Μουριές - Π. Λιθωτό - Καρά Μπουρούν - Π. Τριεθνές

Κατηγορια: Ορειβασία
Μηκος Διαδρομης: 18 χλμ
Χρονος: 3 ώρες, 30 λεπτά (ανάβαση)
Βλαστηση: Δρύς, Οξυές
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Ναί
Κατασταση εδαφους: Μονοπάτι, δρόμος.
Σημανση: Όχι

Από το τελωνείο της Δοϊράνης ακολουθούμε τον παραλίμνιο δρόμο προς Μουριές. Στην είσοδο του χωριού στρίβουμε αριστερά για Πλατανιές και αμέσως φτάνουμε στην διασταύρωση για Καβαλάρη την οποία αγνοούμε συνεχίζοντας ευθεία. Σε λίγο βγαίνουμε από το χωριό και ο δρόμος εξελίσσεται σε χωματόδρομο καλής βατότητας. Μετά από 5 χλμ περίπου φθάνουμε στο Παλιό Λιθωτό στην εκκλησία του Προφ. Ηλία μπροστά από ρεματιά. Περνάμε την ρεματιά και συνεχίζουμε προς το φυλάκιο. Εδώ μπορούμε να έρθουμε και από τον σιδηροδρομικό σταθμό Μουριών αν πάρουμε τον δρόμο που ξεκινά δεξιά από την εκκλησία και ακολουθήσουμε τις ταμπέλες για Φυλάκιο Λιθωτού.

Υπάρχουν δύο διαδρομές που οδηγούν στο παλιό τριεθνές. Και οι δύο έχουν καλό μονοπάτι. Η πρώτη διαδρομή είναι λίγο κλεισμένη και έχει κάποιες διασταυρώσεις όπου χρειάζεται προσοχή. Δυστυχώς και οι δύο διαδρομές δεν περπατούνται πλέον και αρχίζουνε να κλείνουν από δεντράκια που έχουν φυτρώσει μέσα στο μονοπάτι. Περνιούνται όμως εύκολα και δεν χάνονται εκτός από 1-2 σημεία όπου χρειάζεται προσοχή.

Διαδρομή Α.

Από το παλιό Λιθωτό κατευθυνόμενοι για το εγκαταλελειμμένο φυλάκιο ή αντίστροφα στα μέσα περίπου της διαδρομής συναντάμε δρόμο που ανηφορίζει με ΒΔ κατεύθυνση (1Α) και προσεγγίζει σταδιακά την ρεματιά. Βρίσκουμε αριστερά ένα μεγάλο ξέφωτο και λίγο πιο κάτω ένας στενός χωματόδρομος φεύγει δεξιά. Σε αυτό το σημείο περνά και η διαδρομή από Παλιό Λιθωτό. 10 μέτρα περίπου από αυτό το σημείο ξεκινά το μονοπάτι (2Α). Εδώ στην αρχή του δεν διακρίνεται για αυτό πρέπει να κινηθούμε Β για 50μ περίπου σε περιοχή με αραιή βλάστηση και στην συνέχεια στρεφόμαστε Δ-ΒΔ μπαίνοντας στο δάσος όπου αρχίζει και ξεκαθαρίζει. Μετά από λίγα μέτρα καθαρίζει τελείως και αρχίζει να ανηφορίζει φαρδύ και καλογραμμένο με ζικ-ζακ την πλαγιά ΒΔ ενώ αργότερα στρέφεται ΒΑ. Πιο πάνω το μονοπάτι είναι λίγο κλεισμένο από νεαρές δρυς που έχουν φυτρώσει μέσα στην πορεία του. Συναντάμε διασταύρωση (3Α) με φαρδύ μονοπάτι που έρχεται από δεξιά ενώ λίγο πιο πάνω άλλο μονοπάτι έρχεται από αριστερά (4Α). Συνεχίζουμε σε φαρδύ, καλό μονοπάτι και αφού φθάσουμε σε διχάλα (5Α) ακολουθώντας το δεξί σκέλος συναντάμε δασικό δρόμο (6Α). Τον διασχίζουμε και συνεχίζουμε σε μονοπάτι απέναντι. Σε λίγο άλλο μονοπάτι έρχεται από δεξιά (7Α) και τελικά βγαίνουμε πάλι σε δασικό δρόμο (8Α). Τον διασχίζουμε διαγώνια και μπαίνουμε πάλι στο μονοπάτι που συναντά φαρδύτερο αγροτικό δρόμο λίγο πιο πάνω (9Α). Ακολουθούμε για 100μ περίπου αυτόν τον δρόμο και βρίσκουμε εύκολα την συνέχεια του μονοπατιού δεξιά (10Α). Ανηφορίζοντας για λίγο σε φαρδύ μονοπάτι συναντάμε το μονοπάτι της διαδρομής Β πάνω σε ράχη (11). (1 ώρα)

Διαδρομή Β

Από το φυλάκιο Λιθωτού βαδίζουμε Α και μετά από 200μ περίπου στο αριστερό μας χέρι υπάρχει ξέφωτο (1Β). Ακολουθούμε υποτυπώδες μονοπάτι που διασχίζει το ξέφωτο με Β πορεία και βγαίνει σε δασικό δρόμο (2Β). Διασχίζουμε τον δρόμο και ξαναμπαίνουμε σε μονοπάτι, μισοκλεισμένο, αλλά μετά από 50μ ανηφορίζοντας πάντα Β συναντάμε το κεντρικό μονοπάτι φαρδύ και καθαρό που δυστυχώς στο τέλος του έχει χαλάσει. Το μονοπάτι ανηφορίζει αρχικά με 1-2 μεγάλα ζικ-ζακ και στην συνέχεια στρέφεται Δ με κατεύθυνση μια λαγκαδιά. Εδώ γίνεται πιο ομαλό και στρέφεται ΒΔ κινούμενο δεξιά της ρεματιάς ενώ σιγά-σιγά την πλησιάζει. Φθάνουμε σε διασταύρωση με τρία μονοπάτια (3Β). Ακολουθούμε το μεσαίο (λίγο κλεισμένο στην αρχή) και σύντομα βγαίνουμε σε δασικό δρόμο πάντα βαδίζοντας στα δεξιά της ρεματιάς (4Β). Διασχίζουμε τον δρόμο και συνεχίζουμε απέναντι σε μονοπάτι το οποίο τελικά στρέφεται Δ και ανηφορίζει σε ράχη όπου συναντά το μονοπάτι της διαδρομής Α (11). (1 ώρα)

Τώρα συνεχίζουμε πάνω στην ράχη και συναντάμε δασικό δρόμο (12) τον οποίο διασχίζουμε συνεχίζοντας στην απέναντι πλευρά. Ξανασυναντάμε τον δρόμο παραπάνω (13) και τον ακολουθούμε για 200μ περίπου. Βρίσκουμε πάλι δεξιά το μονοπάτι (14) μισο-κλεισμένο στην αρχή και ακολουθώντας το συναντάμε πάλι τον δρόμο (15) και την συνέχεια του μονοπατιού, πιο καθαρό τώρα, στην απέναντι πλευρά. Τελικά βαδίζοντας ομαλά ΒΔ συναντάμε πάλι τον δρόμο (16) που για τα επόμενα 350μ έχει πατήσει πάνω στο μονοπάτι. Σε μια απότομη δεξιά στροφή του δρόμου, φεύγει μικρότερο δρόμος που οδηγεί σε μια καλύβα 50μ πιο κάτω (17).

(30 λεπτά)

Από την καλύβα (υπάρχει βρύση) ξεκινά μονοπάτι στενό και δυσδιάκριτο στην αρχή το οποίο αφού περάσει μια μικρή ρεματιά αρχίζει να ξεκαθαρίζει και ανηφορίζει με ζικ-ζακ αρκετά φαρδύ. Περνά μια δεύτερη μικρή ρεματιά και στην συνέχεια δεξιά από καλύβες (18). Εδώ κάνει μια δεξιά στροφή και μετά μια αριστερή και αρχίζει να ανηφορίζει με ζικ-ζακ. Εδώ είναι κάπως δυσδιάκριτο άλλα κινούμενοι Β δεν το χάνουμε. Τελικά περνά μια ρεματιά και αφού περάσει και ένα σημείο με πεσμένους κορμούς (19) γίνεται πιο ομαλό, βγαίνει για λίγο σε ένα ξέφωτο και κατευθύνεται σχεδόν επίπεδο προς την κοίτη μιας άλλης ρεματιάς (20). Αυτό το τελευταίο κομμάτι είναι μισο-κλεισμένο άλλα κινούμαστε χωρίς πρόβλημα. Περνάμε αυτό το ρέμα και διακρίνουμε λίγα μέτρα πιο πάνω δασικό δρόμο. Η συνέχεια του μονοπατιού δεν διακρίνεται εύκολα. Κινούμενοι Δ-ΝΔ ξεκαθαρίζει μετά από 100 μέτρα άλλα στην συνέχεια έχει πλακωθεί από χώματα από την διάνοιξη του δρόμου. Εδώ κατηφορίζουμε για λίγο και στην συνέχεια ανηφορίζουμε απότομα και ξαναβρίσκουμε το μονοπάτι καθαρό και πάλι. Σύντομα όμως βγαίνει στον δασικό δρόμο (21). Δεδομένων των δυσκολιών που παρουσιάζει αυτό το κομμάτι είναι μάλλον προτιμότερο αφού περάσουμε το ρέμα να ανεβούμε στον δρόμο. Ακολουθούμε τώρα τον δασικό δρόμο που κατηφορίζει ελαφρά προς την κοίτη ρεματιάς. (1 ώρα)

Περνώντας την ρεματιά και μετά από 10μ περίπου συνεχίζει δεξιά το μονοπάτι (22) που η αρχή του έχει χαλάσει εξαιτίας του δρόμου. Κάνει δύο απότομα ζικ-ζακ και στην συνέχεια στρέφεται ΝΑ. Εδώ, ένα τμήμα του μονοπατιού 50μ περίπου έχει καταστραφεί από κατολίσθηση. Διασχίζουμε την σάρα ανηφορίζοντας διαγώνια και ξαναβρίσκουμε το μονοπάτι πάλι καθαρό. Στην συνέχεια κάνει μια απότομη δεξιά στροφή και στρέφεται πάλι ΒΔ καταλήγοντας τελικά πάνω σε ράχη (23). Σε αυτό το τμήμα συναντάμε και αμπριά από τον πόλεμο. Συνεχίζοντας τώρα πάνω στην ράχη και λίγο δεξιότερα της από φαρδύ και καθαρό μονοπάτι συναντάμε την διαδρομή που έρχεται από το Παλιό Λιθωτό (24) και τελικά βγαίνουμε σε φαρδύ δασικό δρόμο (25). Ακολουθώντας τον με Ν κατεύθυνση περνάμε δίπλα από τις πυραμίδες των συνόρων και παλιά οχυρωματικά έργα και φθάνουμε σε διασταύρωση (26). Ακολουθώντας το δεξί σκέλος φθάνουμε στο φυλάκιο στο Παλιό Τριεθνές. (1 ώρα)