Κρανιά - Κατής

Κατηγορια: Πεζοπορία
Μηκος Διαδρομης: 12.5 χλμ
Χρονος: 2 ώρες 50 λεπτά (ανάβαση)
Υψημοτερικη διαφ. αναβασης: 750μ.
Βλαστηση: Δρυς, έλατα, πεύκα, οξιές
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Από ρέματα
Κατασταση εδαφους: Μονοπάτι, δασικός δρόμος.
Δυσκολια: Β
Σημανση: Όχι

Από την πλατεία της Κρανιάς (1) ξεκινά πλακόστρωτο δρομάκι με σκαλάκια που συναντά πιο πάνω τσιμενταρισμένο δρόμο. Τον ακολουθούμε για λίγα μέτρα προς τα δεξιά και φθάνουμε σε διασταύρωση (2) όπου παίρνουμε τον φαρδύ τσιμενταρισμένο δρόμο που φεύγει Β και αφού κάνει ένα ζικ-ζακ τερματίζει και συνεχίζει μονοπάτι. Η πορεία μας είναι Δ-ΝΔ και ανηφορίζουμε με ζικ-ζακ σε δυσδιάκριτο μονοπάτι σημαδεύοντας κάποια σπίτια που βρίσκονται έξω από το χωριά. Το μονοπάτι τελικά περνά αριστερά από αυτά τα σπίτια συναντά τσιμενταρισμένο δρόμο και μετά από 100μ συναντάμε τον δρόμο για Καλλιπεύκη (3). Έναν άλλος τρόπος να έρθουμε εδώ είναι να ακολουθήσουμε την κεντρική άσφαλτο και αφού κάνει μια απότομη αριστερή στροφή μετά τα τελευταία σπίτια του χωριού, φεύγει αριστερά στενός δρόμος. Εμείς αφήνουμε τον δρόμο και ανηφορίζουμε στην ράχη όπου βρίσκουμε μονοπάτι και στην συνέχεια παλιό δρόμο που συναντά τελικά τον δρόμο για Καλλιπεύκη 150μ δεξιότερα από την έξοδο της πρώτης διαδρομής. Τέλος μπορούμε να φθάσουμε ως εδώ με το αυτοκίνητο καθώς ως εδώ ο δρόμος είναι ασφαλτοστρωμένος. (20 λεπτά)

Απέναντι από το σημείο (3) υπάρχουν οι κατασκηνώσεις. Πίσω από αυτές ξεκινά μονοπάτι κλεισμένο κατά το ήμισυ που οδηγεί στο ύψωμα του Προφ. Ηλία. Εμείς βαδίζουμε ΒΑ στην άσφαλτο και μετά από 100μ φεύγει λοξά αριστερά στενός δασικός δρόμος (4). Μετά από 100μ σε αυτόν τον δρόμο διακρίνουμε αριστερά το μονοπάτι. Εδώ στην αρχή του έχει κλείσει για αυτό συνεχίζουμε στον δρόμο και μετά από 100μ τον αφήνουμε και μπαίνουμε στο μονοπάτι που μοιάζει τώρα με νεροφάγωμα (5). Λίγο πιο πάνω είναι φαρδύ και καθαρό και βαδίζει ομαλά σε όμορφο δάσος με έλατα και μεγάλες δρυς. Στρέφεται σιγά-σιγά ΝΔ και κατευθύνεται προς ρεματιά, ενώ αριστερά του και λίγα μέτρα πιο ψηλά διακρίνεται και άλλο φαρδύ μονοπάτι που όμως έχει σχεδόν κλείσει. Τελικά φθάνουμε στην ρεματιά όπου υπάρχει παλιά βρύση (χωρίς νερό) και προσκυνητάρι (6). Λίγα μέτρα πιο πάνω περνά δασικός δρόμος που οδηγεί μετά από 100μ στο εκκλησάκι του Προφ. Ηλία (εδώ υπάρχει νερό). Εμείς συνεχίζουμε στο ίδιο μονοπάτι που τώρα στρέφεται ΒΔ και ανηφορίζει ελαφρά ενώ εξακολουθεί να είναι φαρδύ και καθαρό. Στην συνέχεια αρχίζει να κατηφορίζει για λίγο και φθάνουμε σε σημείο όπου έχει κλείσει για λίγα μέτρα από πεσμένους κορμούς (7). Εδώ χρειάζεται προσοχή αν εκτελούμαι την πορεία ανάποδα καθώς λίγο χαμηλότερα κινείται και ένα παλιό φαρδύ άλλα κλεισμένο μονοπάτι. Συνεχίζουμε σε καλό μονοπάτι και φθάνουμε σε ρεματιά. Εδώ μπορούμε να δούμε υπολείμματα από το παλιό πέτρινο γεφύρι ενώ λίγο ψηλότερα υπάρχει παλιά ποτίστρα (1958). Συνεχίζουμε να ανηφορίζουμε τώρα Β και το μονοπάτι στενεύει κάπως και μοιάζει με νεροφάγωμα. Τελικά φθάνουμε σε ξέφωτο όπου το μονοπάτι στρέφεται απότομα Δ και ανηφορίζει αριστερά ακριβώς από ρηχή ρεματιά. Εδώ χρειάζεται λίγο προσοχή γιατί το μονοπάτι αρχίζει να κλείνει από μικρά ελατάκια. Συνεχίζουμε δίπλα στο ρέμα και φθάνουμε σε διασταύρωση όπου ένα μισο-κλεισμένο μονοπάτι κατηφορίζει στο ρέμα και πηγαίνει απέναντι σε μαντρί (8). Εμείς ακολουθούμε το φαρδύτερο μονοπάτι που ανηφορίζει απότομα αριστερά, κλείνεται για λίγο από πεσμένους κορμούς αλλά στην συνέχεια στρίβει πάλι δεξιά και κινείται πάλι παράλληλα με το ρέμα, λίγο ψηλότερα. Είναι φαρδύ άλλα όχι τόσο καθαρό, και τελικά συναντά το ρέμα και κινείται μέσα στην κοίτη του για 100μ περίπου. Στο τέλος συναντά τον δρόμο για Καλλιπεύκη στο σημείο ακριβώς που δεξιά φεύγει άλλος στενότερος δρόμος (9). (40 λεπτά)

Δεξιά του κεντρικού δρόμου διακρίνεται το μονοπάτι που κινείται παράλληλα με αυτόν στην συνέχεια κατηφορίζει προς μια λάκα δυσδιάκριτο και συναντά τρακτερόδρομο (10). Βαδίζουμε για λίγα μέτρα σε αυτόν και τον αφήνουμε για να μπούμε αριστερά στο μονοπάτι που ανηφορίζει ελαφρά πλησιάζοντας στον δρόμο. Τελικά φθάνουμε σε ανοικτό μέρος με παλιές αναβαθμίδες όπου το μονοπάτι κλείνεται από μικρά πευκάκια (11). Βαδίζουμε για 50μ στον δρόμο και βρίσκουμε δεξιά την συνέχεια του μονοπατιού (12) που στο εξής είναι φαρδύ και καθαρό και κινείται μέσα σε δάσος ελάτων και οξιάς. Κατηφορίζοντας ελαφρά, λίγο παρακάτω έρχεται από δεξιά άλλο φαρδύ μονοπάτι και ενώνεται με αυτό που βαδίζουμε. Τώρα κινούμαστε σε σχεδόν επίπεδο μονοπάτι χτισμένο από δεξιά με τοιχίο. Ένα άλλο μονοπάτι κινείται λίγο χαμηλότερα και κατηφορίζει τελικά στο ρέμα. Μετά από 20 λεπτά το μονοπάτι χάνεται καθώς έχει καλυφθεί από χώματα από τον δρόμο πιο πάνω (13). Εδώ ανηφορίζουμε απότομα στον δρόμο και τον ακολουθούμε μέχρι την τοποθεσία "Δέση" όπου ενώνονται δύο ρέματα. (30 λεπτά)

Από εδώ και πάνω για τον Κατή το μονοπάτι έχει δυστυχώς κλείσει στο μεγαλύτερο μέρος του και για αυτό ίσως προτιμήσετε τον δασικό δρόμο. Ακολουθούμε τον δρόμο που κινείται Β δεξιά από το ρεματάκι και μετά από 200μ σε διασταύρωση κάνουμε δεξιά. Στην συνέχεια στο τέλος της πρώτης δεξιάς στροφής του δρόμου τον αφήνουμε (14) και ακολουθούμε μονοπάτι που μοιάζει με φαρδύ νεροφάγωμα, ανηφορίζει πάνω σε ραχούλα και κινείται σε αυτήν δυσδιάκριτο χωρίς όμως πρόβλημα στον προσανατολισμό. Λίγο παραπάνω στην βάση απότομης πλάγιας στρέφεται αριστερά (ΒΔ) και πλησιάζει σε μικρή ρεματιά. Εδώ συναντάμε κάποια παλιά περίφραξη και ένα χτισμένο πεζούλι ψηλότερα ενώ έρχεται από αριστερά και ένα άλλο μονοπάτι (15). Ανηφορίζουμε τραβερσάροντας Δ και μετά από λίγα μέτρα μπαίνουμε σε φαρδύ μονοπάτι που ανηφορίζει στα δεξιά ρεματιάς. Τελικά το μονοπάτι πλησιάζει στον δρόμο και χάνεται (16). Ακολουθούμε τον δρόμο για 20μ και στην συνέχεια σε μια αριστερή στροφή του μπαίνουμε σε λάκα όπου αριστερά-δεξιά υπάρχουν αναβαθμίδες με πευκάκια (17). Μετά από 100μ χωρίς μονοπάτι φθάνουμε στην βάση απότομης πλαγιάς με φτέρες και στρεφόμαστε λίγο αριστερότερα ΒΔ μπαίνοντας στο δάσος οξιάς όπου διακρίνεται λίγο το μονοπάτι. Στην συνέχεια όμως τραβερσάρει πλαγιά με μικρές οξιές όπου έχει κλείσει τελείως. Εδώ πρέπει να κινηθούμε τραβερσάροντας την πλαγιά και ανηφορίζοντας πολύ ελαφρά. Αριστερότερα υπάρχουνε πεύκα και μια ρεματιά. Τελικά μετά από 15 λεπτά περίπου πορείας σε αυτές τις συνθήκες βγαίνουμε σε αραιότερο δάσος πάνω σε ράχη όπου ξεκαθαρίζει και πάλι το μονοπάτι. Κινείται τώρα πάνω στην ράχη και μετά από 200μ υπάρχει διασταύρωση όχι εμφανής (18). Το δεξί σκέλος κατηφορίζει προς ρεματιά περνά στην απέναντι όχθη και συνεχίζει καθαρό. Αυτή η διαδρομή περιγράφεται στην διαδρομή "Άνω Αιγάνη - Κατής". Εμείς συνεχίζουμε πάνω στην ράχη ΒΔ σε δυσδιάκριτο μονοπάτι. Μετά από λίγο κατηφορίζει ελαφρά και αμέσως μετά στρέφεται Δ και ανηφορίζει πιο απότομα κάνοντας πολλά ζικ-ζακ σε ξέφωτη κατά διαστήματα ράχη. Και εδώ είναι κάπως δυσδιάκριτο χωρίς όμως πρόβλημα στον προσανατολισμό. Παρακάμπτουμε από αριστερά κάποια βράχια και αμέσως μετά η ράχη γίνεται πιο ομαλή και βγαίνουμε σε δασικό δρόμο (19). (1 ώρα)

Πηγαίνουμε αριστερά και μετά από 20μ φεύγει δεξιά τρακτερόδρομος (20) που ανηφορίζει απότομα και τερματίζει τελικά κάτω από μεγάλα βράχια σε ξέφωτη πλαγιά (21). Εδώ χρειάζεται προσοχή. Πρέπει να τραβερσάρουμε την γυμνή πλαγιά κατηφορίζοντας ελαφρά Β-ΒΑ και μόλις μπούμε στο δάσος καβαλάμε μια ραχούλα με πεσμένα κλαδιά από υλοτομία και ψάχνουμε για το μονοπάτι. Το βρίσκουμε τελικά να κατηφορίζει προς μικρή ρεματιά (22). 10μ μετά από αυτήν την ρεματιά γίνεται δασόδρομος που ανηφορίζει ελαφρά ΒΑ φθάνοντας σε ρηχό διάσελο (23). Σε αυτό το σημείο μπορούμε να έρθουμε ακολουθώντας την διαδρομή από την διασταύρωση (18). Στην συνέχεια ο δρόμος διασχίζει μεγάλο ξέφωτο και κατηφορίζει προς τον Κατή (24). (20 λεπτά)