Ξάνθη-Σάτρες

Αυτή η διαδρομή έχει μέτριο ενδιαφέρον άλλα σε εισάγει εύκολα στην καρδιά της κοιλάδας των Σατρών και ετσι είναι χρήσιμη σαν πρώτη η τελευταία μέρα ενός  πολυήμερου τρεκκινγκ στην περιοχή. Η αρχή της διαδρομής είναι το μοναστήρι της Παναγίας Αρχαγγελιώτισσας πάνω από την Ξάνθη. Μπορούμε να έρθουμε εδώ  διασχίζοντας την συνοικία Σαμακώβ στην παλιά πόλη της Ξάνθης. Στην απότομη στροφή που κάνει ο δρόμος πριν τερματίσει στο μοναστήρι φεύγει (1) φαρδύ μονοπάτι   με υπολείματα από καλντερίμι που ανηφορίζει ομαλά στα αριστερά ρεματιάς μέσα σε πευκοδάσος. Αφού διασχίσει δασικό δρόμο τελικά τερματίζει στην στροφή μεγάλου  δασικού δρόμου όπου υπάρχει δεξαμενή (2). Συνεχίζουμε τώρα στον δρόμο δεξιά παράλληλα πάντα με το ρέμα και τον αφήνουμε τελικά για να ακολουθήσουμε το δεύτερο δρομάκι  που θα συνατήσουμε δεξιά μας (3). Κατεβαίνουμε στο ρέμα και ανηφορίζουμε απέναντι μέχρι να βγούμε στην κορυφή ράχης. Εδώ στα αριστερά μας φεύγει μονοπάτι (4)  που τραβερσάρει την πλαγιά και συναντά τον τρακτερόδρομο ψηλότερα (5). Τελικά ο δρόμος μας οδηγεί σε διασταύρωση δασικών σε αυχένα (6). Ακολουθούμε τον  μεσαίο δρόμο που ανηφορίζει αριστερά της κορυφογραμμής και στο σημείο που περνά ένα σέλωμα και αρχίζει να κατηφορίζει (7) εμείς ανηφορίζουμε Α βρίσκονταντας  στενό αλλά καθαρό μονοπάτι που μας οδηγεί σε διάσελο στην κορυφογραμμή (8). Από εδώ και πάνω υπάρχουν πολλά γιδόστρατα που τραβερσάρουν την κορυφογραμμή  και καταλήγουν σε διάσελο όπου έρχεται και ο δασικός δρόμος (9). (1 ώρα, 30 λεπτά) 7χλμ

Στην συνέχεια ο δρόμος ακολουθεί μια μακριά ράχη μέχρι το χωριό Κένταυρος. Εναλλακτικά δεξιά και λίγα μέτρα χαμηλότερα από το διάσελο ξεκινά καλό μονοπάτι  στην αρχή και δυσδιάκριτο στη συνέχεια που αφού διασχίσει δύο ρεματιές σβήνει σε μαντρί κάτω από τον οικισμό Πανέρι (10). Στην συνέχεια χωρίς μονοπάτι ανεβαίνουμε στο  χωριό και με λίγο ψάξιμο βγαίνουμε πάλι στον κεντρικό δρόμο που σε 6 χλμ και ανηφορίζοντας πολύ ομαλά κατά μήκος ράχης μας οφηγεί στο χωριό Κένταυρος (13).  (2 ώρες) 8.7 χλμ

Αφού περάσουμε την πλατεία ακολοθόντας την πορεία του κεντρικού δρόμου βγαίνουμε από το χωρίο και συνεχίζουμε ΝΑ σε φαρδύ χωματόδρομο που βαδίζει παράλληλα  με ράχη. Μετά από 2χλμ και αφού ο δρόμος έχει περάσει το ψηλότερο σημείο (890μ) και αρχίζει να κατηφορίζει τον αφήνουμε και ακολοθούμε αριστερά (14) άλλον  δασικό δρόμο που αρχικά τραβερσάρει Β μέχρι να πιάσει μια ράχη και στην συνέχεια κατηφορίζει κατά μήκος της. Εκατέρωθεν του δρόμου φεύγουν δρομάκια που  πάνε σε καλύβια άλλα δεν θα μας μπερδέψουν. Σε λίγα σημεία σώζετε και το παλιό μονοπάτι (δες χάρτη) και μπορούμε να κόψουμε κάποιες στροφές του δρόμου.   Τελικά μετά από 5.5 χλμ ο δρόμος φτάνει στην βάση της κοιλάδας και σταματά. Λίγο πριν τερματίσει φεύγει δεξιά μονοπάτι (15) που μας οδηγεί στην ρεματιά  περνά στην απέναντι όχθη και συνεχίζοντας για λίγο δίπλα στο ρέμα συναντά τον δασικό δρόμο που έρχεται από Σάτρες. Έχοντας συνέχεια δεξιά μας το ποτάμι  φτάνουμε μετά από 3 χλμ στις Σάτρες (16). (2 ώρες)