Ακριτοχώρι - Συνοριακό - Καλαμπάκα

Υψημοτερικη διαφ. αναβασης: 1950μ
Βλαστηση: Δρύς, Φράξοι, Οξυές
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Ναι
Κατασταση εδαφους: Μονοπάτι, δρόμος.
Δυσκολια: Β
Σημανση: Όχι

Αυτή είναι μια δύσκολη διαδρομή με σημαντική υψομετρική διαφορά. Είναι δύσκολο να γυρίσουμε πάλι στο Ακριτοχώρι και βολεύει περισσότερο κατάβαση στο Μανδράκι. Μπορούμε ενναλακτικά να ανεβούμε στην κορυφή Ρουπέσκο που βρίσκεται πάνω από το Ακριτοχώρι σε 4,5 ώρες περίπου.

Η πορεία ξεκινά από το μοναστήρι του Τιμίου Προδρόμου πάνω από το Ακριτοχώρι. Ακολουθούμε τον φαρδύ ασφαλτοστρωμένο δρόμο που οδηγεί στο μοναστήρι και μόλις συναντήσουμε την περίβολο του μοναστηριού ακολουθούμε τον δρόμο που στρίβει δεξιά από τον τοίχο και αμέσως φτάνουμε σε διασταύρωση (1). Ο κυρίως δρόμος συνεχίζει Δ και οδηγεί στην ταβέρνα "Πλάτανος") πάνω από το Μαντράκι σε 2 χλμ περίπου όπου θα καταλήξουμε αν κατεβούμε προς το Μανδράκι. Εμείς ακολουθούμε τον ανηφορικό δρόμο Β που μετά από 300μ φτάνει σε μεγάλη λίμνη-δεξαμενή (2). Από αυτό το σημείο ένας χωματόδρομος φεύγει αριστερά και κυκλώνει την λίμνη, ένας άλλος φαρδύς έρχεται από τα Α και οδηγεί στο Ακριτοχώρι, ενώ ένας τρίτος στενότερος και κακής βατότητας δρόμος συνεχίζει ΒΔ. Από αυτό το σημείο υπάρχουν δύο ενναλακτικές διαδρομές.

Διαδρομή Α

Ακολουθούμε τον φαρδύ χωματόδρομο που βαδίζει Α και μετά από 100μ υπάρχει αριστερά από τον δρόμο μεγάλη ποτίστρα (3). Εδώ αφήνουμε τον δρόμο, και κατευθυνόμαστε προς την ποτίστρα και στην συνέχεια κατηφορίζουμε ΒΑ προς το ρέμα που υπάρχει μπροστά μας. Φτάνοντας στο ρέμα βρίσκουμε φαρδύ σαν δρόμο μονοπάτι που ανηφορίζει ΒΑ σε πυκνή βλάστηση κάπως απότομα στην αρχή. Στην συνέχεια στρέφεται Β και στενεύει κάπως από βλάστηση χωρίς όμως πρόβλημα. Αργότερα όμως στενεύει αρκετά και τελικά κλείνει τελείως. Μπορούμε να κινηθούμε, με δυσκολία όμως, δίπλα στο κλεισμένο μονοπάτι που μετά από 50μ ξεκαθαρίζει και πάλι. Εδώ έρχεται και το μονοπάτι της δεύτερης διαδρομής.

Διαδρομή Β

Ακολουθούμε τον στενό χωματόδρομο που αρχίζει να πλησιάζει την ρεματιά, Μετά από 700μ περίπου φεύγει δεξιά ένα μονοπάτι (3Α) περνά το ρέμα και ανηφορίζει ομαλά καθαρό μέχρι να συναντήσει το μονοπάτι της πρώτης διαδρομής (4). Αυτό το μονοπάτι βγαίνει πριν το κλεισμένο κομμάτι, για αυτό συνεχίζουμε για 300μ ακόμη στον δρόμο και στην συνέχεια τον αφήνουμε (4Α), περνάμε το ρέμα και ψάχνουμε για το μονοπάτι. Στην αρχή το μονοπάτι βαδίζει κοντά στο ρέμα και είναι μισοκλεισμένο. Στην συνέχεια όμως ξεκαθαρίζει και ανηφορίζει ομαλά Ν-ΝΔ μέχρι να βγει πάνω στην ράχη όπου συναντά το κυρίως μονοπάτι (5).

Τώρα συνεχίζουμε σε φαρδύ και καθαρό μονοπάτι-τρακτερόδρομο που ανηφορίζει με ΒΑ κατεύθυνση. Ψηλότερα έρχεται από δεξιά στενός χωματόδρομος και μπαίνει μέσα στο μονοπάτι (6). Τώρα συνεχίζοντας σε αυτόν τον δρόμο συναντάμε σε λίγο φαρδύ δασικό δρόμο (7), ενώ πιο δίπλα υπάρχει κιόσκι (1 ώρα, 15 λεπτά).

Διασχίζουμε τον δρόμο και συνεχίζουμε απέναντι σε στενό χωματόδρομο που ανηφορίζει μέσα σε δάσος από δρυς απότομα και κάνοντας απανωτά μικρά ζικ-ζακ. Αυτός ο δρόμος ακολουθεί περίπου την τροχιά του παλιού μονοπατιού. Στην συνέχεια τραβερσάρει για λίγο Δ, κάνει μερικά ζικ-ζακ ακόμη και στρέφεται πάλι Β μπαίνοντας σε όμορφο δάσος οξυάς. Πιο πάνω ο δρόμος κάνει μια ομαλή δεξιά στροφή και αν προσέξουμε θα διακρίνουμε αριστερά το κανονικό μονοπάτι που τον συναντά λίγο πιο πάνω. Στην συνέχεια πριν από μια απότομη δεξιά στροφή φεύγει πάλι δεξιά το μονοπάτι και τον συναντά περίπου πάνω στην στροφή αυτή. Από αυτό το σημείο αφήνουμε τον δρόμο (8) και μπαίνουμε στο μονοπάτι που είναι φαρδύ, καθαρό και οριοθετημένο με ξερολιθιά. Ανηφορίζει Β-ΒΑ κάνοντας μερικά ζικ-ζακ και βγαίνει πάνω στην ράχη (9). Λίγα μέτρα δεξιότερα περνά και ο δρόμος. Εδώ αν ψάξουμε λίγο αριστερά θα βρούμε το μονοπάτι που τραβερσάρει Δ. Στην συνέχεια όμως έχει σβήσει τελείως για αυτό είναι προτιμότερο να ακολουθήσουμε τον δρόμο. (1 ώρα)

Ο δρόμος λοιπόν τραβερσάρει αρχικά δεξιά της ράχης και στην συνέχεια στρέφεται ΝΔ και φτάνει πάλι στην ράχη. Στην συνέχεια κάνει μια απότομη δεξιά και μετά μια αριστερή στροφή και φτάνει σε διασταύρωση πάνω στην ράχη. Ο δρόμος που φεύγει δεξιά της ράχης πάει για Ποπολίβιτσα και Ιστίμπεη ακολουθώντας περίπου το μονοπάτι της γραμμής Μεταξά. Εμείς ακολουθούμε το αριστερό σκέλος που κατηφορίζει λίγο και στην συνέχεια ανηφορίζει και πάλι. Εδώ στα δεξιά μας, λίγο πάνω από τον δρόμο υπάρχει πηγή-ποτίστρα με καλό νερό (10). Συνεχίζουμε για 200μ ακόμη και στο σημείο που ο δρόμος φαίνεται να κατηφορίζει και πάλι (11) μπαίνουμε σε μονοπάτι δεξιά. Το μονοπάτι κινείται σε δάσος οξυάς δυσδιάκριτο στην αρχή ενώ αριστερά φαίνεται λιβάδι και μαντρί (η τοποθεσία προσφέρεται για κατασκήνωση). Κοιτάζοντας δεξιά θα δούμε και την ξερολιθιά που στηρίζει το μονοπάτι. Μετά από 100μ κάνει μια δεξιά στροφή και αρχίζει να ανηφορίζει κάπως απότομα προς της ράχη, άλλα πριν βγει σε αυτήν στρέφεται πάλι αριστερά και τραβερσάρει. Τελικά βγαίνουμε από το δάσος, σε γυμνή πλαγιά όπου το μονοπάτι στρέφεται ΒΔ. Διατηρείται σχετικά φαρδύ, διασχίζει μια μικρή σάρα άλλα στην συνέχεια σκορπίζει σε πολλά γιδόστρατα. Από αυτό το σημείο μπορούμε να ακολουθήσουμε κάποιο από τα γιδόστρατα ανηφορίζοντας Β, οπότε περνάμε αριστερά από κάποια βράχια και συναντάμε τελικά τον δρόμο (12). Βαδίζουμε για λίγο σε αυτόν και σε μια αριστερή στροφή του φεύγει δεξιά μονοπάτι που μας οδηγεί σε ερείπια φυλακίου. Στην συνέχεια ακολουθούμε δυσδιάκριτο μονοπάτι δεξιά της ράχης που πιο πάνω ξεκαθαρίζει και οδηγεί πάνω στην ράχη όπου συναντάμε πάλι τον δρόμο (13). Τον ακολουθούμε για λίγο ακόμη μέχρι το σημείο που τερματίζει (14). (1 ώρα, 30 λεπτά)

Ανηφορίζοντας λίγο δεξιά βρίσκουμε τώρα το φαρδύ συνοριακό μονοπάτι και το ακολουθούμε καθώς ανηφορίζει ομαλά στα όρια του δάσους και τραβερσάρει κάτω από απόκρημνα βράχια. Κάνει στην συνέχεια ένα ζικ-ζικ και φτάνοντας στο ψηλότερο περίπου σημείο του φεύγει δεξιά δυσδιάκριτο μονοπάτι (15) που πάει για την κορυφή Ρουπέσκο. Εμείς συνεχίζουμε στο φαρδύ μονοπάτι που σε λίγο καβαλάει σέλωμα και αρχίζει να κατηφορίζει. Τελικά βαδίζει στις παρυφές δάσους οξυάς όπου είναι φαρδύ και σε πολύ καλή κατάσταση και φτάνει σε πηγή (16). Τώρα στρέφεται Δ και τραβερσάρει κατηφορίζοντας ελαφρά. Φτάνουμε τελικά σε πλατώ-λιβάδι (17) όπου το μονοπάτι χάνεται. Εδώ θέλει προσοχή. Διασχίζουμε το ξέφωτο χωρίς να χάσουμε ύψος και κοιτάζοντας δεξιά βρίσκουμε το μονοπάτι κλεισμένο από κέδρα. Σε αυτό το σημείο κάνει μια δεξιά και στην συνέχεια μια αριστερή στροφή όπου ξεκαθαρίζει. Στην συνέχεια τραβερσάρει ομαλά και είναι δυσδιάκριτο καθώς καλύπτεται από θαμνόκεδρα που σε μερικά σημεία το καλύπτουν τελείως χωρίς όμως να το κλείνουν. Συνεχίζουμε με αυτές τις συνθήκες για λίγο ακόμη και τελικά το μονοπάτι καβαλάει ένα σέλωμα και ξεκαθαρίζει. Τραβερσάρει τώρα ανηφορίζοντας πολύ ομαλά, περνά δύο πηγές και τελικά φτάνει σε διασταύρωση (υπάρχουν εδώ κάποιες λαμαρίνες) (18). (1 ώρα)

Ένα φαρδύ μονοπάτι συνεχίζει Ν και κατηφορίζει. Αυτό πάει για Μαντράκι. Εμείς στρίβουμε απότομα δεξιά και ακολουθούμε το συνοριακό μονοπάτι. Αυτό το σκέλος είναι πολύ φαρδύ (2μ) και μοιάζει με δρόμο. Έχει καλυφθεί βέβαια από κέδρα που το στενεύουν χωρίς όμως πρόβλημα. Το μονοπάτι ανηφορίζει πολύ ομαλά κάνοντας τρία τεράστια ζικ-ζακ και άλλα τέσσερα μικρότερα. Στις στροφές του είναι στηριγμένο με ψηλό τοιχίο. Στην συνέχεια αφού πιάσει την κορυφή μιας βραχώδους ράχης τραβερσάρει μέχρι να πιάσει την συνοριογραμμή (19). Από εδώ το μονοπάτι κατηφορίζει πάλι κάνοντας μεγάλα ζικ-ζακ και συνεχίζει για Νεοχώρι και Άνω Πορόια (30 λεπτά)

Από το διάσελο τώρα ακολουθούμε στενό και μισοκλεισμένο μονοπάτι που βαδίζει λίγο δεξιότερα της κορυφογραμμής (Βουλγαρία) ανεβαίνει σε μια πρώτη κορυφούλα, φαρδαίνει στην συνέχεια αρκετά και κατηφορίζει σε ένα δεύτερο διάσελο. Στην συνέχεια αναβαίνουμε χωρίς μονοπάτι προς ένα δεύτερο ύψωμα και από εκεί φαίνεται πια η ψηλότερη κορυφή. Κατηφορίζουμε πάλι σε αυχένα και ανεβαίνουμε τελικά ομαλά στην κορυφή Καλαμπάκα (20). (1 ώρα)