Μανδράκι - Συνοριακό - Καλαμπάκα

Μηκος Διαδρομης: 14 χλμ
Χρονος: 5 ώρες (ανάβαση)
Βλαστηση: Δρύς, Οξυές
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Ναι (670μ)
Κατασταση εδαφους: Μονοπάτι, δρόμος.
Σημανση: Όχι

Αυτή είναι η "κλασική" διαδρομή για την κορυφή του Μπέλες. Το μονοπάτι διατηρείται κατά το ήμισυ, όχι ιδιαίτερα καθαρό, ενώ το υπόλοιπο είναι σε δασικούς δρόμους. Η αρχή της διαδρομής είναι η ταβέρνα "ο Πλάτανος" όπου φτάνει ασφαλτοστρωμένος δρόμος από το Μαντράκι (1). Από εδώ ένας δρόμος συνεχίζει με Β κατεύθυνση. Μπορούμε εναλλακτικά να βαδίσουμε δίπλα στον τσιμενταύλακα που οδηγεί σε μεγάλη ανοικτή δεξαμενή και στην συνέχεια βγαίνουμε πάλι στον δρόμο. Σε διασταύρωση ακολουθούμε τον στενό και μισο-κατεστραμμένο ψηλότερα δρόμο που ανηφορίζει Β και σταδιακά πλησιάζει ρεματιά. Τελικά σε νέα διασταύρωση (2) στρίβουμε δεξιά σε άλλον χωματόδρομο που αφήνει την ρεματιά και ανηφορίζει ομαλά ΒΑ. Συναντάμε μια φορά τον κεντρικό χωματόδρομο και τελικά βγαίνουμε πάλι σε αυτόν αριστερά από ένα καλύβι όπου υπάρχει βρύση με καλό νερό (3). (45 λεπτά)

Απέναντι από το καλύβι και 20μ αριστερά του ξεκινά ένα μονοπάτι και λάστιχο. Ένα δεύτερο μονοπάτι ξεκινά απέναντι ακριβώς από τα καλύβι. Αυτό το δεύτερο μονοπάτι ακολουθούμε. Το μονοπάτι κινείται για 20μ παράλληλα με τον δρόμο και στην συνέχεια ανηφορίζει απότομα αριστερά και φτάνει σε διασταύρωση. Το ένα σκέλος στρίβει αριστερά και στην συνέχεια κινείται ομαλά ΒΔ. Και είναι αυτόι που μας ενδιαφέρει. Το δεύτερο είναι ένα εναλλακτικό μονοπάτι που δυστυχώς ψηλότερα έχει καταστραφεί τελείως. Το μονοπάτι στο οποίο βαδίζουμε σταδιακά φαρδαίνει και είναι στο εξής ωραίο και καθαρό. Μετά από λίγο συναντάμε και το λάστιχο που κατεβάζει το νερό στο καλύβι. Τελικά βγαίνουμε πάνω σε ράχη σε ξέφωτο μέρος (4) όπου το μονοπάτι χάνεται. Στο κατέβασμα χρειάζεται αρκετή προσοχή για να βρούμε την είσοδο του μονοπατιού. Τώρα ακολουθούμε την ράχη και μετά από λίγο αρχίζει να διακρίνεται το μονοπάτι στα αριστερά της ράχης ενώ πιο κάτω συναντάμε πάλι το λάστιχο. Εδώ είναι πάλι φαρδύ το μονοπάτι άλλα σε ένα-δύο σημεία κλεισμένο από μικρές οξιές και αγκάθια. Έχοντας σαν οδηγό το λάστιχο φτάνουμε σε λίγο σε καλύβι κυνηγών λίγα μέτρα χαμηλότερα από τον κεντρικό δρόμο (5). (30 λεπτά)

Βαδίζουμε για λίγο στον δρόμο και μόλις πάρουμε την απότομη δεξιά στροφή φεύγει αριστερά (6) απότομος τρακτερόδρομος που έχει καλύψει το μονοπάτι. Σε λίγο ο δρόμος αυτός τερματίζει και συνεχίζουμε ΒΑ. Το μονοπάτι εδώ έχει καλυφθεί από υπολείμματα υλοτομίας και θέλει αρκετή προσοχή για να βρούμε ψηλότερα το μονοπάτι που ξεκαθαρίζει και πάλι και είναι φαρδύ και ευδιάκριτο. Μετά από 100μ όμως δυστυχώς χάνεται. Εδώ κάνει μια απότομη δεξιά στροφή και ανεβαίνει στην ράχη (7). Βαδίζοντας πάνω στην ράχη σε δυσδιάκριτο μονοπάτι, βγαίνουμε τελικά σε έναν παλιό αρκετά χορταριασμένο τρακτερόδρομο. Σε λίγο φτάνουμε σε διασταύρωση (8) όπου ακολουθούμε το ανηφορικό σκέλος και τελικά συναντάμε φαρδύτερο χωματόδρομο (9). Βαδίζουμε στον δρόμο για 200μ Α και στην συνέχεια τον αφήνουμε και ακολουθούμε τρακτερόδρομο (10) που ανηφορίζει Β κάνοντας ζικ-ζακ. Τελικά ο δρόμος αυτός καβαλάει μια ράχη και τερματίζει και εμείς (11) συνεχίζουμε πάνω στην ράχη ακολουθώντας απότομο και δυσδιάκριτο μονοπάτι που έχουν ανοίξει γελάδια. Τελικά βαδίζοντας μέσα στο δάσος οξυάς κοντά στην ράχη φτάνουμε στα όρια του δάσους και συναντάμε δασικό δρόμο (12). Τον ακολουθούμε Α και συναντάμε τον κεντρικό χωματόδρομο. Αγνοούμε δύο μονοπάτια που ανηφορίζουν αριστερά από τον δρόμο και μόλις συναντήσουμε πάλι οξυές στα δεξιά του δρόμου προσέχουμε αριστερά για να βρούμε το σωστό μονοπάτι. Η αρχή του βρίσκεται ακριβώς στο έξω μέρος μιας ομαλής δεξιάς στροφής που κάνει ο δρόμος (13). (1 ώρα, 15 λεπτά)

Αρχικά το μονοπάτι ανηφορίζει Δ και είναι αρκετά πυκνωμένο με αγκάθα και φτέρες. Μετά από 50μ κάνει μια απότομη δεξιά στροφή και αρχίζει να ξεκαθαρίζει κάπως. Είναι κλεισμένο σε 2-3 σημεία από αγριο-τριανταφυλλιές που εύκολα παρακάμπτουμε. Φαίνεται ότι είναι φαρδύ μονοπάτι που εδώ χαμηλά βρίσκεται σε κακή κατάσταση. Στην συνέχεια όμως κάνει ακόμη ένα ζικ-ζακ και ξεκαθαρίζει. Εξακολουθεί βέβαια να είναι πυκνωμένο από χαμηλούς θάμνους, άλλα κινούμαστε πια άνετα. Η κατεύθυνση του είναι Β-ΒΑ και ελαφρά ανηφορική. Στην συνέχεια κάνει δύο ακόμη μεγάλα ζικ-ζακ (θέλει προσοχή εδώ γιατί είναι αρκετά πυκνωμένο) κερδίζει ύψος και πλησιάζει την ράχη. Τελικά καθαρίζει και τώρα κινούμαστε σε ωραίο φαρδύ (ως και 2 μέτρα) μονοπάτι στηριγμένο με ξερολιθιά. Φτάνουμε τελικά στο σημείο όπου η ράχη που βαδίζουμε συναντά την κορυφοργραμμή των συνόρων. Εδώ το μονοπάτι αφήνει την απόκρημνη πια ράχη και στρέφεται ΒΑ τραβερσάροντας. Φτάνουμε αμέσως σε διασταύρωση (14) όπου συναντάμε το συνοριακό μονοπάτι που έρχεται από το Ακριτοχώρι. (1 ώρα)

Ακολουθώντας τώρα το πολύ φαρδύ μονοπάτι και μετά από μερικά πολύ μεγάλα ζικ-ζακ φτάνουμε πια στην συνοριογραμμή (15). Εδώ το συνοριακό μονοπάτι αρχίζει να κατηφορίζει πάλι φαρδύ και με ζικ-ζακ και πάει πρός Νεοχώρι-Πορόια. Εμείς ακολουθούμε υποτυπώδες μονοπάτι δεξιά την κορυφογραμμής και φτάνουμε τελικά στην κορυφή (16) (Βλέπε διαδρομή Ακριτοχώρι-Καλαμπάκα). (1 ώρα, 30 λεπτά)