρδύ μονοπάτι αριστερά της όχθης ανηφορίζουμε απότομα προς το σπήλαιο του Αγ. Διονυσίου και στην συνέχεια πλησιάζουμε πάλι το ποτάμι περνάμε στην απέναντι όχθη (18) και ανηφορίζουμε στο μονοπάτι για το μοναστήρι (19) ή συνεχίζουμε αριστερά για Πριόνια που απέχουν λιγότερο από 30 λεπτά. (20 λεπτά)