Άνω Γαρέφιο - Γκόλο Μπίλο

Κατηγορια: Πεζοπορία
Μηκος Διαδρομης: 10 χλμ
Χρονος: 3 ώρες 30 λεπτά (ανάβαση)
Βλαστηση: Δάσος με δρυς και οξιές.
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Ναί
Κατασταση εδαφους: Μονοπάτι, δρόμος.
Σημανση: Όχι

Μπαίνοντας στο Άνω Γαρέφιο ακολουθούμε ανηφορικό δρόμο, περνάμε αριστερά από βρύση και στρίβουμε δεξιά βγαίνοντας από το χωριό. Ο δρόμος περνά αριστερά από το νεκροταφείο και παρακάτω γίνεται χωματόδρομος. Λίγο πριν αφήνουμε τον δρόμο (1) και ακολουθούμε αριστερά μικρότερο αγροτικό δρόμο. Το αφήνουμε αμέσως και ανηφορίζουμε Β, τον ξανασυναντάμε παραπάνω και αφού τον ακολουθήσουμε για 20μ φεύγουμε πάλι αριστερά και ανηφορίζουμε σε ράχη με πεύκα. Το μονοπάτι διακρίνεται ελάχιστα εδώ. Ξανασυναντάμε παραπάνω τον δρόμο και συνεχίζουμε στην ράχη πλησιάζοντας σε περίφραξη δεξιά όπου το μονοπάτι είναι καθαρό. Μετά από λίγο στρίβει δεξιά και βγαίνει στον δασικό δρόμο που αφήσαμε πάνω σε μια αριστερή στροφή του (2). Ακολουθούμε τώρα τον δρόμο που ανηφορίζει με στενά ζικ-ζακ και μετά από την τρίτη αριστερή στροφή του και λίγο πριν την επόμενη δεξιά του βρίσκουμε αριστερά το φαρδύ μονοπάτι (3). Αφού κάνει ένα ζικ-ζακ στρέφεται ΝΔ και ανηφορίζει ελαφρά περνώντας δίπλα από την δεξαμενή της ύδρευσης του χωριού. Παραπάνω συναντάμε πάλι τον δρόμο (4) και τον ακολουθούμε για 300μ περίπου. 20μ μετά από μια απότομη αριστερή στροφή του (5) αφήνουμε τον δρόμο και ανεβαίνουμε απότομα δεξιά όπου βρίσκουμε πάλι το μονοπάτι φαρδύ και καθαρό. Συναντά πάλι δεξαμενή ύδρευσης και στην συνέχεια στρέφεται απότομα Δ (αγνοούμε ένα μονοπάτι που συνεχίζει Β) και συναντά τελικά τον δρόμο πάνω σε μία αριστερή στροφή του (6). Συνεχίζουμε απέναντι πάλι στο μονοπάτι που κινείται σε αραιή βλάστηση και βγαίνει σε μεγάλο ξέφωτο-χωράφι. Κινούμαστε στο όριο από αυτό το ξέφωτο και συναντάμε πάλι τον δρόμο σε σημείο που υπάρχει στέρνα με τρεχούμενο νερό (7). Ακολουθούμε για λίγα μέτρα τον δρόμο και αμέσως μετά μια αριστερή στροφή του (8) μπαίνουμε στο δάσος όπου βρίσκουμε το μονοπάτι. Είναι και εδώ φαρδύ και καθαρό και ανηφορίζει αρχικά Β ενώ στην συνέχεια στρέφεται ΒΔ. Τελικά καταλήγει πάλι σε δρόμο (9) αφού περάσει σημείο όπου έχει καταστραφεί για λίγα μέτρα από κατολίσθηση. Στα δεξιά μας υπάρχει το εκκλησάκι του Αγ. Γεωργίου ενώ η θέα προς τον κάμπο της Αριδαίας και το Πίνοβο είναι απεριόριστη. (1 ώρα, 30 λεπτά)

Ακολουθώντας τον δρόμο Β φθάνουμε μετά από 100μ σε μεγάλο πλάτωμα και στάβλο. Ο δρόμος συνεχίζει μπροστά από τον στάβλο Β-ΒΑ. Εμείς ανηφορίζουμε αριστερά από τον στάβλο και μετά από λίγο συναντάμε φαρδύ μονοπάτι (10). Το μονοπάτι διακλαδίζεται σε δύο σκέλη που οδηγούν και τα δύο σε διάσελο πάνω στην κορυφογραμμή. Εδώ περιγράφεται το αριστερό σκέλος που είναι πιο καθαρό. Ακολουθούμε λοιπόν το μονοπάτι με Δ-ΝΔ κατεύθυνση και μπαίνουμε σε δάσος οξυάς. Συναντάμε πιο πάνω δρόμο πάνω σε μια αριστερή στροφή του (11) συνεχίζουμε απέναντι πάλι στο μονοπάτι και τον ξανασυναντάμε λίγο πιο πάνω (12). Τώρα τον ακολουθούμε και μετά από μια δεξιά στροφή του φθάνουμε σε ποτίστρα με τρεχούμενο νερό (13). Συνεχίζουμε για 10μ ακόμη στον δρόμο και στην συνέχεια τον αφήνουμε και ακολουθούμε το μονοπάτι που συναντά τον δρόμο παραπάνω (14). Μετά από 50μ στον δρόμο παίρνουμε δεξιά (15) μονοπάτι-τρακτερόδρομο που ανηφορίζει ΒΔ, κόβει πάλι τον δρόμο (16) και τελικά καταλήγει στην ράχη σε διάσελο όπου υπάρχει ποτίστρα (17) και έρχεται και ο δασικός δρόμος. (45 λεπτά)

Ο δρόμος συνεχίζει στα δεξιά της ράχης, άλλα εμείς τον αφήνουμε και βρίσκουμε αμέσως καλό μονοπάτι αριστερά του που τον συναντά λίγο ψηλότερα. Μετά από 50μ τον αφήνουμε και μπαίνουμε πλέον σε φαρδύ και καθαρό μονοπάτι (18) που ανηφορίζει ομαλά και καταλήγει τελικά σε αυχένα-λιβάδι πάνω στην κορυφογραμμή (19). Κινούμαστε τώρα πάνω στην ράχη και σε λίγο φτάνει εδώ και κάποιος τρακτερόδρομος. Συνεχίζουμε ακολουθώντας τρακτερόδρομο που συνεχίζει πάνω στην ράχη και στην συνέχεια στρέφεται αριστερά και ανηφορίζει απότομα. 50μ περίπου μετά από αυτήν την στροφή ο δρόμος πλησιάζει σε κάποιο ξέφωτο με βράχια και στην συνέχεια στρέφεται αριστερά ΝΔ. Εδώ χρειάζεται προσοχή για να βρούμε το μονοπάτι που φεύγει από την έξω πλευρά της στροφής (20). Είναι στενό άλλα σχετικά ευδιάκριτο και ανηφορίζει αρχικά απότομα περνώντας πάνω από τα βράχια ενώ στην συνέχεια αρχίζει και κατηφορίζει ελαφρά και καταλήγει σε φαρδύ δασικό δρόμο που τερματίζει σε αυτό το σημείο (21). Συνεχίζουμε τώρα σε αυτόν το δρόμο και μετά από 300μ φεύγει αριστερά (22) μονοπάτι. Μοιάζει περισσότερο με φαρδύ νεροφάγωμα και ανηφορίζει απότομα. Κόβει έναν τρακτερόδρομο και καταλήγει τελικά σε διάσελο πάνω στην κορυφογραμμή (23), σε μια ειδυλλιακή τοποθεσία όπου υπάρχει ένα μεγάλο λιβάδι περιτριγυρισμένο από δάση. Μέσα στο δάσος, στην ΒΑ πλευρά της κορυφογραμμής υπάρχουν πολλά ορύγματα από τον Α' παγκόσμιο πόλεμο.(1 ώρα)

Συνεχίζουμε τώρα πάνω στην φαρδιά ράχη με ΒΔ κατεύθυνση χωρίς μονοπάτι. Περνάμε αριστερά από παλιό χωράφι με φυτεμένα δεντράκια, ανηφορίζουμε σε μια πρώτη κορυφούλα και στην συνέχεια κατηφορίζουμε για λίγο σε μικρό αυχένα. Βρίσκουμε εδώ μονοπάτι που οδηγεί αμέσως στην ψηλότερη κορυφή (24). Από εδώ υπάρχει άπλετη θέα σε όλο το συγκρότημα του Μακεδονικού Κόζιακα και στην κορυφογραμμή των συνόρων. (15 λεπτά)