Μουριές - Π. Λιθωτό - Π. Τριεθνές

Κατηγορια: Ορειβασία
Μηκος Διαδρομης: (7.5 + 6 χλμ)
Χρονος: 3 ώρες (ανάβαση)
Βλαστηση: Δάσος με δρυς και οξιές.
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Όχι
Κατασταση εδαφους: Μονοπάτι, δρόμος.
Σημανση: Όχι (λίγα σημάδια)

Από το τελωνείο της Δοϊράνης ακολουθούμε τον παραλίμνιο δρόμο προς Μουριές. Στην είσοδο του χωριού στρίβουμε αριστερά για Πλατανιές και αμέσως φτάνουμε στην διασταύρωση για Καβαλάρη την οποία αγνοούμε συνεχίζοντας ευθεία. Σε λίγο βγαίνουμε από το χωριό και ο δρόμος εξελίσσεται σε χωματόδρομο καλής βατότητας. Μετά από 5 χλμ περίπου φθάνουμε στο Παλιό Λιθωτό στην εκκλησία του Προφ. Ηλία μπροστά από ρεματιά.

Εδώ μπορούμε να έρθουμε και από τον σιδηροδρομικό σταθμό Μουριών αν πάρουμε τον δρόμο που ξεκινά δεξιά από την εκκλησία και ακολουθήσουμε τις ταμπέλες για Φυλάκιο Λιθωτού.

Για το Παλιό Τριεθνές υπάρχουν από εδώ δύο διαδρομές που συναντώνται ψηλότερα. Η πρώτη διαδρομή είναι ομορφότερη καθώς είναι συνέχεια σε δάσος. Η δεύτερη διαδρομή είναι λίγο πιο σύντομη και έχει περισσότερο μονοπάτι, άλλα κινείται κυρίως σε γυμνό τοπίο.

Διαδρομή Α: Από την εκκλησία του Προφ. Ηλία περνάμε το ρέμα και βαδίζουμε στον δρόμο από τον οποίον ήρθαμε Α για 15μ περίπου. Στην συνέχεια αφήνουμε τον δρόμο (1) και κατευθυνόμαστε Β. Κινούμαστε αρχικά σε υποτυπώδη μονοπάτια παράλληλα με το ρέμα και σε απόσταση 10-15μ από αυτό μέσα σε αραιή βλάστηση. Αργότερα όταν το μονοπάτι μπαίνει σε δάσος από δρυς και χάνεται αρχίζουμε να απομακρυνόμαστε σιγά-σιγά από το ποτάμι μέχρι να συναντήσουμε μεγάλο ξέφωτο (2). Από εδώ περνά και παλιός δασικός δρόμος τον οποίο ακολουθούμε. Μετά από λίγο βλέπουμε αριστερά κάποια σημάδια τα οποία αγνοούμε (3). Στα αριστερά του ρέματος υπάρχει μονοπάτι το οποίο όμως σταματά παρακάτω. Συνεχίζοντας στον δρόμο δίπλα στο ποτάμι μέσα σε δάσος από δρυς και πλατάνια. Περνάμε μια διασταύρωση με ένα άλλον δρόμο που ανηφορίζει δεξιά (4) και μετά από 1100μ περίπου από το ξέφωτο (15 λεπτά) σε σημείο που ο δρόμος φαρδαίνει και το τοπίο ανοίγει (5) αφήνουμε τον δρόμο, περνάμε το ρέμα και συνεχίζουμε σε μονοπάτι στα αριστερά της ρεματιάς. Το μονοπάτι είναι φαρδύ και καθαρό αν και σε ορισμένα σημεία κλείνει από βλάστηση. Τελικά ανηφορίζει απότομα και βγαίνει σε δασικό δρόμο (6). Αν κοιτάξουμε απέναντι βλέπουμε την συνέχεια του μονοπατιού. Δυστυχώς όμως πιο πάνω αυτό το μονοπάτι κλείνει τελείως και δεν περνιέται. Ακολουθούμε λοιπόν τον δρόμο με ΝΔ κατεύθυνση για 300μ περίπου. Ο δρόμος κάνει μια δεξιά στροφή και στην συνέχεια μια αριστερή και περνά από την βάση μιας ράχης με αραιό δάσος. Εδώ (7) αφήνουμε τον δρόμο και ανηφορίζουμε στην ράχη χωρίς μονοπάτι. Γρήγορα συναντάμε άλλον δασικό δρόμο (8) και τον ακολουθούμε ΒΔ. Μετά από 300μ φθάνουμε σε μια απότομη αριστερή στροφή του δρόμου (9). Από το έξω μέρος της στροφής φεύγει ένας μικρότερος δρόμος με κατεύθυνση ΒΑ και ένας ακόμη που ανηφορίζει Ν παράλληλα με τον δρόμο που μας έφερε ως εδώ. Αυτόν το τελευταίο δρόμο ακολουθούμε. Λίγα μέτρα πιο κάτω φθάνουμε σε μεγάλο ξέφωτο-πλάτωμα και βρίσκουμε δεξιά το μονοπάτι (10). Αρχικά κινείται ΝΔ λίγο απότομα και μοιάζει με νεροφάγωμα. Αργότερα βγαίνει σε επίπεδο έδαφος με αραιή βλάστηση και στρέφεται ΒΔ μπαίνοντας σε δάσος όπου είναι δυσδιάκριτο. Τελικά βγαίνει από το δάσος και ανηφορίζει σε γυμνή ράχη καθαρό και πάλι (11). Τελικά συνεχίζει Δ-ΒΔ με ελαφρά κλίση μέσα σε δάσος και καταλήγει σε ράχη όπου συναντά το μονοπάτι της εναλλακτικής διαδρομής Β (12). (1 ώρα, 15 λεπτά )

Διαδρομή Β: 1 χλμ πρίν τον παλιό Λιθωτό σε σημείο όπου ο δρόμος στρέφεται ΒΑ παρατηρούμε αριστερά μια μεγάλη γυμνή σκαμμένη έκταση με πολλές νερο-λακούβες. Λίγα μέτρα πιο κάτω από αυτό το σημείο ξεκινά αριστερά (1Β) δασικός δρόμος τον οποίον ακολουθούμε. Μετά από 600μ ή 10 λεπτά περίπου ο δρόμος σταματά μπροστά από αβαθή ρεματιά (2Β). Εδώ αφήνουμε τον δρόμο και κινούμαστε ΒΔ ανηφορίζοντας στην πλαγιά αριστερά του ρέματος. Αρχικά δεν υπάρχει συγκεκριμένο μονοπάτι όσο ανεβαίνουμε όμως αρχίζει και φαίνεται το μονοπάτι μέσα στην χαμηλή θαμνώδη βλάστηση. Τελικά βγαίνουμε πάνω στην ράχη όπου υπάρχει παλιό αμπρί (3Β). Από εδώ και πάνω κινούμαστε συνεχώς πάνω στην ράχη και η πορεία είναι λιγότερα ανηφορική. Το μονοπάτι κινείται ΒΔ και είναι εν γένει δυσδιάκριτο καθώς κινείται σε περιοχή με πολλά σπασμένα και κομμένα δέντρα. Στην συνέχεια στρέφεται λίγο Β αφήνοντας την ράχη, γίνεται περισσότερο ευδιάκριτο, πλησιάζει προς μια αβαθή ρεματιά και τελικά βγαίνει σε δασικό δρόμο (4Β). Τα τελευταία 50μ πριν αυτό το σημείο το μονοπάτι μοιάζει με αυλάκι. Έχει καλυφθεί όμως με πεσμένα κλαδιά για αυτό κινούμαστε δίπλα του. Διασχίζουμε τον δρόμο και ακριβώς απέναντι συνεχίζει το μονοπάτι. Αρχικά είναι στενό άλλα ευδιάκριτο και ανηφορίζει ΒΔ με ζικ-ζακ. Σε λίγο όμως στρέφεται ΒΑ και γίνεται φαρδύ και καθαρό. Στρέφεται πάλι ΒΔ κινούμενο παράλληλα με ρεματιά και στην συνέχεια Δ μπαίνοντας σε δάσος καταλήγει πάνω σε ράχη (5Β). Σε αυτό το σημείο φθάνει και άλλο μονοπάτι και συνεχίζουν μαζί. Μετά από 100μ ανηφορίζοντας στην ράχη συναντάμε το μονοπάτι της διαδρομής Α. (12) (1 ώρα, 15 λεπτά )

Συνεχίζουμε να ανηφορίζουμε στην ράχη ΒΑ σε φαρδύ και καθαρό μονοπάτι. Μπαίνουμε σε δάσος και το μονοπάτι ανηφορίζει με συνεχή ζικ-ζακ μέχρι να φθάσει σε χαρακτηριστικό σημείο (13) πάνω στην ράχη με όμορφη θέα Α προς την χαράδρα. Εδώ το μονοπάτι στρέφεται ΒΔ ακολουθώντας την ράχη. Είναι λιγότερο ανηφορικό και αφού περάσει κάποιο αμπρί και ερείπια κτίσματος στρέφεται ΒΑ πιο απότομα τώρα (14). Ανηφορίζει την στενή ράχη με συνεχή ζικ-ζακ πότε αριστερά της και πότε δεξιά της. Στο τελευταίο κομμάτι όμως αυτής την ανηφόρας η ράχη γίνεται αρκετά απότομη και φαρδαίνει. Εδώ χάνεται το μονοπάτι και πρέπει να κινηθούμε ελεύθερα με Β κατεύθυνση και στόχο την κορυφή της ράχης. Τελικά αφού παρακάμψουμε από δεξιά κάποια σκόρπια βράχια φθάνουμε στην κορυφή της ράχης όπου υπάρχουν παλιά αμπριά (15). Αν εκτελούμε την πορεία ανάποδα θα πρέπει να προσέξουμε να κινηθούμε από εδώ Ν γιατί αλλιώς είναι εύκολο να μπερδευτούμε. Συνεχίζοντας την πορεία πάνω στην ράχη πιο ομαλά τώρα βγαίνουμε σε δασικό δρόμο (16). (1 ώρα).

Κατηφορίζουμε σε αυτόν τον δρόμο με ΒΔ κατεύθυνση και 300μ μετά βρίσκουμε ομαλό σημείο όπου εγκαταλείπουμε τον δρόμο (17) και ανηφορίζουμε ελεύθερα την πλαγιά με Β κατεύθυνση με στόχο την ράχη που αφήσαμε. Μόλις φθάσουμε στην ράχη βρίσκουμε παλιό δασικό δρόμο (18) και ακολουθώντας τον φθάνουμε τελικά στον κεντρικό δασικό που έρχεται από Μουριές (19). Ακολουθώντας αυτόν τον δρόμο ΝΔ μπορούμε να προσεγγίσουμε εύκολα το Παλιό Τριεθνές (1474μ) ενώ ΒΑ τις Α κορυφές. (45 λεπτά)