Λιτόχωρο - Σταυρός

Κατηγορια: Πεζοπορία
Μηκος Διαδρομης: 8.5 χλμ
Χρονος: 2 ώρες, 30 λεπτά
Βλαστηση: Δάσος με θάμνους, πεύκα, οξυές.
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Όχι
Κατασταση εδαφους: Μονοπάτι, δρόμος.
Σημανση: Όχι

Υπάρχουν δύο διαδρομές που συναντιούνται λίγο πριν από το σημείο ελέγχου του εθνικού δρυμού. Η πρώτη διαδρομή είναι πιο όμορφη και με περισσότερο μονοπάτι, άλλα ένα τμήμα της τείνει να κλείσει.

Διαδρομή Α

Από την πλατεία του Λιτοχώρου (1) ακολουθούμε την οδό Ενιπέως και στην συνέχεια ταμπέλες για Μύλους έχοντας πάντοτε στο δεξί μας χέρι το ποτάμι. Αφού περάσουμε το νεκροταφείο και σχεδόν απέναντι από το υδραγωγείο αφήνουμε τον δρόμο (2) και μπαίνουμε σε μονοπάτι που διασχίζει λιβάδι περνά αριστερά από στάνη, βαδίζει για λίγα μέτρα σε χωματόδρομο και στην συνέχεια στρίβει απότομα αριστερά και αρχίζει να κατηφορίζει φαρδύ άλλα απότομο προς το ρέμα. Τελικά φτάνουμε στο ποτάμι και περνάμε απέναντι από σιδερένιο κρεμαστό γεφυράκι (3). Στο ίδιο σημείο μπορούμε να έρθουμε αν στρίψουμε πιο μπροστά δεξιά προς την Βίλλα Πάνθεον. Η άσφαλτος γίνεται χωματόδρομος που κατεβαίνει στο ποτάμι και στην συνέχεια μονοπάτι αριστερά μας οδηγεί στην γέφυρα.

Στην απέναντι όχθη συνεχίζει πολύ φαρδύ μονοπάτι που ανηφορίζει ελαφρά και σε λίγο συναντά ρεματάκι (4). Εδώ το φαρδύ μονοπάτι μοιάζει να γίνεται δρόμος, περνά το ρέμα και στην συνέχεια μπαίνει σε μεγάλο χωράφι. Ένα άλλο στενό μονοπάτι φεύγει αριστερά από το ρεματάκι. Εμείς πρέπει να ανηφορίσουμε δεξιά από το ρέμα και αριστερά από την περίφραξη του χωραφιού οπότε αρχίζει και ξεχωρίζει το μονοπάτι που είναι φαρδύ άλλα έχει στενέψει από την βλάστηση. Συνεχίζουμε ανάμεσα σε πουρνάρια ΒΔ σε ανοικτό μονοπάτι. Σε λίγο το μονοπάτι διχάζεται σε δύο σκέλη που συναντιόνται όμως πάλι λίγο πιο πάνω. Μετά από αυτό το σημείο το μονοπάτι πλησιάζει και βαδίζει δίπλα από μεγάλο χωράφι ενώ αρχίζει σιγά-σιγά να στρέφεται Δ. Αφού περάσουμε αυτό το χωράφι αρχίζει άλλο χωράφι και εδώ πρέπει να αφήσουμε το μονοπάτι που συνεχίζει για Ζηλνιά (5). Διασχίζουμε αυτό το χωράφι με Β-ΒΔ κατεύθυνση. Μόλις συναντήσουμε πάλι πουρνάρια βρίσκουμε το μονοπάτι φαρδύ άλλα λίγο πυκνωμένο που σε λίγο βγαίνει πάλι σε ανοικτό μέρος μπροστά σε στενό διαβρωμένο αυλάκι (6). Εδώ διασταυρωνόμαστε με άλλο φαρδύ μονοπάτι που ανηφορίζει και αυτό Δ και συνεχίζει για Ζηλνιά (πιο πάνω είναι αρκετά κλεισμένο). Εμείς συνεχίζουμε απέναντι περνάμε το αυλάκι και μπαίνουμε πάλι σε μονοπάτι αρκετά πυκνωμένο για 150μ ενώ στην συνέχεια ανοίγει και πάλι φτάνει σε ρεματιά και ανηφορίζει στην απέναντι όχθη όπου συναντά χωματόδρομο (7). Βαδίζουμε τώρα σε αυτόν τον δρόμο και σε λίγο έρχεται από δεξιά και το μονοπάτι της δεύτερης διαδρομής (7Α) και συνεχίζοντας στον δρόμο συναντάμε την άσφαλτο για Πριόνια (8).

Διαδρομή Β

Από το Λιτόχωρο ακολουθούμε τον ασφαλτοστρωμένο δρόμο που οδηγεί στα Πριόνια. Μετά από 1.3 χλμ σε αυτόν τον δρόμο περνάμε χτήμα στα αριστερά μας και αμέσως μετά μια ρεματιά. Εδώ αφήνουμε τον δρόμο και διασχίζουμε παλιό χωράφι με ΒΔ κατεύθυνση μπαίνοντας σε τρακτερόδρομο . Ο δρόμος κινείται μέσα σε θαμνώδη βλάστηση και σβήνει σε κάποιο ξέφωτο. Συνεχίζουμε Β σε μονοπάτι-δρόμο στην άλλη πλευρά του ξέφωτου και στην συνέχεια σε φαρδύτερο χαλασμένο δρόμο και καταλήγουμε τελικά σε αγροτικό δρόμο που έρχεται από τα αριστερά (7Α). Μετά από λίγα μέτρα διακρίνουμε και την είσοδο από το παλιό μονοπάτι που όμως σε αρκετά σημεία είναι δύσβατο λόγω βλάστησης. Κινούμενοι ΒΔ βγαίνουμε πάλι στην άσφαλτο (8).

Διασχίζουμε την άσφαλτο και συνεχίζουμε σε μονοπάτι στην απέναντι πλευρά. Αυτό το μονοπάτι περνά πίσω από το φυλάκιο του Εθνικού δρυμού και συναντά πάλι τον δρόμο. Μετά από λίγα μέτρα στον δρόμο βρίσκουμε στα δεξιά μας περιφραγμένο χτήμα. Λίγο πριν φθάσουμε στο τέλος της περίφραξης ξεκινά στην αριστερή πλευρά του δρόμου το μονοπάτι (9). (45 λεπτά)

Αρχικά είναι δυσδιάκριτο, άλλα στην συνέχεια καθαρίζει καθώς ανηφορίζει με ζικ-ζακ την πλαγιά. Σε ορισμένα σημεία έχει κλείσει από πεσμένους κορμούς δέντρων, συνεχίζουμε όμως χωρίς πρόβλημα. Τελικά ανηφορίζει απότομα και συναντά την άσφαλτο (10). Κατηφορίζουμε στην άσφαλτο για 100μ περίπου και συναντάμε αριστερά ρεματιά.(11). Ακολουθούμε στενό μονοπάτι στα δεξιά της ρεματιάς που μετά από 15μ περίπου την αφήνει και ανηφορίζει δεξιά της. Είναι φαρδύ και καθαρό μονοπάτι που ανηφορίζει ομαλά κάνοντας μεγάλα ζικ-ζακ. Σε λίγο φθάνουμε σε περιοχή με πεύκα και συναντάμε άλλο μονοπάτι (12) που βαδίζει παράλληλα με αυλάκι. Αγνοούμε αυτό το μονοπάτι και συνεχίζουμε ΝΔ στο μονοπάτι που βαδίζαμε. Τελικά περνά από ανοιχτό μέρος με όμορφη θέα και στρέφεται Β καταλήγοντας μετά από λίγο στην άσφαλτο, λίγο κάτω από το καταφύγιο (13). (1 ώρα).

Βαδίζουμε τώρα στην άσφαλτο που εδώ στρίβει απότομα αριστερά και συναντάμε αμέσως βρύση χωρίς νερό (14). Αριστερά από την βρύση ανηφορίζει το μονοπάτι σε γυμνή ράχη και μετά από 50μ περνά δίπλα από παλιά βρύση και ποτίστρα. Στα αριστερά, στα 50μ είναι το καταφύγιο του Σταυρού. Από την βρύση αφήνουμε την ράχη και τραβερσάρουμε σε ισουψή οπότε μπαίνουμε στο δάσος όπου βρίσκουμε το μονοπάτι. Είναι φαρδύ εδώ στην αρχή του ως και 2 μέτρα και διασχίζει όμορφο δάσος με οξυές. Κινείται χωρίς υψομετρικές διαφορές και μετά στενεύει κάπως τραβερσάρει απότομες πλαγιές όπου είναι κτισμένο με ξερολιθιά και συναντά τελικά δασικό δρόμο που έρχεται από τον Σταυρό (15) 20 μέτρα πριν το ρέμα της Μάννας. (45 λεπτά).