Καστανούσα - Σεμέρ Καγιασέν - Φυλάκιο Τριεθνές

Κατηγορια: Ορειβασία
Μηκος Διαδρομης: 10 ή 11 χλμ ανάβαση
Χρονος: 3 ώρες, 45 λεπτά (ανάβαση)
Υψημοτερικη διαφ. αναβασης: 1400μ ή 1220μ
Βλαστηση: Δρύς, Φράξοι, Οξυές
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Ναι
Κατασταση εδαφους: Μονοπάτι, δρόμος.
Σημανση: Όχι

Από την Καστανούσα που βρίσκεται πάνω στον κεντρικό δρόμο Κιλκίς - Σερρών ακολουθούμε ασφαλτοστρωμένο δρόμο που καταλήγει στην Παλιά Καστανούσα (1Α). Λίγο πρίν το τέλος του (100μ) ο δρόμος διασχίζει τον χωματόδρομο (παλιό καλντερίμι) που συνδέει την Παλιά Αγ. Παρασκευή με την Παλιά Καστανούσα και τα Πλατανάκια. Σε αυτήν την διασταύρωση ξεκινά η πορεία (1). Ακολοθούμε τον χωματόδρομο με Α κατεύθυνση και μετά από 500μ φθάνουμε σε ρεματιά-αυλάκι. Εδώ διακρίνονται και ίχνη από τα παλιό καλντερίμι. (2) Δεξιά του ρέματος βαδίζει στενός δασικός δρόμος που οδηγεί τελικά μπροστά σε μεγάλη γούρνα (3). Συνεχίζουμε Β και συναντάμε μεγαλύτερο αγροτικό δρόμο (4) τον οποίο ακολουθούμε με Α κατεύθυνση. Μετά από 700μ φθάνουμε σε ανοιχτή περιοχή που ευθεία διακρίνονται κεραίες κινητής τηλεφωνίας ενώ αριστερά μας υπάρχει μεγάλο ξέφωτο καλυμμένο με πυκνή φτέρη (5). (20 λεπτά)

Η αρχή του μονοπατιού έχει χαθεί για αυτό βαδίζουμε για λίγο Β σε αυτό το ξέφωτο έχοντας αριστερά μας δάσος και μια αβαθή ρεματιά. Περνάμε μια ζώνη από φράξους και φθάνουμε στην βάση απότομης πλαγιάς με βραχώδες έδαφος και αραιή βλάστηση. Ανηφορίζοντας σε αυτήν την πλαγιά διακρίνουμε σε λίγο το μονοπάτι που παραπάνω είναι ευδιάκριτο και ανηφορίζει απότομα με ζικ-ζακ. Αρχικά τραβερσάρει έχοντας δεξιά μια βαθιά χαράδρα ενώ στην συνέχεια κάνει μερικά ζικ-ζακ και στρέφεται ΒΔ μπαίνοντας σε δάσος. Συνεχίζουμε να ανηφορίζουμε σε σχετικά δυσδιάκριτο μονοπάτι που όμως δεν χάνεται. Στην συνέχεια το μονοπάτι φαρδαίνει αλλά μετά από λίγο συναντά τρακτερόδρομο που έχει καλύψει το μονοπάτι (6). Ακολουθούμε τώρα αυτόν τον δρόμο αρχικά αρκετά ανηφορικά και στην συνέχεια πιο ομαλά και αφού αγνοήσουμε δύο δεξιές διασταυρώσεις βγαίνουμε σε μεγάλο δασικό δρόμο (7). (1 ώρα)

Ακολουθούμε αυτόν τον δρόμο με Α κατεύθυνση και σε διασταύρωση (8) επιλέγουμε το αριστερό σκέλος. Μετά από λίγα μέτρα τον αφήνουμε και μπαίνουμε σε απότομο τρακτερόδρομο (9). Φθάνουμε σε διασταύρωση (10) όπου ακολουθούμε το δεξί σκέλος. Αυτό σταματά τελικά σε σημείο με πολλά πεσμένα δέντρα από υλοτομία. Αριστερά όμως διακρίνουμε το μονοπάτι (11) που ανηφορίζει απότομα μέσα σε δάσος (πεσμένοι κορμοί) άλλα στην συνέχεια βγαίνει σε γυμνή ράχη και είναι αρκετά καθαρό. Τελικά συναντάμε δασόδρομο (12) που τερματίζει λίγο πιο κάτω και ακολουθώντας τον ξανασυναντάμε τον φαρδύ αγροτικό δρόμο που είχαμε αφήσει χαμηλότερα (13). Βαδίζοντας τώρα στον δρόμο αυτό φθάνουμε σε μικρό υψίπεδο όπου υπάρχει μαντρί, ποτίστρα και εξωκλήσι (14). (40 λεπτά)

Μπροστά μας τώρα βρίσκονται οι απότομες και βραχώδεις κορυφές των συνόρων τις οποίες μπορούμε να προσεγγίσουμε με απευθείας πολύ απότομη ανάβαση από αυτό το σημείο. Ενναλακτικά περιγράφονται δύο ομαλές διαδρομές που ακολουθούν το μονοπάτι της γραμμής Μεταξά.

Διαδρομή Α - Σεμέρ Καγιασέν

Από το σημείο που βρισκόμαστε, κοιτώντας προς τις κορυφές ο δρόμος διακλαδίζεται σε τρείς μικρότερους. Ακολουθούμε για λίγο τον μεσαίο δρόμο και στην συνέχεια τον εγκαταλείπουμε για να ακολουθήσουμε φαρδύ, απότομο μονοπάτι. Όταν φθάσουμε στο ύψος της τελευταίας συστάδας από οξιές το μονοπάτι στρέφεται Δ και κατευθύνεται προς το δάσος. Εδώ φθάνει και ο τρίτος δρόμος από το μαντρί. Μπαίνοντας στο δάσος (15Α) βρίσκουμε πια καλό μονοπάτι που βαδίζει ομαλά τραβερσάροντας τις απότομες πλαγιές. Μετά από 30 λεπτά περίπου ομαλής πορείας το μονοπάτι φθάνει στην βάση απόκρημνης πλαγιάς και αρχίζει να ανηφορίζει κάνοντας μεγάλα ζικ-ζακ. Τελικά περνώντας μέσα από χαρακτηριστικό πέρασμα ανάμεσα σε δύο μεγάλα βράχια (16Α) αρχίζει και κατηφορίζει λίγο βαδίζοντας πάνω σε εντυπωσιακό ζωνάρι της απόκρημνης ορθοπλαγιάς. Συνεχίζοντας σε καλό μονοπάτι, περνάμε από διασταύρωση με άλλο μονοπάτι που ανηφορίζει προς τις κορυφές (17Α), και φθάνουμε κάτω από το διάσελο που σχηματίζεται μεταξύ της κορυφής Σεμέρ Καγιασέν και του όγκου των κορυφών που ορίζει το Τριεθνές. Ένα μονοπάτι ανεβαίνει προς το διάσελο. Εμείς συνεχίζουμε ευθεία, περνάμε από πηγή (18Α), και αρχίζουμε να ανηφορίζουμε ομαλά τραβερσάροντας την πλαγιά. Τελικά στο ψηλότερο σημείο του (19Α) αφήνουμε το μονοπάτι και ανεβαίνουμε ελεύθερα την ράχη φθάνοντας εύκολα στην κορυφή (20Α) (1 ώρα, 45 λεπτά)

Διαδρομή Β - Φυλάκιο Τριεθνές

Η διαδρομή αυτή ακολουθεί αρχικά τον μεσαίο δρόμο. Αυτός τραβερσάρει τις πλαγιές σε ένα μέσο ύψος 1450μ και όσο προχωράμε χαλάει. Μετά από 2 χλμ. περίπου συναντάμε διασταύρωση όπου ένας δρόμος κατηφορίζει απότομα δεξιά (15Β). Εμείς ακολουθούμε το αριστερό σκέλος και σε λίγο βγαίνουμε από το δάσος και φθάνουμε πάλι σε διασταύρωση όπου ακολουθούμε πάλι τον αριστερό πιο απότομο δρόμο (16Β). Μετά από 200μ αυτός σταματάει σε ένα ξέφωτο (17Β). (45 λεπτά)

Εδώ τραβερσάρουνε Α, χωρίς μονοπάτι χωρίς να ανηφορίζουμε πολύ. Σε λίγο αρχίζει να διακρίνεται ένα στενό μονοπάτι, περνά από παλιά ποτίστρα φτιαγμένη με βαρέλια και στην συνέχεια χάνεται. Από εδώ στοχεύοντας κάποια βράχια στην ράχη λίγο πιο πάνω βρίσκουμε ξανά το μονοπάτι καλύτερο τώρα. Όσο προχωράμε το μονοπάτι φτιάχνει και τελικά γίνεται καλό και ευδιάκριτο. Περνάμε από διασταύρωση με φαρδύ μονοπάτι που ανεβαίνει από δεξιά (18Β). Αυτό το μονοπάτι έρχεται από τα Πλατανάκια. Εδώ ψηλά όμως έχει σχεδόν κλείσει ενώ χαμηλότερα έχει καταστραφεί από δασικούς δρόμους. Συνεχίζουμε στο κεντρικό μονοπάτι και σε λίγο περνάμε από πηγές και ποτίστρα (19Β). Ανηφορίζουμε ομαλά και τελικά φθάνουμε σε διασταύρωση (20Β) όπου ένα μονοπάτι συνεχίζει ευθεία με κατεύθυνση την ράχη απέναντι ενώ ένα άλλο ανηφορίζει διαγώνια. Ακολουθούμε το δεύτερο φαρδύτερο μονοπάτι και σε λίγο φθάνουμε στο εγκατελλελημένο φυλάκιο λίγο κάτω από τα σύνορα (21Β). Από εδώ πολύ εύκολα σε 30 λεπτά περίπου μπορούμε να ανεβούμε στην κορυφή Τριεθνές (1885μ). (1 ώρα)