Άνω Πορόϊα - Κουρί Γκιόλ - Κις Μπουνάρ - Συνοριακό

Κατηγορια: Ορειβασία
Μηκος Διαδρομης: 14 χλμ
Χρονος: 3.5 ώρες (ανάβαση)
Βλαστηση: Δρύς, Οξυές, Πεύκα
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Ναί
Κατασταση εδαφους: Μονοπάτι, δρόμος.
Σημανση: Ναί (κορδέλες, κόκκινα σημάδια)

Αυτή είναι μια όμορφη διαδρομή που κινείται στο μεγαλύτερο μέρος της σε μονοπάτι. Έχει καθαριστεί και σηματοδοτηθεί πρόσφατα.

Το πρώτο μέρος της διαδρομής είναι κοινό με την διαδρομή "Άνω Πορόϊα - Μαβί Γκιόλ", κινούμαστε δηλαδή στο ωραίο μονοπάτι που ξεκινά δεξιά από το ιχθυοτροφείο πέστροφας, περνάμε το ρέμα και βαδίζουμε ομαλά μέσα σε όμορφο δάσος. Μετά από 20 λεπτά μόλις περάσουμε μικρό πετρωτό ξέφωτο πρέπει να προσέξουμε να αφήσουμε το κεντρικό μονοπάτι που συνεχίζει για Μάβι Γκιόλ και να στρίψουμε δεξιά στο μονοπάτι που πάει για Κουρί Γκιόλ (4). (20 λεπτά)

Το μονοπάτι περνά μια αβαθή ρεματιά και αρχίζει να ανηφορίζει φαρδύ σαν αυλάκι κάνοντας συνεχή ζικ-ζακ και κερδίζοντας ύψος. Τελικά φτάνουμε σε σημείο που τερματίζει παλιός τρακτερόδρομος (5). Εδώ είτε ακολουθούμε αριστερά αυτόν τον δρόμο είτε στρίβουμε απότομα δεξιά και κατηφορίζοντας λίγο βρίσκουμε πάλι το σημαδεμένο μονοπάτι που κόβει τις στροφές του δρόμου. Μας βγάζει μετά από λίγα μέτρα πάνω σε μια στροφή του δρόμου, κινούμαστε για 50μ σε αυτόν και ξαναμπαίνουμε στο μονοπάτι που είναι κάπως πυκνωμένο τώρα. Κόβουμε ακόμη μια φορά τον δρόμο και τελικά τον ακολουθούμε μέχρι να συναντήσουμε φαρδύ δασικό (6). Κόβουμε τις στροφές και αυτού του δρόμου ακολουθώντας χορταριασμένο τρακτερόδρομο και φτάνουμε τελικά στην βρύση στην θέση "Κουρί Γκιόλ" (7). (40 λεπτά)

Στο σημείο αυτό φτάνει και ο φαρδύς χωματόδρομος από το "Μάβι Γκιόλ". Ακολουθώντας λοιπόν αυτόν τον φαρδύ δρόμο με ΝΑ κατεύθυνση φτάνουμε σε λίγο σε διασταύρωση (8) όπου αριστερά ανηφορίζει ένας δρόμος απότομα και δεξιά κατηφορίζει ελαφρά άλλος δρόμος. Αν ακολουθήσουμε αυτόν τον δεύτερο δρόμο μετά από 100μ φτάνουμε στο οχυρό νοσοκομείο από τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο (8Α). Γυρίζουμε πάλι στην διασταύρωση και συνεχίζουμε στον κεντρικό χωματόδρομο. Φτάνουμε σε λίγο σε νέα διασταύρωση όπου αφήνουμε τον κεντρικό δρόμο (9) και μπαίνουμε σε άλλον δεξιά. Αμέσως αυτός διχάζεται και πάλι. Ο δεξιός δρόμος είναι παλιός στρατιωτικός δρόμος που έρχεται από τα Πορόϊα. Εμείς συνεχίζουμε ανάμεσα τους σε παλιό τρακτερόδρομο που έχει πατήσει πάνω στο παλιό μονοπάτι. Περνάμε δίπλα από ένα ερειπωμένο κτίσμα και ο δρόμος γίνεται μονοπάτι, δυσδιάκριτο στην αρχή άλλα στην συνέχεια καλό που μας βγάζει πάλι στον φαρδύ δασικό (10). Βαδίζουμε για 10μ σε αυτόν και στην συνέχεια ανηφορίζουμε απότομα στο πρανές αριστερά του δρόμου (11) όπου συνεχίζει το μονοπάτι. Στην αρχή είναι δυσδιάκριτο και απότομο. Στην συνέχεια όμως ξεκαθαρίζει και είναι πια φαρδύ ωραίο μονοπάτι στηριγμένο στο πλάι με ξερολιθιά που ανηφορίζει με ζικ-ζακ μέσα σε δάσος οξυάς. Κερδίζουμε συνέχεια ύψος και τελικά μπαίνουμε σε πευκώνα (από αναδάσωση). Τελικά βγαίνουμε από το δάσος και βαδίζουμε ανάμεσα σε θάμνους σε κάπως δυσδιάκριτο μονοπάτι όπου χρειάζεται προσοχή να μην χάσουμε την σήμανση. Αμέσως όμως συναντάμε δρόμο πάνω σε μια στροφή του και ακολουθώντας τον συναντάμε τον φαρδύ δρόμο στο φυλάκιο "Ομορφοπλαγιά" (12) ακριβώς δίπλα στο ελικοδρόμιο. (1 ώρα)

Διασχίζουμε τώρα τον δρόμος και ακολουθώντας μονοπάτι τον ξανασυναντάμε ψηλότερα πάνω σε ράχη (13). Εδώ υπάρχει ποτίστρα με νερό αμφιβόλου ποιότητας. Δεξιά της ποτίστρας ξεκινά φαρδύ μονοπάτι μέσα σε πευκοδάσος. Κινείται αρχικά Β ενώ στην συνέχεια κάνει μια δεξιά και στην συνέχεια μια αριστερή στροφή και βγαίνει σε ξέφωτο. Εδώ το μονοπάτι φαίνεται να συνεχίζει ΒΔ.. Το σωστό μονοπάτι όμως στρέφεται δεξιά (14) και συνεχίζει Β μέσα σε ανοικτή κοιλάδα με ψηλές φτέρες. Λίγο αριστερότερα παρατηρούμε ένα βαθύ αυλάκι κλεισμένο με κέδρα. Αυτό είναι το μονοπάτι που εδώ χαμηλά έχει κλείσει για αυτό κινούμαστε δεξιά του σε στενότερο άλλα καθαρό μονοπάτι. Σε αυτό το σημείο υπάρχει πυκνή σήμανση που βοηθά αρκετά. Πιο πάνω πλησιάζουμε σε πευκοδάσος και το μονοπάτι κινείται μέσα σε αυτό στο ανατολικό όριό του. Τελικά βγαίνουμε από το δάσος και φθάνουμε σε επίπεδο έδαφος όπου υπάρχει πηγούλα. Εδώ το σωστό μονοπάτι τραβερσάρει απότομα δεξιά, διασχίζει την λάκα με Α κατεύθυνση και τελικά συνεχίζει και πάλι το φαρδύ μονοπάτι καθαρό και στηριγμένο με ξερολιθιά. Ενναλακτικά επειδή η τραβέρσα είναι αρκετά πυκνωμένη ανηφορίζουμε απότομα Β και ακολουθούμε τα σημάδια που βαδίζουν σε υποτυπώδες (άλλα καθαρό) μονοπάτι και σε λίγο συναντάμε το κεντρικό μονοπάτι. Ακολουθούμε λοιπόν το μονοπάτι που ανηφορίζει με ζικ-ζακ. Πιο πάνω κλείνει πάλι και αναγκαζόμαστε να κινηθούμε δίπλα του. Τελικά το μονοπάτι στρέφεται ΒΑ, ενώ από δεξιά έρχεται άλλο μονοπάτι φαρδύ σαν δρόμος και κινείται παράλληλα με αυτό που βαδίζουμε εμείς. Αυτό το μονοπάτι ξεκινά λίγο ανατολικότερα από την ποτίστρα (10Α) άλλα για ένα διάστημα 500μ είναι αρκετά κλεισμένο. Συνεχίζοντας τώρα φθάνουμε σε γκρεμισμένο συνοριακό φυλάκιο (15). Δεξιότερα από το φυλάκιο υπάρχει πηγή και πιο πάνω υπάρχει οχυρό. Από εδώ περνά το συνοριακό μονοπάτι. Δ από την πηγή ανηφορίζει φαρδύ με δυο ζικ-ζακ και στην συνέχεια προσεγγίζει την συνοριογραμμή. Σε λίγο αφήνουμε το συνοριακό μονοπάτι που κινείται λίγο χαμηλότερα από την κορυφογραμμή και ανηφορίζουμε σε άλλο δεξιά που μας οδηγεί σε μνημείο και στην συνέχεια στην πυραμίδα 19 που είναι το ψηλότερο σημείο πάνω από τα Πορόϊα. (16) (1 ώρα, 30 λεπτά)