Λιτόχωρο - Μάννα - Σέλωμα

Κατηγορια: Πεζοπορία
Μηκος Διαδρομης: 12 χλμ
Χρονος: 3 ώρες
Βλαστηση: Δάσος με θάμνους, πεύκα, οξυές.
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Όχι
Κατασταση εδαφους: Μονοπάτι, δρόμος.
Σημανση: Εν μέρη, ελλιπής

Η συντομότερη διαδρομή για το Σέλωμα είναι ακολουθώντας το μονοπάτι μέσω Σταυρού ως το ρέμα της Μάννας. Η διαδρομή που περιγράφεται εδώ είναι ένα ενναλακτικό μονοπάτι εξίσου όμορφο που διατηρείται ακόμη σε καλή κατάσταση άλλα σε δύο σημεία χρειάζεται προσοχή.

Αρχικά ακολουθούμε την ίδια πορεία όπως και στην διαδρομή "Λιτόχωρο-Σταυρός-Μάννα" μέχρι να συναντήσουμε την άσφαλτο για Πριόνια αμέσως μετά τον σταθμό ελέγχου του εθνικού δρυμού. Αντί όμως να στρίψουμε αριστερά στο μονοπάτι για Σταυρό συνεχίζουμε ευθεία στην άσφαλτο και φτάνουμε σε μια απότομη αριστερή στροφή του δρόμου (10). (1 ώρα)

Κοιτάζοντας Δ-ΒΔ διακρίνονται δύο μονοπάτια . Το δεξιότερο κατευθύνεται ΒΔ κατηφορίζει για λίγα μέτρα και στην συνέχεια σβήνει. Το αριστερό που είναι το σωστό κατευθύνεται Δ και ανηφορίζει ομαλά. Σε λίγο φτάνουμε σε διασταύρωση όχι πολύ εμφανή (11). Αγνοούμε το μονοπάτι που συνεχίζει ευθεία και στρίβουμε αριστερά σε μονοπάτι αρχικά στενό άλλα αργότερα πιο φαρδύ που ανηφορίζει ΝΑ. Μετά από 200μ κάνει μια απότομη δεξιά στροφή και στρέφεται ΒΔ ενώ στην συνέχεια γυρίζει Δ-ΝΔ και τραβερσάρει ομαλά έχοντας στα δεξιά μεγάλη ρεματιά. Είναι ανοικτό το μονοπάτι χωρίς πρόβλημα και σε λίγο φτάνει στην ρεματιά και περνά στην απέναντι όχθη (12). Συνεχίζει σκαμμένο στον βράχο παράλληλα με το ρέμα, αλλά μετά από λίγα μέτρα στρίβει απότομα δεξιά και απομακρύνεται από αυτό. Μέχρι εδώ κινούμαστε σε πυκνή θαμνώδη βλάστηση άλλα τώρα το μονοπάτι καβάλα μια ράχη και μπαίνει σε δάσος οξυάς όπου είναι πολύ φαρδύ. Η πορεία μας είναι ΒΔ και σε λίγο κατηφορίζουμε και πάλι, περνάμε μια μικρή ρεματιά και το μονοπάτι βγαίνει από τις οξυές και βαδίζει σε αραιή βλάστηση με πουρνάρια και λίγα πεύκα. Γύρω στα 100μ βαδίζουμε με αυτές τις συνθήκες και στην συνέχεια χρειάζεται προσοχή για να βρούμε το σωστό μονοπάτι που στρίβει αριστερά ΒΔ και μπαίνει μέσα στο δάσος από πεύκα (13). Ένα άλλο μονοπάτι συνεχίζει ευθεία και αρχίζει να κατηφορίζει Β. Το μονοπάτι φαρδαίνει σταδιακά και στην συνέχεια στρέφεται ΝΔ και κινείται τώρα μέσα σε δάσος οξυάς πλησιάζοντας μικρή ρεματιά. Λίγο πριν την ρεματιά (14) φεύγει ένα σκέλος (φαρδύ) και κατηφορίζει προς το ρέμα. Εμείς ακολουθούμε το επάνω σκέλος που μας βγάζει σε διασελάκι ακριβώς πάνω από το μεγάλο ρέμα της Μάννας (15). Από αυτό το σημείο ξεκινά και αραιή σήμανση με κορδέλες και κούκους. Βαδίζουμε τώρα ελαφρά κατηφορικά σε φαρδύ μονοπάτι. Αγνοούμε ένα μονοπάτι που κατηφορίζει δεξιά (16) και φτάνουμε στην κοίτη της ρεματιάς (17). (1 ώρα)

Κινούμαστε για λίγο μέσα στην κοίτη και στην συνέχεια το μονοπάτι ανηφορίζει κάνοντας μια δεξιά και στην συνέχεια μια αριστερή στροφή. Φτάνουμε τώρα σε νέα διασταύρωση όχι πολύ εμφανή (18) όπου ένα μονοπάτι (το πιο φαρδύ) στρέφεται απότομα δεξιά. Αυτό το μονοπάτι πιο πάνω σβήνει. Εμείς συνεχίζουμε ευθεία σε στενότερο μονοπάτι που κινείται παράλληλα με την ρεματιά και ανηφορίζει ομαλά. Πιο πάνω το μονοπάτι φαρδαίνει και στην συνέχεια κάνει 2-3 ζικ-ζακ και κερδίζει λίγο ύψος. Πιο κάτω το μονοπάτι έχει πέσει από κατολίσθηση για 5 μέτρα άλλα παρακάμπτουμε εύκολα από επάνω και ξαναβαδίζουμε σε αυτό. Τώρα περνά μια ρεματιά και αρχίζει να προσεγγίζει δασικό δρόμο που στην συνέχεια το έχει καταστρέψει. Ανεβαίνουμε λοιπόν απότομα στον δρόμο (19) και τον ακολουθούμε για 300μ οπότε φτάνουμε στο ρέμα της Μάννας. (30 λεπτά)

Αριστερά από το ρέμα υπάρχει μεγάλη δεξαμενή και δεξιά της φεύγει μονοπάτι. Μετά από 30μ περνάμε το ρέμα και ψάχνουμε απέναντι για το μονοπάτι που πάει για Σέλωμα (20). Από εδώ και πάνω η σήμανση είναι καλύτερη. Μετά από 50μ συναντάμε τρακτερόδρομο τον ακολουθούμε για 20μ μέχρι μια ρεματιά που τερματίζει και συνεχίζουμε στο μονοπάτι που σιγά-σιγά ξεκαθαρίζει. Είναι στενό άλλα ευδιάκριτο και ανηφορίζει λίγο απότομα στην αρχή μέσα σε δάσος από μαυρό-πευκα. Στην συνέχεια μπαίνει σε δάσος οξυάς και αφού καβαλήσει μια ράχη γίνεται πολύ ομαλό και αρχίζει να τραβερσάρει απότομη πλαγιά. Τελικά περνά στην βάση ενός μεγάλου βράχου και βγαίνει σε μεγάλη ξέφωτη ράχη (21). Ανηφορίζοντας πάνω στην ράχη συναντάμε μετά από 100μ φαρδύ δασικό δρόμο που ξεκινά από την άσφαλτο Λιτόχωρο-Πριόνια (22). Ακριβώς απέναντι, πάνω στην ράχη συνεχίζει το καλά σημαδεμένο μονοπάτι για Μπάρμπα και Πετρόστρουγκα. (30 λεπτά)