Κοττάνη-Τσαλαπετεινός

Κατάσταση εδάφους: Μονοπάτι
Δυσκολία διαδρομής: Α

Σήμανση: Όχι

Για τον Τσαλαπετεινό υπάρχουν πολλά μονοπάτια. Αυτό που περιγράφεται εδώ είναι το συντομότερο, έχει όμως το μειονέκτημα ότι περνά το ποτάμι 3-4 φορές και επειδή το ποτάμι είναι φαρδύ χρειάζεται να βγάλουμε τα παπούτσια. Αν δεν θέλουμε να περάσουμε καθόλου το ποτάμι πρέπει να βρούμε το μονοπάτι προς τον Κούνδουρο και μετά τον Κούνδουρο να κατεβούμε στο ρέμα. Στην συνέχεια μπορούμε να περάσουμε απέναντι από το τοξωτό γεφύρι. Με αυτή την εναλλακτική βέβαια δεν κερδίζουμε σε χρόνο.

Λίγα μέτρα πριν την είσοδο του χωριού υπάρχει μικρό ρεματάκι και στα δεξιά του κατηφορίζει καλό μονοπάτι (1). Σε λίγο το μονοπάτι φθάνει στο ποτάμι (2) και περνάμε απέναντι. Συνεχίζουμε σε στενό άλλα γενικά ευδιάκριτο μονοπάτι ανάμεσα σε παλιά χωράφια. Μετά από 10 λεπτά περίπου η πορεία μας κλείνεται από μια ράχη (το ποτάμι κάνει μαίανδρο) ενώ δεξιά μας υπάρχει παλιό χωράφι και τοίχος από ξερολιθιά (3). Αγνοούμε το μονοπάτι που συνεχίζει ευθεία προς το ποτάμι και διασχίζουμε το χωράφι ΝΑ βρίσκοντας το σωστό μονοπάτι που ανηφορίζει λίγο, καβαλά την ράχη, και κατηφορίζει από την πίσω πλευρά της όπου χάνεται. Εδώ πρέπει να περάσουμε στην απέναντι όχθη (4). Με λίγη προσοχή διακρίνουμε το μονοπάτι που έχει κλείσει. Κινούμαστε δίπλα στο μονοπάτι που διαγράφει μια τοξοειδή πορεία, περνά από μια ομαλή ραχούλα με αραιή βλάστηση και στην συνέχεια κινούμαστε στα όρια μεγάλου λιβαδιού. Λίγο αριστερότερα διακρίνεται η ξερολιθιά από το μονοπάτι ενώ πιο κάτω ξεκαθαρίζει και το ακολουθούμε. Μετά από 100μ περνάμε μικρό ρεματάκι και αμέσως συναντάμε το φαρδύ μονοπάτι που κατεβαίνει από τον Κούνδουρο (5). Συνεχίζουμε τώρα σε καλό μονοπάτι που κινείται λίγο ψηλότερα από το ποτάμι, ανηφορίζει λίγο και στην συνέχεια κατηφορίζει φθάνοντας στην κοίτη (7Α). Εδώ υπάρχουν δύο ενναλακτικές. Η πρώτη είναι το κανονικό φαρδύ μονοπάτι. Η δεύτερη είναι στενότερο μονοπάτι που συναντά το μονοπάτι που κατεβαίνει από Λυκότοπο και περνά το παλιό τοξωτό γεφύρι συναντώντας την πρώτη διαδρομή. (1 ώρα)

Διαδρομή Α

Περνάμε στην απέναντι όχθη και κοιτάζοντας Δ βλέπουμε κάτι σαν ρέμα που αριστερά-δεξιά είναι κτισμένο με ξερολιθιά. Αυτή είναι η συνέχεια του μονοπατιού που έχει όμως κλείσει για αυτό κινούμαστε λίγο αριστερότερα μέσα σε παλιά χωράφια. Μετά από 100μ συναντάμε πέτρινο καλύβι (8Α). Στην πίσω πλευρά από αυτό το καλύβι βρίσκουμε το μονοπάτι καθαρό και πάλι. Ανηφορίζει σταδιακά και παραπάνω μπαίνει σε όμορφο δάσος με βαλανιδιές όπου είναι φαρδύ και καθαρό. Καβαλά τελικά ράχη με λιβάδι και όμορφη θέα και αρχίζει να κατηφορίζει πάλι καθαρό. Τελικά έρχεται από αριστερά το στενότερο μονοπάτι της δεύτερης διαδρομής (9Α). (30 λεπτά)

Διαδρομή Β

Λίγο πριν κατηφορίσουμε στο ρέμα υπάρχει διακλάδωση (6) με μονοπάτι αριστερά (όχι εμφανής) που περνά πάνω από έναν μαύρο βράχο και συνεχίζει να ανηφορίζει σταδιακά και απομακρύνεται από το ποτάμι. Το μονοπάτι είναι στενό άλλα σε γενικές γραμμές ευδιάκριτο. Σε λίγο φθάνει σε γυμνή ράχη και αρχίζει να κατηφορίζει προς μικρή ρεματιά (7Β). Περνά στην απέναντι όχθη και ανηφορίζει κάπως απότομα. Σε λίγο φθάνουμε σε διασταύρωση (8Β) όπου ένα μονοπάτι ανηφορίζει αριστερά βγαίνει σε ράχη και συνεχίζει προς Λυκότοπο ενώ ένα δεύτερο μονοπάτι κατηφορίζει απότομα δεξιά, κάνει ένα ζικ-ζάκ και κατεβαίνει προς το ποτάμι. Ακολουθώντας το δεύτερο μονοπάτι φθάνουμε στο ποτάμι και στο παλιό τοξωτό γεφύρι (9Β)1. Συνεχίζουμε στην απέναντι όχθη σε μονοπάτι που αρχικά κινείται παράλληλα με το ρέμα ενώ στην συνέχεια στρέφεται Δ, γίνεται δυσδιάκριτο και συναντά την πρώτη διαδρομή. (30 λεπτά)

Συνεχίζουμε σε φαρδύ μονοπάτι με ελαφρά ανεβοκατεβάσματα, περνάμε μια μικρή ρεματιά και αρχίζουμε να ανηφορίζουμε ομαλά. Εδώ συναντάμε και αρκετά υπολείμματα από καλντερίμι. Σε λίγο έρχεται από αριστερά μονοπάτι (10) που πιθανόν πηγαίνει απέναντι στο Ξηροχώρι. Φθάνουμε στο ψηλότερο σημείο αυτού του σκέλους και αρχίζουμε να κατηφορίζουμε. Αφού περάσουμε δύο βρύσες με τρεχούμενο νερό (11),(12) φθάνουμε στην κοίτη του ποταμού. Εδώ το μονοπάτι διακλαδίζεται (13). Ένα μονοπάτι ανηφορίζει δεξιά δίπλα σε ξερολιθιά. Αυτό το μονοπάτι πρέπει να οδηγεί πιο κάτω πάλι στο ποτάμι όπου περνά απέναντι από γεφύρι και καταλήγει στην Ν πλευρά του Τσαλαπετεινού. Το αριστερό σκέλος περνά στην απέναντι όχθη, ανηφορίζει περνώντας μέσα από το χωριό και καταλήγει στην Ν πλευρά του όπου συναντά τον δασικό δρόμο προς Σάτρες. (30 λεπτά)

1 Δυστυχώς υπάρχει το σχέδιο να ανοίξουν δασικό δρόμο που θα περνά από αυτό γεφύρι και θα συνεχίζει για Τσαλαπετεινό, καταστρέφοντας πιθανόν το μονοπάτι.