Μπουρίκα - Κιλντέρκα - Ράμνομπορ

Μηκος Διαδρομης: 28 χλμ
Χρονος: 11 - 12 ώρες
Βλαστηση: Δάσος με οξυές και πεύκα κυρίως μετά τα 1200μ
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Ναι (στο δεύτερο μισό της διαδρομής)
Κατασταση εδαφους: δρομος (4χλμ), μονοπάτι.
Δυσκολια: Γ
Σημανση: Καλή

Η διαδρομή αυτή παρουσιάζει αρκετές δυσκολίες λόγω μεγάλης διάρκειας και σημαντικής υψομετρικής διαφοράς. Επίσης η ανάβαση μέχρι την κορυφή Μπουρίκα είναι ιδαίτερα απότομη και κουραστική ενώ η διάσχιση της χαράδρας Ράμνομπορ μπορεί να είναι δύσκολη αν είναι φουσκωμένο το ποτάμι. Παρόλα αυτά είναι μια διαδρομή με άγρια ομορφιά και πολλές εναλλαγές τοπίων που μας φέρνει σε επαφή με την άγνωστη και παρθένα πλευρά του βουνού. Η διαδρομή θα μπορούσε κάλλιστα να χωριστεί σε δύο μέρες. Σε αυτήν την περίπτωση μάλλον ενδείκνυται η αντίστροφη πορεία δηλαδή ανάβαση την πρώτη ημέρα από την χαράδρα μέχρι την πηγή Σολούνα (περίπου 5 ώρες) καθώς η ανηφόρα είναι πιο ομαλή και έχει περισσότερο δάσος.

Από την Αριδαία κατευθυνόμαστε για τα Λουτρά Πόζαρ και μετά το χωριό Λουτράκι λίγο πρίν φτάσουμε στα λουτρά συναντάμε διασταύρωση ακριβώς πάνω στο μεγάλο ρέμα (Ρέμα Νικολάου) που κατεβαίνει από την χαράδρα. Από αυτό το σημείο αρχίζει η πορεία (1). Ακολουθούμε το αριστερό σκέλος του δρόμου που οδηγεί στο χωριό Όρμα και μετά από 500μ αφήνουμε την άσφαλτο (2) για να ακολουθήσουμε φαρδύ χωματόδρομο που φεύγει διαγώνια. Μετά από 2.5 χλμ σε αυτόν τον δρόμο και αφού περάσουμε φυλάκιο και εικονοστάσι στο αριστερό μας χέρι, σε σημείο που ο δρόμος αρχίζει να κατηφορίζει λίγο, ακολουθούμε δύσβατο δασικό δρόμο που ξεκινά στα δεξιά (3). Μετά από 1.2 χλμ ο δρόμος αυτός τελειώνει και ξεκινά το μονοπάτι (4) . Από αυτό το σημείο ξεκινά και η σήμανση. (1 ώρα)

Το μονοπάτι κινείται αρχικά ομαλά, είναι στενό άλλα καθαρό και ευδιάκριτο. Για τις επόμενες ώρες θα κινούμαστε πάνω και κοντά σε μια μακριά ράχη μέχρι την τοποθεσία Δοκάρι στα 1500μ. Σε λίγο κατηφορίζουμε σε ώμο (5) πάνω στην ράχη όπου συναντάμε διασταύρωση. Το δεξιό σκέλος οδηγεί στην τοποθεσία Καστανιές και στην συνέχεια κατεβαίνει στην χαράδρα. Εμείς ακολουθούμε το αριστερό σκέλος που ανηφορίζει πολύ απότομα την πλαγιά και τελικά κατηφορίζει σε δεύτερο στενό ώμο (6) με θέα την χαράδρα στα Β. Συνεχίζουμε κοντά στην ράχη με εξίσου απότομη ανηφόρα και φθάνουμε σε τρίτο ώμο (7). Σε λίγο βγαίνουμε από το αραιό δάσος και ανηφορίζουμε σε γυμνή απότομη πλαγιά. Από εδώ και πάνω το μονοπάτι ελάχιστα διακρίνεται άλλα η σήμανση είναι καλή. Το μονοπάτι κινείται με στόχο την κορυφογραμμή άλλα περνά λίγα μέτρα κάτω από αυτήν από χαρακτηριστικό ώμο (8). Στην συνέχεια η πορεία γίνεται λιγότερο απότομη άλλα εξακολουθεί να είναι κουραστική καθώς το μονοπάτι ανεβοκατεβαίνει για να παρακάμψει βραχώδεις εξάρσεις πάνω στην ράχη. Τελικά αφού περάσουμε από στενό πέρασμα (9) μέσα από βράχια φθάνουμε στο ψηλότερο σημείο της ράχης (10) στην κορυφή Μπουρίκα (1688μ). (4 ώρες)

Από την κορυφή ξεκινά σημαδεμένο μονοπάτι που κατηφορίζει Β σε στενή ράχη και καταλήγει μετά από 10 λεπτά σε μπαλκόνι με όμορφη θέα της χαράδρας. Κατηφορίζοντας από την κορυφή με Ν κατεύθυνση και 20μ κάτω από αυτήν ξαναβρίσκουμε το μονοπάτι που από εδώ και περά είναι φαρδύ, καθαρό και καλογραμμένο και κατηφορίζει ομαλά την ράχη. Στο χαμηλότερο σημείο αυτής της κατάβασης υπάρχει όχι εμφανής διασταύρωση με μονοπάτι που έρχεται από τον υδροηλεκτρικό σταθμό της Όρμας. (11). Συνεχίζουμε πάνω στην ράχη σε όμορφο δάσος οξιάς και ανηφορίζουμε ελαφρά μέχρι να συναντήσουμε δασικό δρόμο στην θέση Δοκάρι (12). (30 λεπτά)

Ένα μονοπάτι διασχίζει τον δρόμο και συνεχίζει στην ράχη με κατεύθυνση το χιονοδρομικό κέντρο (περίπου 3 ώρες). Εμείς ακολουθούμε τον δασικό δρόμο που κατηφορίζει με Β κατεύθυνση και μετά από 500μ,στο σημείο που τελειώνει ο δρόμος, προσέχουμε να βρούμε το μονοπάτι που κατηφορίζει στα δεξιά μέσα στο δάσος αγνοώντας κάποιους παλιούς χορταριασμένους δασικούς δρόμους που ξεκινούν από αυτό το σημείο (13). Το μονοπάτι κατηφορίζει αρκετά (περισσότερο από 100μ) περνά μια ρεματιά και στην συνέχεια αρχίζει να ανηφορίζει, περνά δύο ακόμη ρεματιές και μια ακόμη τελευταία μετά από μεγάλη χαρακτηριστική σάρα (14) και τέλος αφού κινηθεί για λίγο σε επίπεδο έδαφος, συνέχεια μέσα σε δάσος, καταλήγει σε διασταύρωση (15). (1 ώρα και 30 λεπτά)

Από την διασταύρωση αυτή όπου υπάρχουν ερείπια παλιού χτίσματος ξεκινά ένα μονοπάτι που μας οδηγεί σε 10 λεπτά ακολουθώντας ΒΑ πορεία στην πηγή Σολούνα. Ένα άλλο μονοπάτι ανηφορίζει πιο απότομα με Β αρχικά και στην συνέχεια με ΒΑ πορεία και οδηγεί σε 30 λεπτά στην κορυφή Κιλντέρκα (1722μ). Από αυτήν την κορυφή μπορούμε να συνεχίσουμε (περίπου 2 ώρες) το σημαδεμένο μονοπάτι πάνω στα σύνορα μέχρι την κορυφή Σοκόλ (1822μ). Τέλος ένα τρίτο μονοπάτι, αυτό που ακολουθούμε στρέφεται απότομα ΝΔ και κατηφορίζει προς την χαράδρα. Το μονοπάτι είναι καλογραμμένο κινείται αρχικά σε δάσος με πανύψηλα μαυρόπευκα κατηφορίζοντας με πολλά ζικ-ζακ ΝΑ αλλά μετά στρέφεται ΝΔ και κινείται ομαλά μέσα σε δάσος οξιάς προς την ρεματιά, καταλήγοντας τελικά σε δύο καλύβια λίγα μέτρα από το ρέμα (16). (30 λεπτά, ανάβαση 1 ώρα)

Εδώ το μονοπάτι σβήνει και δεν υπάρχει επαρκής σήμανση. Πρέπει να κατεβούμε στο ρέμα και να περάσουμε στην απέναντι όχθη όπου και βρίσκουμε πάλι σημάδια. Στην συνέχεια η διαδρομή ακολουθεί από κοντά το ποτάμι περνώντας πότε από την μια πλευρά και πότε από την άλλη. Η πυκνή βλάστηση άλλα και η διάβρωση του εδάφους έχουν καταστρέψει το παλιό μονοπάτι. Ενώ η σήμανση αν και είναι γενικά πυκνή σε αρκετά σημεία έχει καλυφθεί από την βλάστηση. Τέλος το πέρασμα του ρέματος ιδίως στο τέλος της άνοιξης δημιουργεί επιπλέον δυσκολίες1. Μετά από 2 ώρες δύσκολης πορείας φθάνουμε στην διασταύρωση με το ρέμα Λούτα ενώ μετά από άλλη 1/2 ώρα στην διασταύρωση με το ρέμα Κουνουπίτσα (17). (2 ώρες, 30 λεπτά, ανάβαση 3 ώρες)

Ένα μονοπάτι κινείται αριστερά και φθάνει μετά από 5 λεπτά στους εντυπωσιακούς καταρράκτες που σχηματίζει το δεύτερο αυτό ρέμα. Το κυρίως μονοπάτι περνά σε αυτό το σημείο στην απέναντι όχθη όπου γίνεται πια πιο ομαλό και καθαρό. Μετά από 10 λεπτά κάποια σημάδια μας οδηγούν προς το ποτάμι και στην απέναντι όχθη όπου ξεκινά άλλο μονοπάτι με κατεύθυνση το παλιό Λουτράκι πιο ψηλά. Εμείς συνεχίζουμε στην δεξιά πλευρά του ρέματος. Στην συνέχεια αφού περάσουμε αρκετές φορές το ρέμα φθάνουμε τελικά στα Λουτρά Πόζαρ (18). (1 ώρα, ανάβαση 1 ώρα, 30 λεπτά)

1 Τον Ιούνιο του 2004 που έγινε η διαδρομή όλα τα γεφυράκια που είχαν τοποθετηθεί παλιότερα είχαν παρασυρθεί από το ρέμα.