Κοττάνη-Καλότυχο

Μηκος Διαδρομης: 17 χλμ
Χρονος: 4 ώρες
Βλαστηση: Θαμνώδης, δάσος με δρυς
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Ναι (πρώτο μισό)
Κατασταση εδαφους: Μονοπάτι
Σημανση: Όχι

Το Καλότυχο ήταν άλλοτε το πιο δυσπρόσιτο χωριό της περιοχής αφού χρειαζόσουν 6 ώρες περπάτημα από τις Σάτρες. Σήμερα έχει ανοιχτεί δρόμος που φτάνει μέχρι εκεί. Από την Κοττάνη διατηρούνται ευτυχώς οι παραδοσιακές διαδρομές. Η πρώτη ακολουθούσε τον Κομψάτο μέχρι τον Τσαλαπετεινό και από εκεί ανηφόριζε στο χωριό. Το δεύτερο μισό έχει πατηθεί σχεδόν εξολοκλήρου από τον δασικό δρόμο. Η διαδρομή που περιγράφω πιάνει την συνοριακή γραμμή περνώντας από τα χωριά Κούνδουρος και Λυκότοπος και στην συνέχεια κατηφορίζει μέχρι το Καλότυχο. Πρέπει να υπάρχει και τρίτη διαδρομή λιγότερη ψιλωμένη που περνά από τους οικισμούς Μακρύ Χωράφι και Αγριάνη.

Ακολουθούμε το ανηφορικό καλντερίμι που διασχίζει το χωριό (1). Μετά από 100μ σε μια στροφή φεύγει δεξιά το μονοπάτι για Κούνδουρο (2). Εδώ υπάρχει και ταμπέλα. Βαδίζουμε τώρα ΝΑ στο καλό μονοπάτι που ανηφορίζει ελαφρά σκαμμένο σε βραχώδη πλαγιά μέχρι να πιάσουμε μια ραχούλα και στην συνέχεια αρχίζουμε να κατηφορίζουμε ΒΑ προς μια μεγάλη κοιλάδα. Περνάμε το μικρό ρέμα και αρχίζουμε να ανηφορίζουμε και πάλι ομαλά. Σε λίγο φτάνουμε σε μια πλατιά γυμνή ράχη και το μονοπάτι χάνεται. Στο βάθος Β φαίνονται κάποιοι βράχοι που μοιάζουν με τα Μετέωρα ενώ ΝΑ φαίνονται τα σπίτια του Κούνδουρου μέσα σε μια κοιλάδα. Κατευθυνόμαστε λοιπόν προς τα εκεί και σε λίγο αρχίζει να διακρίνεται και το μονοπάτι που μοιάζει με νεροφάγωμα και κινείται ανάμεσα σε λεία βράχια. Βαδίζουμε σε λίγο δίπλα σε ρεματιά την οποία τελικά περνάμε από τσιμεντένιο γεφύρι μπαίνοντας στο χωριό (3). Θα είσαι τυχερός αν συναντήσεις εδώ κάποιον από τους κτηνοτρόφους που ζουν ακόμη σε αυτήν την ερημιά. Το μονοπάτι συνεχίζει ΝΑ βγαίνει από το χωριό και μετά από 50μ φτάνουμε σε διασταύρωση (4) (όχι ιδιαίτερα εμφανής). Το φαρδύ μονοπάτι στο οποίο βαδίζουμε συνεχίζει παράλληλα με το ρέμα και κατηφορίζει μέχρι τον Κομψάτο όπου ενώνεται με το μονοπάτι που πάει για Τσαλαπετεινό. Δέκα μέτρα μετά από την διασταύρωση υπάρχει και ένα κομμάτι με καλντερίμι που έχει διασωθεί. Εμείς αφήνουμε αυτό το μονοπάτι και ακολουθούμε άλλο που ανηφορίζει με ζικ-ζακ την απότομη πλαγιά. Είναι φαρδύ και κινείται σε πετρώδες έδαφος άλλα είναι κάπως διαβρωμένο. Τελικά γίνεται ομαλότερο περνά μια ρηχή ρεματιά και καταλήγει στην κορυφή ράχης όπου χάνεται. Ακολουθώντας την ράχη το ξαναβρίσκουμε μετά από λίγα μέτρα να τραβερσάρει αριστερά της φαρδύ και καθαρό. Περνά τελικά ρεματιά σχεδόν στις πηγές της και ανηφορίζει με δύο-τρία ζικ-ζακ στον Λυκότοπο (5). Το χωριό βρίσκεται χτισμένο σε όμορφη τοποθεσία πάνω σε μια ράχη. (1 ώρα, 15 λεπτά)

Το μονοπάτι διασχίζει το χωριό με ΒΑ κατεύθυνση περνά δίπλα από ένα μαντρί και ανηφορίζει κατά μήκος της ράχης. Σε λίγο διχάζεται (6) και ένα φαρδύ μονοπάτι φεύγει αριστερά και κατηφορίζει. Εμείς συνεχίζουμε πάνω στην ράχη σε σχετικά δυσδιάκριτο μονοπάτι και λίγο πριν βγούμε στην κορυφή της βρίσκουμε μονοπάτι που τραβερσάρει αριστερά. Στόχος μας είναι η βάση της βραχώδους σαν πυραμίδας κορυφής που διακρίνεται ΒΑ. Βγαίνουμε τελικά πάνω στην ράχη και βαδίζοντας για λίγο πάνω σε αυτήν φτάνουμε στην βάση της κορυφής που ανέφερα (7). Εδώ βρίσκουμε το μονοπάτι που τραβερσάρει δεξιά, δυσδιάκριτο στην αρχή άλλα στην συνέχεια μπαίνει σε δάσος με δρύς και ξεκαθαρίζει. Ανηφορίζει ελαφρά και φτάνουμε τελικά σε μικρό αυχένα (8). Εδώ βρισκόμαστε ακριβώς στο σύνορο και πρέπει να προσέξουμε να ακολουθήσουμε την ράχη στο δεξί μας χέρι και όχι το μονοπάτι που κατηφορίζει ευθεία. Βαδίζουμε λοιπόν λίγο αριστερότερα της ράχης σε καθαρό μονοπάτι και σε λίγο συναντάμε αριστερά περίφραξη με τσιμεντένιους πασάλους ενώ το μονοπάτι γίνεται αρκετά φαρδύ. Οι πυραμίδες των συνόρων (σωροί από πέτρες με άσπρη μπογιά) ακολουθούν την ράχη ενώ το συνοριακό μονοπάτι κινείται λίγα μέτρα αριστερότερα της κορυφογραμμής τυπικά στο Βουλγάρικο έδαφος. Επομένως αν έχετε επιφυλάξεις καλύτερα να ακολουθήσετε την κορυφογραμμή που είναι όμως πιο δύσβατη. Ακολουθώντας λοιπόν τον φαρδύ μονοπάτι συναντάμε πάλι την κορυφογραμμή και λίγο πιο κάτω βρύση με καλό νερό (9). Συνεχίζουμε στο φαρδύ μονοπάτι που ακολουθεί τώρα την ράχη δεξιά από την περίφραξη και έχουμε όμορφη θέα στην θάλασσα των βουνών της Ροδόπης. Στην συνέχεια περνάμε από σημείο όπου η ράχη είναι ομαλή και το μονοπάτι κάπως δυσδιάκριτο. Οδηγός μας πάλι η περίφραξη. Τελικά ανηφορίζουμε απότομα σε μια κορφούλα από όπου φαίνεται το Βουλγάρικο χωριό Κούσλε ακριβώς πάνω στα σύνορα. Αρχίζουμε να κατηφορίζουμε προς τα εκεί και βαδίζουμε τελικά σε επίπεδο έδαφος πάντα στα δεξιά της περίφραξης. Για να αποφύγουμε να περάσουμε δίπλα από το χωριό ψάχνουμε για το μονοπάτι (10) που τραβερσάρει δεξιά της ράχης και βγαίνουμε σε λίγο ξανά σε αυτήν. Συνεχίζουμε τώρα ακολουθώντας την επίπεδη ράχη η μονοπάτι δεξιά της και φτάνουμε σε χαρακτηριστικό αυχένα (11). Εδώ η κορυφογραμμή φαίνεται να ανηφορίζει πιο απότομα ενώ μπροστά μας Ν ξεκινά μια κοιλάδα. (1 ώρα, 45 λεπτά)

Σε αυτό το σημείο αφήνουμε λοιπόν τα σύνορα και αρχίζουμε την κατηφόρα για το Καλότυχο. Κατηφορίζουμε προς την λάκκα και βρίσκουμε στα αριστερά της το μονοπάτι που κατηφορίζει ελαφρά. Εδώ το τοπίο είναι άγριο και μοναχικό. Το μονοπάτι μας οδηγεί στην κοίτη ρηχής ξερής ρεματιάς. Περνώντας απέναντι το μονοπάτι σβήνει. Εδώ πρέπει να ανηφορίσουμε παράλληλα με αυτό το ρέμα. Μετά από λίγα μέτρα μπαίνουμε στο δάσος όπου το μονοπάτι έχει κλείσει για 5 μέτρα, άλλα πιο πάνω ξεκαθαρίζει και ανηφορίζει φαρδύ και καθαρό λίγα μέτρα δεξιότερα της ρεματιάς. Τελικά φτάνουμε στην κορυφή της και βγαίνουμε σε ράχη (12). Εδώ διασταυρώνονται διάφορα μονοπάτια άλλα εμείς ακολουθούμε αυτό που κατηφορίζει στην άλλη πλευρά της. Από εδώ και κάτω το μονοπάτι είναι καθαρό και το ακολουθούμε χωρίς πρόβλημα προσανατολισμού. Τραβερσάρει απότομες βραχώδεις πλαγιές και φτάνει τελικά σε χαλασμένη πηγή χτισμένη με ξερολιθιά (13). Τώρα περνά μια μικρή ρεματιά και συνεχίζει μέσα σε δάσος. Σε λίγο έρχεται από δεξιά ένα πρώτο μονοπάτι (14) ενώ λίγο χαμηλότερα έρχεται ένα δεύτερο φαρδύ μονοπάτι (15) (πιθανόν η τρίτη διαδρομή που ανέφερα). Χαμηλότερα συναντάμε και τρίτο μονοπάτι (16). Τώρα το μονοπάτι φαρδαίνει πολύ και σε λίγο περνάμε μαντρί όπου γίνεται τρακτερόδρομος (17) και καταλήγει στην κορυφή ράχης όπου συναντά τον χωματόδρομο που έρχεται από τον Τσαλαπετεινό (18). Ακολουθώντας τον φτάνουμε μετά από 1500μ στον πάνω μαχαλά του Καλότυχου (19). (1 ώρα)

Δυστυχώς ο δρόμος έχει πατήσει πάνω στο παλιό μονοπάτι εκτός από 2 σημεία που σημειώνονται στο χάρτη. Κατηφορίζουμε λοιπόν από τον δρόμο στον Τσαλαπετεινό (1.5 ώρα, 8χλμ) από όπου μπορούμε να ακολουθήσουμε το μονοπάτι παράλληλα με τον Κομψάτο για να επιστρέψουμε στην Κοττάνη (1.5 ώρα).