Πρόμαχοι - Λόκβα - Πετερνικ

Κατηγορια: Ορειβασία
Μηκος Διαδρομης: 15+15 χλμ
Χρονος: 4 ώρες 30 λεπτά (ανάβαση)
Βλαστηση: Δρύς, Οξυές, Πεύκα
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Ναί
Κατασταση εδαφους: Μονοπάτι, δρόμος.
Δυσκολια: B
Σημανση: Όχι

Η πιο σύντομη ανάβαση στην κορυφή Πέτερνικ γίνεται από την διαδρομή που οδηγεί στο Μικρό Πέτερνικ και στην συνέχεια ακολουθώντας την κορυφογραμμή φθάνουμε στο δασικό δρόμο που περνά λίγο κάτω από την κορυφή του Πέτερνικ. Η διαδρομή που περιγράφεται εδώ κινείται αρχικά μέσα στην κοιλάδα που φαίνεται πάνω από τους Πρόμαχους ενώ στην συνέχεια στρέφεται Α και προσεγγίζει την κορυφή περνώντας από το ξέφωτο-οροπέδιο Λόκβα (λιμνούλα). Είναι ομορφότερη από την πρώτη, με πολλά νερά και προσφέρεται αν θέλουμε να αποφύγουμε τον χωματόδρομο που ανεβαίνει από το χωριό.

Μπαίνοντας στους Προμάχους και μετά από μεγάλο κίτρινο σπίτι στρίβουμε δεξιά, κινούμαστε περιφερειακά του χωριού και συναντάμε την μεγάλη ρεματιά (1). Από εδώ ξεκινούν δύο διαδρομές. Η πρώτη είναι δυσκολότερη και ένα κομμάτι της είναι χαλασμένο, ενώ η δεύτερη είναι ανοιχτή με καλό μονοπάτι.

Διαδρομή Α.

Η πρώτη διαδρομή ξεκινά πίσω από το κλαμπ που υπάρχει σε αυτό το σημείο (1Α), ανηφορίζει πολύ απότομα μέχρι να φθάσει την βραχώδη ράχη και στην συνέχεια από ευδιάκριτο άλλα απότομο μονοπάτι φθάνει σε σέλωμα πάνω στην ράχη (2Α). Από εδώ και πάνω και για ένα διάστημα 30 λεπτών περίπου το μονοπάτι έχει χαλάσει. Διασχίζουμε αρχικά μια μεγάλη σάρα και στην συνέχεια ανηφορίζουμε σε αραιό δάσος δρυός μέχρι να φθάσουμε σε χαρακτηριστικό βραχώδες μπαλκόνι με θέα την κοιλάδα (3Β). Μετά από αυτό το σημείο συνεχίζει όμως καθαρό. Αμέσως φθάνουμε σε διασταύρωση. Ένα μονοπάτι κατηφορίζει και συναντά το μονοπάτι της δεύτερης διαδρομής ενώ ένα άλλο ανηφορίζει ελαφρά. Ακολουθούμε το ανηφορικό μονοπάτι που κινείται ομαλά σε όμορφο δάσος, αγνοούμε μια ακόμη δεξιά διασταύρωση (4Β), και στην συνέχεια κάνοντας δύο ζικ-ζακ φθάνουμε στην ράχη και κινούμαστε αριστερά της απότομα σε λίγο δυσδιάκριτο μονοπάτι. Στην συνέχεια περνάμε πάλι στα δεξιά της ράχης και το μονοπάτι ξεκαθαρίζει. Συναντάμε τελικά φαρδύ δασικό δρόμο (5Β). Τον διασχίζουμε και συνεχίζουμε απέναντι σε στενό δασικό πάνω στην ράχη και μετά από λίγο έρχεται από δεξιά άλλος δασικός (10) όπου φθάνει και η δεύτερη διαδρομή.

Διαδρομή Β

Δεξιά ακριβώς από το ρέμα ξεκινά στενός κατεστραμμένος δρόμος (1). Ανηφορίζει κάνοντας 4 μεγάλα ζικ-ζακ και στην συνέχεια αρχίζει και κατηφορίζει προς το ρέμα. Φθάνει τελικά στην ρεματιά και τερματίζει σε ένα μικρό φράγμα (2). Συνεχίζουμε σε υποτυπώδες μονοπάτι κοντά στο ρέμα και αφού περάσουμε μια σάρα ανηφορίζουμε απότομα στο χείλος της ρεματιάς από γιδόστρατο. Ανηφορίζει απότομα στην αρχή, άλλα σε λίγο φαρδαίνει και γίνεται κανονικό μονοπάτι που κινείται πιο ομαλά. Κινούμαστε τελικά σχεδόν οριζόντια και περνάμε κάτω από μεγάλο βράχο (3). Εδώ το μονοπάτι κατηφορίζει προς το ρέμα κινείται κοντά σε αυτό, περνά ανάμεσα σε δύο βράχους και τελικά συναντά παλιό δασικό δρόμο (4). Μετά από λίγα μέτρα αφήνουμε τον δρόμο και μπαίνουμε σε μονοπάτι το οποίο περνά από το ρέμα και κινείται αρχικά αριστερά του. Αριστερά από το μονοπάτι υπάρχει παλιό κτήμα φραγμένο με ξερολιθιά. Πιο κάτω το μονοπάτι φράσσεται από βράχια και περνά στην απέναντι όχθη όπου συναντά πάλι τον δρόμο. Τελικά ακολουθούμε τον δρόμο που περνά το ρέμα (5) και κινείται αριστερά του. Μετά από 500μ φθάνουμε σε διασταύρωση μπροστά από άλλο παλιό χωράφι (6). Ακολουθούμε για λίγο το αριστερό σκέλος και μετά από 20μ βρίσκουμε δεξιά το μονοπάτι (7). Είναι λίγο δυσδιάκριτο καθώς κινείται σε έδαφος με αραιή βλάστηση αλλά δεν χάνεται. Τελικά πλησιάζει μια αβαθή ρεματιά όπου υπάρχει διασταύρωση (8) όχι ιδιαίτερα εμφανής. Το αριστερό σκέλος περνά αυτήν την ρεματιά και αρχίζει να ανηφορίζει φαρδύ και καθαρό Ν συναντώντας τελικά το μονοπάτι της πρώτης διαδρομής (3Α). Το δεξί μονοπάτι ανηφορίζει Β και είναι αρχικά δυσδιάκριτο. Μετά από λίγο και για διάστημα 10μ περίπου κλείνει από βατιώνες. Στην συνέχεια όμως μπαίνει σε δάσος οξυάς και στο εξής είναι φαρδύ και καθαρό. Κινείται τώρα ελαφρά ανηφορικά με ΒΔ κατεύθυνση κάνοντας ελαφρά ζικ-ζακ. Τελικά μετά από 45 λεπτά περίπου συναντά μεγάλο δασικό δρόμο (9). Τον διασχίζουμε και συνεχίζουμε σε στενότερο δασικό απέναντι που αφού περάσει ένα ξέφωτο ανηφορίζει και συναντά άλλον δασικό (10) συναντώντας την πρώτη διαδρομή.

Ανηφορίζουμε τώρα σε αυτόν τον δασικό και μετά από 200μ σε σημείο που αυτός κατηφορίζει φεύγουμε αριστερά σε τρακτερόδρομο (11). Αυτός καβαλάει την ράχη και γυρίζει στην Δ πλευρά της όπου συναντά άλλο δρόμο-μονοπάτι. Κατηφορίζουμε για λίγα μέτρα και κάνοντας μια απότομη δεξιά στροφή (12) μπαίνουμε στο μονοπάτι που κατηφορίζει προς την ρεματιά. Αυτό κινείται αρχικά ελαφρά κατηφορικά, ενώ αργότερα μπαίνει σε αυτό από δεξιά δασόδρομος. Στην συνέχεια κάνει δύο μεγάλα ζικ-ζακ και φθάνει στο ρέμα. Περνάμε στην απέναντι όχθη και συνεχίζοντας σε μονοπάτι βγαίνουμε στον κεντρικό χωματόδρομο που έρχεται από τους Πρόμαχους (13).

Βαδίζουμε σε αυτόν τον δρόμο για 500μ περίπου μέχρι να συναντήσουμε ένα μαντρί και αμέσως μετά μια βρύση (χωρίς νερό) πάνω στον δρόμο (14). Πίσω ακριβώς από την βρύση ξεκινά δασόδρομος τον οποίο και ακολουθούμε. Αυτός έχει πατήσει πάνω στο παλιό μονοπάτι. Αγνοώντας όλες τις αριστερές διασταυρώσεις και κινούμενοι ομαλά ανηφορικά μέσα σε δάσος οξιάς φθάνουμε τελικά σε μεγάλο ξέφωτο. Εδώ είναι η τοποθεσία Λόκβα όπου υπάρχει μεγάλο χωράφι και λίγο αριστερότερα ένα μικρό σπίτι ενώ φαίνεται και η εντυπωσιακή κορυφή Πέτερνικ. Διασχίζοντας το χωράφι συναντάμε δασικό δρόμο (15). Από εδώ πάνω έχουνε ανοιχτεί πολλοί δρόμοι που έχουν καλύψει εν μέρει τα μονοπάτια. Αν κινηθούμε Δ συναντάμε έναν πρώτο μικρό δρόμο και στην συνέχεια έναν δεύτερο μεγαλύτερο. Αυτός ο τελευταίος δρόμος αφού διασχίσει κυκλικά την μεγάλη κοιλάδα φθάνει τελικά στο διάσελο μεταξύ μικρού και μεγάλου Πέτερνικ (19). Αν συνεχίσουμε πιο πάνω δε Δ-ΒΔ, ακολουθώντας την κορυφογραμμή σε δυσδιάκριτο μονοπάτι, μπορούμε να προσεγγίσουμε την κορυφή από τα Β, κάνοντας όμως πολύ μεγάλο κύκλο. Η πιο σύντομη διαδρομή είναι η παρακάτω.

Ακολουθούμε αρχικά τον πρώτο δασικό δρόμο ο οποίος περνά την ρεματιά, κάνει δύο ζικ-ζακ και στην συνέχεια κινείται ΝΑ. Περίπου 1 χλμ μετά την Λόκβα συναντάμε αριστερά από ένα μικρό ρέμα απότομο τρακτερόδρομο (16). Το μονοπάτι ξεκινά 5μ αριστερότερα από αυτό το σημείο και η αρχή του έχει χαλάσει από τον δρόμο. Είναι όμως φαρδύ και καθαρό μονοπάτι. Πλησιάζει σε λίγο μικρή ρεματιά. Δυστυχώς στην απέναντι όχθη έχει πατηθεί από τρακτερόδρομο. Ακολουθούμε λοιπόν αυτόν τον δρόμο που ανηφορίζει απότομα αριστερά της ρεματιάς και τελικά βγαίνουμε από το δάσος σε μεγάλο ξέφωτο (17). Εδώ έρχεται και ο πρώτος τρακτερόδρομος που ανέφερα. Ο δρόμος συνεχίζει ΝΔ. Εμείς πρέπει να κάνουμε δεξιά ΒΔ και βρίσκουμε το μονοπάτι μέσα σε μια συστάδα από οξυές. Σε λίγο όμως βγαίνουμε σε άλλο ξέφωτο όπου χάνεται. Συνεχίζουμε ΒΔ διασχίζοντας το ξέφωτο ομαλά και μόλις μπούμε στο δάσος στρεφόμαστε αριστερά ΝΔ όπου βρίσκουμε το μονοπάτι. Μοιάζει με ρηχό αυλάκι και είναι στην αρχή δυσδιάκριτο άλλα όσο προχωράμε ξεκαθαρίζει. Σε λίγο συναντάμε τρακτερόδρομο που μπαίνει μέσα στο μονοπάτι. Μετά από 10μ όμως τον αφήνουμε και μπαίνουμε πάλι στο μονοπάτι που γίνεται τώρα φαρδύτερο. Συνεχίζοντας ΒΔ κλείνεται για λίγα μέτρα από μικρές οξυές και αμέσως μπαίνει μέσα στο μονοπάτι τρακτερόδρομος που το έχει καλύψει. Ακολουθώντας τώρα αυτόν τον τρακτερόδρομο συναντάμε μεγαλύτερο αγροτικό δρόμο (18). Εδώ κάνουμε 10μ δεξιά στον δρόμο και βρίσκουμε αριστερά το μονοπάτι που μοιάζει με βαθύ αυλάκι. Το ακολουθούμε και βγαίνουμε στον μεγάλο δασικό δρόμο που έρχεται από την Λόκβα (19) πάνω σε διάσελο.

Εδώ υπάρχει χωράφι και μικρό εικονοστάσι. Ένας δρόμος φεύγει με ΝΑ κατεύθυνση πάνω στην ράχη, ενώ ο κεντρικός δρόμος συνεχίζει Δ. Για το Πέτερνικ μπορούμε να ακολουθήσουμε από εδώ δύο διαδρομές.

Διαδρομή Α

Αφήνουμε τον δρόμο και ανηφορίζουμε αριστερά ακριβώς από την περίφραξη του κτήματος και στην γωνία του βρίσκουμε χορταριασμένο τρακτερόδρομο - παλιό μονοπάτι. Κινείται αρχικά Β και στην συνέχεια ΒΔ και συναντά μεγαλύτερο τρακτερόδρομο ακριβώς σε μια στροφή του. Το ακολουθούμε και φθάνουμε σε διασταύρωση όπου επιλέγουμε το αριστερό σκέλος που ανηφορίζει τώρα πιο απότομα. Ανηφορίζοντας συνεχώς φθάνουμε σε διάσελο πάνω ακριβώς στην κορυφογραμμή του Πέτερνικ1. (20)

Διαδρομή Β

Ακολουθούμε τον φαρδύ δασικό δρόμο και μετά από 1000μ περίπου φεύγει δεξιά μονοπάτι (24). Το μονοπάτι είναι στην αρχή στενό και κινείται σε ξέφωτο, αργότερα μπαίνει στο δάσος και αφού περάσει μικρή ρεματιά γίνεται φαρδύ και καθαρό. Τελικά βγαίνει πάλι σε ξέφωτο όπου χάνεται. Εδώ κάνει μια αριστερή και μια δεξιά στροφή και συναντά τον δασικό δρόμο (23). Ακολουθούμε τον δρόμο που ανηφορίζει για 500μ περίπου και στην συνέχεια μπαίνουμε σε τρακτερόδορμο (22) που μας οδηγεί στην κορυφογραμμή όπου συναντάμε την πρώτη διαδρομή (20). Ο κεντρικός δασικός δρόμος συνεχίζει και αφού κάνει μια απότομη δεξιά στροφή στρέφεται Β και συνεχίζει προς τα σύνορα και την Κράβιτσα.

Από εδώ στρεφόμαστε ΝΑ και ακολουθούμε στενό και δυσδιάκριτο μονοπάτι που κινείται στα αριστερά της ράχης, περνά κάποια ορύγματα και στην συνέχεια αρχίζει να ανηφορίζει πολύ απότομα με ζικ-ζακ στα δεξιά της ράχης. Τελικά βγαίνει από το δάσος και αφού κάνει μερικά ζικ-ζακ ακόμη (έχει κλείσει σε δύο σημεία από δεντράκια) βγαίνει πάνω στην κορυφογραμμή και εύκολα στην κορυφή (21).

1 Στην διαδρομή αυτή υπάρχει κάποια σήμανση με μπλέ και άσπρες κορδέλες. Περίπου στα μισά του δρόμου μέχρι το διάσελο αν αφήσουμε τον δρόμο και ανηφορίσουμε πολύ απότομα Ν φθάνουμε στην κορυφογραμμή. Η κορδέλες μας οδηγούν σε χαρακτηριστικό πέρασμα στα βράχια και στην συνέχεια στην κορυφή.