Ομόλιο - Χάλκωμα

Κατηγορια: Πεζοπορία
Μηκος Διαδρομης: 10 χλμ
Χρονος: 2 ώρες 45 λεπτά
Υψημοτερικη διαφ. αναβασης: 950μ.
Βλαστηση: Θαμνώδης, καστανιές, δρύς
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Όχι
Κατασταση εδαφους: Μονοπάτι, δασικός δρόμος.
Σημανση: Όχι

Περιγράφω δύο παραλλαγές της διαδρομής που ενώνονται στα μισά της πορείας. Δυστυχώς η δεύτερη έχει πατηθεί εν μέρει από χωματόδρομο.

Διαδρομή Α

Αν ερχόμαστε από την εθνική οδό, μόλις μπούμε στο χωριό περνάμε μια γέφυρα και αμέσως στρίβουμε δεξιά και κινούμαστε παράλληλα με το ξερό ρέμα στα δεξιά μας. Στο σημείο που ο δρόμος στρίβει φεύγει το μονοπάτι για Λούστρες-Αμπελάκια. Συνεχίζουμε για λίγα μέτρα ακόμη και στρίβουμε δεξιά σε χωματόδρομο (2) που βαδίζει παράλληλα με την ρεματιά. Μετά από 100μ στα αριστερά μας και στο σημείο που υπάρχει μεταλλική πόρτα της περίφραξης ενός κτήματος διακρίνουμε την ξερολιθιά που στηρίζει το μονοπάτι (3). Ανεβαίνουμε λοιπόν στο μονοπάτι που περνά πάνω από έναν μεγάλο λείο βράχο και στην συνέχεια ανηφορίζει απότομα δυσδιάκριτο. Λίγο πιο πάνω αρχίζει όμως να ξεκαθαρίζει και κινείται σε βραχώδες έδαφος. Φτάνουμε πάλι δίπλα στην περίφραξη, και εδώ το μονοπάτι διχάζεται. Ένα σκέλος, το πιο στενό, βαδίζει δίπλα στην περίφραξη στην συνέχεια δίπλα σε βαθύ αυλάκι και τελικά ανηφορίζει ανάμεσα σε πουρνάρια και βγαίνει σε δρόμο. Αν βαδίσουμε 10μ αριστερά στον δρόμο βρίσκουμε την συνέχεια του μονοπατιού (5). Το άλλο σκέλος ανηφορίζει ευθεία φαρδύ και πλησιάζει τον δρόμο που το έχει καταστρέψει. Βγαίνουμε λοιπόν στον δρόμο (4), περνάμε ένα πέταλο που κάνει σε αυτό το σημείο, και ανεβαίνουμε με λίγη δυσκολία στο μονοπάτι καθώς το έχει κόψει ο δρόμος. Τα δύο μονοπάτια ενώνονται μετά από 50μ και συνεχίζουν μαζί σαν ένα φαρδύ μονοπάτι. Βγαίνουμε πάλι σε δασικό δρόμο (6) και αφού κόψουμε μια στροφή του βρίσκουμε την συνέχεια του μονοπατιού (7) λίγα μέτρα αριστερότερα της ράχης. Τώρα κινούμαστε αριστερά της ράχης σε ευδιάκριτο μονοπάτι που μοιάζει με αυλάκι ή νεροφάγωμα και κινείται ανάμεσα σε χαμηλούς θάμνους. Το μονοπάτι μας οδηγεί σε μεγάλο λιβάδι όπου αρχίζει να στρέφεται Α και περνά στην απέναντι ράχη. Διασχίζουμε άλλο λιβάδι ομαλά και μπαίνουμε πάλι σε θάμνους ακολουθώντας την ράχη. Από εδώ και πάνω το μονοπάτι είναι περισσότερο πυκνωμένο και σκορπίζει σε παρακλάδια. Δεν υπάρχει όμως πρόβλημα να το χάσουμε. Τελικά βγαίνουμε πάλι σε φαρδύ δασικό δρόμο και συνεχίζουμε σχεδόν απέναντι στο μονοπάτι (8). Τώρα ανηφορίζει κάπως πιο απότομα και αρχίζει να πλησιάζει από αριστερά μια ρεματιά. Ψηλότερα μπαίνουμε σε δάσος από δρύς και καστανιές όπου το μονοπάτι είναι φαρδύ άλλα καλυμμένο με θάμνους και πεσμένα κλαδιά. Συναντάμε τέλος τρακτερόδρομο (9). Η συνέχεια του έχει σβήσει λόγω υλοτομίας για αυτό ακολουθούμε τον δρόμο αριστερά μέχρι να βγούμε σε φαρδύτερο δρόμο (10) όπου συναντάμε την δεύτερη διαδρομή. (1 ώρα, 15 λεπτά).

Διαδρομή Β

Στην ΝΔ γωνία της πλατείας (1) ξεκινά ασφαλτοστρωμένος δρόμος που διασχίζει το χωριό με Α κατεύθυνση, περνά δίπλα από εκκλησία και φτάνοντας στο Α άκρο του χωρίου στρίβει αριστερά και κατηφορίζει. Σε αυτήν την στροφή (2Β) ξεκινά το μονοπάτι δίπλα από ένα καλύβι. Στα πρώτα μέτρα του είναι φαρδύ μετά στενεύει για λίγο και τελικά συναντά φαρδύ μονοπάτι (3Β). Ακολουθούμε αυτό το μονοπάτι αριστερά και φτάνουμε σε ρεματιά την οποία περνάμε από τσιμεντένιο γεφυράκι. Συνεχίζουμε τώρα να ανηφορίζουμε ομαλά σε φαρδύ και καθαρό μονοπάτι. Σε λίγο έρχεται από κάτω και λάστιχο που είναι απλωμένο παράλληλα με το μονοπάτι. Τελικά το μονοπάτι στρέφεται Ν και κατηφορίζει σε ρεματιά όπου στρέφεται ΒΑ και ανηφορίζει στην απέναντι ράχη. Μετά από λίγο βγαίνουμε σε ξέφωτο όπου το μονοπάτι χάνεται. Εδώ ένα λάθος μονοπάτι συνεχίζει ευθεία. Για να βρούμε το σωστό πρέπει από το κέντρο περίπου του ξέφωτου να στρίψουμε απότομα δεξιά και μόλις φτάσουμε στους θάμνους (4Β) βρίσκουμε την είσοδο του μονοπατιού που συνεχίζει φαρδύ. Μετά από 100μ όμως βγαίνει σε δρόμο που το έχει καταστρέψει (5Β). Τώρα ακολουθούμε αυτόν τον δρόμο που ανηφορίζει απότομα στην ράχη, ενώ αριστερά-δεξιά διακρίνονται υπολείμματα του μονοπατιού. Κινούμαστε συνέχεια πάνω στην ράχη αγνοώντας διασταυρώσεις αριστερά η δεξιά (6Β και 7Β). Ψηλότερα μπαίνουμε σε αραιό δάσος με καστανιές και σε σημείο που η ράχη γίνεται πιο ομαλή έρχεται από δεξιά τρακτερόδρομος, που είναι η πρώτη διαδρομή. (1 ώρα, 15 λεπτά)

Ανηφορίζουμε λίγο ακόμη στον δρόμο και συναντάμε φαρδύ δασικό (11). Συνεχίζουμε τώρα απέναντι σε μονοπάτι , ξαναβγαίνουμε στον δρόμο (12) και ανηφορίζουμε σχεδόν απέναντι στην ράχη όπου βρίσκουμε την συνέχεια του μονοπατιού. Κινούμαστε τώρα πάνω στην ράχη μέσα σε αραιό δάσος δίπλα από βράχια με εκπληκτική θέα. Ψηλότερα βγαίνουμε σε γυμνό όπου το μονοπάτι χάνεται άλλα συνεχίζοντας με την ίδια κατεύθυνση περνάμε δίπλα από υψομετρικό κολονάκι (13) και εδώ έρχεται από τα αριστερά άλλο μονοπάτι-τρακτερόδρομος και κινείται ομαλά πάνω στην ράχη. Συνεχίζουμε τώρα πάνω στην ράχη σε δυσδιάκριτο μονοπάτι ή σε δασικό δρόμο που κινείται λίγο δεξιότερα και στο σημείο που αυτός ο δρόμος στρίβει αριστερά (15) εμείς συνεχίζουμε σε τρακτερόδρομο ευθεία. Μετά από 100μ αν προσέξουμε αριστερά θα δούμε την συνέχεια του μονοπατιού (16) που τραβερσάρει μια πλαγιά και βγαίνει τελικά σε δασικό δρόμο ακριβώς δίπλα σε αγροικία (17). (30 λεπτά)

Συνεχίζουμε στον δρόμο που βαδίζει δεξιά από την ράχη. Σε μια πρώτη διασταύρωση πηγαίνουμε ευθεία (18) και βγαίνουμε σταδιακά από το δάσος φτάνοντας σε διασταύρωση πάνω στην ράχη (19). Εδώ πάλι επιλέγουμε το μεσαίο σκέλος που ανηφορίζει προς την ράχη και λίγο αριστερότερά της. Σε σημείο που ο δρόμος πλησιάζει αρκετά την ράχη (20) έχουμε δύο δυνατότητες. Είτε συνεχίζουμε στον δρόμο είτε βρίσκουμε το στενό άλλα ευδιάκριτο μονοπάτι που ανηφορίζει στην κορυφή Κούτρα (21) και στην συνέχεια κατηφορίζουμε από τρακτερόδρομο για να συναντήσουμε πάλι τον δρόμο (22). Από την κορυφούλα αυτή έχουμε μοναδική θέα στις κορυφές του Κισσάβου, του Ολύμπου άλλα και στον Θερμαικό κόλπο. Το μονοπάτι συνεχίζει πάνω στην ράχη άλλα δυστυχώς είναι σε κακή κατάσταση και ένα τμήμα του 50μ περίπου έχει κλείσει από αναδάσωση με έλατα. Ακολουθούμε λοιπόν τον δρόμο μέσα σε δάσος από καστανιές και συναντάμε τον φαρδύ δασικό που πάει για Σπηλιά-Αμπελάκια (23). Στο σημείο που ο δρόμος πλησιάζει πάλι την ράχη έρχεται και το μονοπάτι (24). Εδώ το μονοπάτι στρέφεται απότομα δεξιά ακολουθεί μια λάκα εξαιρετικά δυσδιάκριτο άλλα στην συνέχεια αρχίζει να ξεκαθαρίζει και πάλι, κατηφορίζει σε ρηχή ρεματιά και στην συνέχεια βγαίνει σε δασικό που καταλήγει στη θέση "Χάλκωμα" (26). Στο ίδιο σημείο μπορούμε να φτάσουμε αν ακολουθήσουμε τον δρόμο και στην διασταύρωση (25) επιλέξουμε το δεξί σκέλος. Εδώ είναι ένα μεγάλο ξέφωτο οροπέδιο ενώ ΒΔ ένας χωματόδρομος μας οδηγεί σε περιοχή με πηγές όπου σχηματίζεται λιμνούλα (27). Από το Χάλκωμα περνά και το μονοπάτι Ο2 που ξεκινά από τα Αμπελάκια και κατευθύνεται προς την Σπηλιά. (1 ώρα)