Ραψάνη - Λιβαδάκι

Κατηγορια: Πεζοπορία
Μηκος Διαδρομης: 7 χλμ + 3 χλμ
Χρονος: 2 ώρες + 1 ώρα
Υψημοτερικη διαφ. αναβασης: 500μ + 300μ.
Βλαστηση: Δρυς, έλατα, πεύκα, οξιές
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Από ρέματα
Κατασταση εδαφους: Μονοπάτι, δασικός δρόμος.
Δυσκολια: Β
Σημανση: Ελλιπής (1-3), Μέτρια (3-10), Όχι (10-19)

Η διαδρομή ακολουθεί το παλιό μονοπάτι για Καλλιπεύκη μέχρι να συναντήσει τον δρόμο Κρανιάς - Καλλιπεύκης και συνεχίζει σε δύσκολο μονοπάτι για την τοποθεσία Λιβαδάκι κάτω από την κορυφή Μεταμόρφωση. Τμήμα της διαδρομής είναι το μονοπάτι Ο2, και συγκεκριμένα από τον αυχένα Δ του Πρφ. Ηλία μέχρι τον δρόμο που ανέφερα. Το πρώτο τμήμα του Ο2 (από το χωριό μέχρι τον αυχένα) περιγράφεται στην διαδρομή Ραψάνη - Δέση και δυστυχώς πρόσφατα έχει γίνει τρακτερόδρομος. Το μονοπάτι που περιγράφω εδώ μέχρι τον αυχένα είναι επίσης φαρδύ και ανοιχτό μονοπάτι και κάλλιστα θα μπορούσε να αντικαταστήσει την παλιά διαδρομή του Ο2.

Από την πλατεία της Ραψάνης συνεχίζουμε στην κεντρική άσφαλτο και σε διασταύρωση ακολουθούμε το σκέλος που ανηφορίζει συνέχεια (ταμπέλες για ΤΥΠΕΤ) μέχρι να φτάσουμε στο ξενοδοχείο και στο γήπεδο. Ο ασφαλτοστρωμένος δρόμος στρέφεται εδώ απότομα δεξιά και μετά από λίγο καβαλά μια ράχη και κατηφορίζει. Από εδώ ξεκινά το μονοπάτι (δρόμος) Ο2. Εμείς βαδίζουμε μπροστά από το ξενοδοχείο και αριστερά από τον μαντρότοιχο του γηπέδου βρίσκουμε το μονοπάτι (1). Ανηφορίζει δυσδιάκριτο παράλληλα με τον τοίχο ΒΔ και μετά από 20μ φεύγει αριστερά στενό μονοπάτι που δεν μας ενδιαφέρει. Ανηφορίζουμε λίγο ακόμα και μόλις συναντήσουμε κάποια βραχάκια αρχίζει και διακρίνεται το μονοπάτι αριστερά από αυτά τα βραχάκια (υπάρχει και κόκκινο βέλος ξεθωριασμένο). Μπαίνουμε λοιπόν στο μονοπάτι που συνεχίζει να ανηφορίζει λίγο ακόμη και όσο πάει ξεκαθαρίζει. Τελικά γίνεται φαρδύ και καθαρό τραβερσάρει γυμνές χωμάτινες πλαγιές και διαγράφει ένα τόξο από ΝΔ σε Δ και στην συνέχεια ΒΔ. Εδώ που ξεκινά να γυρίζει ΒΔ έχει κλείσει από πουρνάρια (2) για αυτό πρέπει να ανεβούμε 2 μέτρα ψηλότερα σε άλλο μονοπάτι που ενώνεται μετά από 10μ με το κανονικό. Τώρα το μονοπάτι στρέφεται ΒΔ και αρχίζει να τραβερσάρει βραχώδης γυμνές πλαγιές. Αριστερά είναι χτισμένο με τοιχίο ξερολιθιάς που σε ορισμένα σημεία φτάνει και τα 5 μέτρα. Σε λίγο φτάνουμε σε ράχη όπου κάνει μια απότομη δεξιά και στην συνέχεια μια αριστερή στροφή και συνεχίζει Β. Σε αυτό το ζικ-ζακ έχει χαλάσει άλλα μπορούμε να βάλουμε σημάδι ένα λάστιχο που πηγαίνει παράλληλα με το μονοπάτι οπότε δεν χάνεται. Συνεχίζουμε τώρα σε φαρδύ μονοπάτι Β και φαίνεται στο βάθος το διάσελο. Πιο κάτω αρχίζει βλάστηση με πουρνάρια και το μονοπάτι σκορπίζει σε 2-3 μικρότερα που οδηγούν όμως στο ίδιο σημείο. Αν ακολουθήσουμε το λάστιχο είμαστε σε ασφαλή πορεία. Τελικά πλησιάζουμε ρηχή ρεματιά και ανηφορίζοντας απότομα δεξιά της βγαίνουμε στο διάσελο όπου υπάρχει ποτίστρα και προσκυνητάρι (3). Εδώ έρχεται το μονοπάτι Ο2. (45 λεπτά)

Από την ποτίστρα αν κοιτάξουμε Δ φαίνεται καθαρά το φαρδύ μονοπάτι που συνεχίζει για Καλλιπεύκη. Ακολουθούμε λοιπόν αυτό το μονοπάτι που είναι καθαρό, κινείται μέσα σε δάσος από πουρνάρια και δεν έχει γενικά πρόβλημα προσανατολισμού. Σε λίγο βγαίνουμε σε ένα ξέφωτο στο επάνω μέρος του οποίου υπάρχει μαντρί. Εδώ θέλει λίγη προσοχή επειδή το μονοπάτι σβήνει και φεύγουν πολλά μικρά μονοπάτια. Εμείς κινούμαστε στα όρια από αυτό το ξέφωτο και αμέσως κατηφορίζουμε σε ρηχή ρεματιά και βρίσκουμε πάλι το μονοπάτι που αφού κάνει μια κυκλική πορεία συνεχίζει καλό και πάλι Δ-ΒΔ. Η συνέχεια δεν έχει πρόβλημα (εκτός από το ότι είναι κάπως μονότονη). Τελικά αρχίζει να γυρίζει ΒΔ και αρχίζει να πλησιάζει έναν δρόμο που φαίνεται δεξιότερα. Βγαίνουμε τελικά σε αυχένα όπου συναντιούνται πολλοί δασικοί δρόμοι (4). Λίγο ψηλότερα διακρίνονται και κάποια σπίτια, ενώ αν κοιτάξουμε ΒΔ ακριβώς δίπλα στην διασταύρωση υπάρχει παλιό αλώνι. (45 λεπτά)

Τώρα βαδίζουμε στον δρόμο που κατηφορίζει Β και στο σημείο που αυτός στρέφεται απότομα δεξιά εμείς (5) μπαίνουμε στο μονοπάτι που μπαίνει αμέσως σε δάσος οξυάς και κατηφορίζει ομαλά. Σε λίγο καβαλάμε μια ράχη και ένα μονοπάτι κατηφορίζει ευθεία (6). Εδώ πρέπει να προσέξουμε να κάνουμε αριστερά καθώς το κανονικό μονοπάτι στρέφεται Δ-ΝΔ και κατηφορίζει προς μια ρεματιά, όπου υπάρχει παλιά βρύση (δεν έχει πάντα νερό). Συνεχίζουμε στην αριστερή όχθη της ρεματιάς σε φαρδύ μονοπάτι και συναντάμε δασικό δρόμο (7). Βαδίζουμε για 10μ αριστερά και αμέσως τον αφήνουμε και μπαίνουμε σε τρακτερόδρομο που μπαίνει σε παλιό χωράφι-πλάτωμα και χάνεται. Συνεχίζοντας στα όρια από αυτό το χωράφι μπορούμε με λίγη φαντασία να διακρίνουμε αριστερά μας το μονοπάτι που μοιάζει σαν αυλάκι και είναι κλεισμένο. Τελικά βρίσκουμε τον δρόμο στην άλλη πλευρά του χωραφιού (εδώ υπήρχε και σήμανση με κορδέλες που βοηθάει αρκετά) και κατηφορίζουμε σε γυμνή ομαλή πλαγιά Β. Διακρίνεται σε ορισμένα σημεία και το αυλάκι του μονοπατιού. Τελικά στρεφόμαστε ΒΔ φτάνοντας δίπλα σε ένα ρηχό ρεματάκι και αμέσως στο μεγάλο ρέμα που διασχίζει την κοιλάδα. Περνώντας στην απέναντι όχθη συνεχίζουμε σε τρακτερόδρομο ΒΔ που τερματίζει μπροστά σε χωράφι (8). Διασχίζουμε τώρα το χωράφι βάζοντας σημάδι ένα μοναχό δέντρο (9) και μετά από λίγα μέτρα μπαίνουμε σε τρακτερόδρομο που μας βγάζει αμέσως στον κεντρικό δρόμο Κρανιάς - Καλλιπεύκης (10). Εδώ υπάρχει και κολωνάκι του Ο2. (30 λεπτά)

Αφήνουμε τον δρόμο και ανηφορίζουμε ελεύθερα την πλαγιά Β αριστερά από ένα αβαθές ρεματάκι. Μετά από 50 μέτρα συναντάμε κάτι που μοιάζει με φαρδύ μονοπάτι ή δρόμο. Συνεχίζουμε για 20 μέτρα ακόμη και λίγο πριν φτάσουμε στο δάσος με πουρνάρια διακρίνεται αριστερά στενό μονοπάτι (11). Ακολουθούμε λοιπόν αυτό το μονοπάτι που τραβερσάρει Δ-ΝΔ ελαφρά ανηφορικά και τελικά μπαίνει μέσα στα πουρνάρια όπου ξεκαθαρίζει (12). Για 5μ έχει μισοκλείσει ενώ στην συνέχεια καθαρίζει και πάλι βγαίνει σε ράχη με καμμένα πουρνάρια όπου χάνεται και ακολουθώντας λίγο την ράχη το ξαναβρίσκουμε καθαρό τώρα. Ελίσσεται κάπως απότομα ανάμεσα σε πουρνάρια και τελικά βγαίνει σε φαρδιά γυμνή ράχη. Ακολουθούμε την ράχη και βγαίνουμε σε τρακτερόδρομο (13) που ακολουθώντας τον αριστερά μας βγάζει σε φαρδύτερο δρόμο (14) πάνω σε άλλη ράχη. Ανηφορίζουμε τώρα σε αυτόν τον δρόμο και μετά από 100μ με δυσκολία διακρίνουμε το μονοπάτι αριστερά του δρόμου (15). Λίγα μέτρα πιο πάνω όμως ξεκαθαρίζει, βγαίνει σε πλάτωμα-ξέφωτο και αφού κινηθεί στα όρια του ξαναμπαίνει σε πουρνάρια και αρχίζει να στρέφεται Β. Βγαίνει πάλι σε γυμνό έδαφος όπου γίνεται δυσδιάκριτο (μοιάζει σαν αυλάκι) και συναντά τελικά τρακτερόδρομο (16) που οδηγεί σε μαντρί. Μετά το μαντρί αφήνουμε τον δρόμο και βρίσκουμε δεξιά το μονοπάτι (17) που ανηφορίζει λίγο σε μια ραχούλα δυσδιάκριτο, κατηφορίζει στην συνέχεια σε ένα ρηχό ρεματάκι όπου ξεκαθαρίζει και στην συνέχεια αρχίζει να τραβερσάρει μια σαθρή βραχώδη πλαγιά. Κατευθύνεται προς ένα μεγάλο ρέμα που φαίνεται μπροστά μας, ενώ στις πλαγιές του υπάρχουν καμμένα πουρνάρια. Τελικά το μονοπάτι φτάνει στο ρέμα (18) κινείται για 20μ μέσα σε αυτό και στην συνέχεια ανηφορίζουμε αριστερά σε δυσδιάκριτο μονοπάτι μέσα σε λάκκα που μας βγάζει σε μια απομονωμένη συστάδα από έλατα (18). (1 ώρα)