Πρόμαχοι - Μικρό Πέτερνικ

Κατηγορια: Ορειβασία
Μηκος Διαδρομης: 16 χλμ
Χρονος: 2 ώρες 45 λεπτά (ανάβαση) - 2 ώρες (κατάβαση)
Βλαστηση: Δάσος με δρυς, οξιές.
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Ναί
Κατασταση εδαφους: Μονοπάτι, δασικός δρόμος.
Σημανση: Όχι

Από την Αριδαία φθάνουμε στο χωριό Πρόμαχοι. Ακολουθώντας την κεντρική άσφαλτο αμέσως μετά από μεγάλο κίτρινο σπίτι στρίβουμε δεξιά και ακολουθούμε τον δρόμο που βγαίνει από το χωριό, περνά το ρέμα και ανηφορίζει προς το βουνό. Μετά από 600μ περίπου από το ρέμα συναντάμε αριστερά εκκλησάκι (1Α). Ακριβώς απέναντι ξεκινά στενό μονοπάτι που ανηφορίζει απότομα την πλαγιά και συναντά φαρδύ μονοπάτι που κινείται ΝΔ και ανηφορίζει ομαλά. Στην συνέχεια κάνει ένα ζικ-ζακ και συνεχίζει πάλι ΝΔ λίγο πιο απότομο. Αυτό το μονοπάτι βαδίζει πάνω σε κανάλι ύδρευσης (συναντάμε και δεξαμενές). Τελικά φθάνουμε σε διασταύρωση (2) όπου συναντάμε το μονοπάτι για τις κορυφές. Μπορούμε να φθάσουμε σε αυτό το σημείο και από άλλη διαδρομή. Αν συνεχίσουμε στην άσφαλτο για 1,5χλμ περίπου και σε μια απότομη αριστερή στροφή που κάνει ο δρόμος φεύγει δεξιά (1Β) φαρδύ και καθαρό μονοπάτι που μετά από λίγο φθάνει στην θέση (2). Το μονοπάτι της ύδρευσης διασχίζει αυτό το μονοπάτι και κατευθύνεται Δ ενώ εμείς ανηφορίζουμε Β. Το μονοπάτι συνεχίζει φαρδύ και καθαρό κάνοντας ζικ-ζακ. Μετά από λίγο συναντάμε διασταύρωση (3) με μικρότερο μονοπάτι που φεύγει ΒΑ. Συνεχίζοντας στο βασικό μονοπάτι περνάμε περιοχή με πεσμένα δέντρα (4) και στην συνέχεια φθάνουμε σε σημείο όπου φθάνει δρόμος και μπαίνει μέσα στο μονοπάτι (5). Εύκολα βρίσκουμε την συνέχεια του μονοπατιού στρίβοντας απότομα δεξιά και συνεχίζοντας ΒΑ βγαίνουμε σε δασικό δρόμο (6). Ακολουθώντας τον μετά από λίγα μέτρα φθάνουμε στον κεντρικό δρόμο (7) που είναι συνέχεια της ασφάλτου που είχαμε πάρει στην αρχή. (40 λεπτά)

Βαδίζουμε στον δρόμο για 150μ περίπου και βρίσκουμε αριστερά την συνέχεια του μονοπατιού. Το μονοπάτι κινείται παράλληλα με τον δρόμο 10-20μ περίπου από αυτόν. Μετά δασικό δρόμος έρχεται και μπαίνει μέσα στο μονοπάτι. Το μονοπάτι ανηφορίζει αριστερά από αυτόν τον δρόμο (9). Μετά από λίγο πάλι μπερδεύεται με κάποιους δρόμους με λίγη προσοχή όμως διακρίνεται η πορεία του καθώς είναι αρκετά καθαρό. Τελικά βγαίνουμε πάλι στον δρόμο (10) ακριβώς πάνω στην απότομη δεξιά στροφή που κάνει. Αμέσως ξαναμπαίνουμε στο μονοπάτι, βαδίζουμε Δ και συναντάμε ξανά τον δρόμο (11). Τον διασχίζουμε και συνεχίζουμε απέναντι πάλι στο μονοπάτι μέχρι να συναντήσουμε πάλι μικρότερο δασικό δρόμο (12). Στο σημείο αυτό ξεκινά στενός δρόμος που κατευθύνεται σε ένα μαντρί λίγο πιο πάνω. Το μονοπάτι κινείται λίγο αριστερότερα του δρόμου και τελικά μπαίνει σε αυτόν. Μετά από λίγα μέτρα συναντάμε πάλι δασικό δρόμο (13) τον διασχίζουμε και ακολουθούμε δρόμο απέναντι που έχει καλύψει το μονοπάτι. Ο δρόμος αυτός περνά δεξιά από μεγάλο ξέφωτο, βγαίνει από το δάσος βαδίζοντας ανάμεσα σε ξερολιθιές και παλιά χωράφια και τελικά τερματίζει κάνοντας μια απότομη αριστερή στροφή (14). Από αυτό το σημείο συνεχίζουμε στο μονοπάτι το οποίο στρέφεται Β περνά μια ρεματιά (15) και στην συνέχεια μια δεύτερη (16) και καταλήγει σε μαντρί. (50 λεπτά)

Σε αυτό το σημείο φθάνει και δασικός δρόμος. Από την πίσω πλευρά του καλυβιού που υπάρχει εδώ φεύγει μικρότερος δρόμος τον οποίον και ακολουθούμε. Ο δρόμος αυτός κάνει μια αριστερή στροφή και συναντά μεγαλύτερο δασικό δρόμο που κινείται ΝΔ προς το ρέμα. Λίγο πριν φθάσει στο ρέμα διακρίνουμε δεξιά το μονοπάτι (17). Αρχικά κινείται δεξιά του ρέματος και είναι σχετικά ευδιάκριτο στην συνέχεια όμως σβήνει. Ακολουθούμε το ρέμα περνώντας για λίγο αριστερά και στην συνέχεια βαδίζουμε δεξιά του σε απότομο, βραχώδες και δυσδιάκριτο μονοπάτι. Περνάμε από περιοχή με κομμένους κορμούς και καταλήγουμε σε δασικό δρόμο ακριβώς μπροστά σε εικονοστάσι (18). Συνεχίζουμε απέναντι σε στενό μονοπάτι και ξανασυναντάμε δρόμο τον οποίο και ακολουθούμε με ΝΔ κατεύθυνση. Ο δρόμος πλησιάζει προς το ρέμα και πρίν περάσει απέναντι διακρίνουμε δεξιά το μονοπάτι (19). Ακολουθώντας το φθάνουμε στην φαρδιά κορυφογραμμή όπου υπάρχει τσιμεντένιο χτίσμα και παλιά χαλασμένη ποτίστρα (20). (45 λεπτά)

Από αυτό το σημείο με ΒΔ πορεία ακολουθούμε αρχικά δρόμο ο οποίος περνά από πηγή (21), περιφραγμένο χωράφι και καταλήγει σε χαλασμένη ποτίστρα (22). Ανηφορίζοντας Δ στην ράχη φθάνουμε στην κορυφή (23) Μικρό Πέτερνικ (1525μ). Η κορυφή αυτή είναι καλυμμένη με πεύκα και δεν έχει θέα για αυτό μπορούμε να κατηφορίσουμε λίγο Ν-ΝΑ προς την βραχώδη χαμηλότερη κορυφή (1515μ) με όμορφο θέα σε όλον τον όγκο του Βόρα και προς το Πίνοβο. (30 λεπτά)