Ελευθεροχώρι - Ρωμαϊκό μονοπάτι

Κατηγορια: Πεζοπορία
Μηκος Διαδρομης: 14 χλμ
Χρονος: 4 1/2 ώρες
Βλαστηση: Δάσος με δρυς, καστανιές, οξιές.
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Ναί
Κατασταση εδαφους: Μονοπάτι.
Σημανση: Ναί

Από τα Γιαννιτσά κατευθυνόμαστε προς το Ελευθεροχώρι και αφού περάσουμε τα τελευταία σπίτια του οικισμού φθάνουμε στην θέση Προφήτης Ηλίας. Εδώ υπάρχει μεγάλος πυλώνας κινητής τηλεφωνίας (1). Από αυτό το σημείο ξεκινά ένας χωματόδρομος που κινείται ΒΔ και ένας άλλος μικρότερος που ανηφορίζει Β. Ακολουθούμε τον δεύτερο δρόμο ο οποίος περνά πίσω από την κεραία και δεξιά από υδραγωγείο και μετά από 300μ τον αφήνουμε για να μπούμε στο μονοπάτι (2). Το μονοπάτι είναι φαρδύ και καθαρό και ανηφορίζει ομαλά Β, αρχικά σε αραιή βλάστηση ενώ αργότερα μπαίνει σε δάσος. Μετά από λίγο στρέφεται ΒΔ και βαδίζει σε μια αβαθή γυμνή κοιλάδα ενώ γίνεται περισσότερο απότομο. Τελικά μπαίνει πάλι σε δάσος από δρυς όπου γίνεται ομαλό και αρκετά φαρδύ και καταλήγει σε ράχη στην τοποθεσία Αλώνι. Εδώ καταλήγει και ο δασικός δρόμος που είχαμε πάρει στην αρχή της πορείας. (3) (45 λεπτά)

Από το σημείο αυτό ξεκινούν δύο μονοπάτια με ΒΔ κατεύθυνση και τα δύο, το ένα αριστερά της ράχης και το άλλο δεξιά. Το δεξί μονοπάτι οδηγεί προς το καταφύγιο του ΒΑΟ στην τοποθεσία Τούρκικη Βρύση και ένα σκέλος του προς την κορυφή Γκόλα Τσούκα. Εμείς ακολουθούμε το αριστερό μονοπάτι. Αυτό μπαίνει αμέσως σε δάσος από καστανιές και οξιές, ανηφορίζει ελαφρά και είναι αρκετά φαρδύ και ευχάριστο. Μετά από λίγο συναντάμε διασταύρωση με άλλο μονοπάτι δεξιά (5). Και αυτό το μονοπάτι οδηγεί στο ίδιο σημείο, είναι σημαδεμένο, άλλα δεν είναι τόσο καθαρό. Ακολουθούμε το βασικό μονοπάτι που τώρα αρχίζει να κατηφορίζει, συναντώντας τελικά δασικό δρόμο (6). Λίγα μέτρα πιο κάτω υπάρχει πηγή. Συνεχίζοντας για 100μ στον δρόμο συναντάμε ρεματιά. Στα δεξιά της ρεματιάς ξεκινά μονοπάτι (7) το οποίο και ακολουθούμε. Αρχικά το μονοπάτι κινείται παράλληλα περίπου με το ρέμα είναι ευδιάκριτο και ανηφορίζει με ζικ-ζακ. Μετά από λίγο όμως περνά δεξιά από ξέφωτο και χάνεται (8). Κινούμαστε Β χωρίς μονοπάτι ακολουθώντας τα κόκκινα σημάδια και συναντάμε παλιό δασικό δρόμο στο σημείο που αυτός τερματίζει (9). Συνεχίζουμε μέσα στο δάσος με την ίδια κατεύθυνση και συναντάμε μετά από λίγα μέτρα το μονοπάτι που ξεκινούσε από την θέση (5). Από εδώ και πάνω το μονοπάτι στρέφεται ΒΔ και είναι φαρδύ και ευδιάκριτο. Σε λίγο συναντάμε διασταύρωση με άλλο μονοπάτι-δρόμο αριστερά (10) που αγνοούμε. Το μονοπάτι συνεχίζει στην ίδια κατεύθυνση, βγαίνει τελικά από το δάσος και καταλήγει σε δασικό δρόμο που έρχεται από αριστερά και τερματίζει λίγα μέτρα πιο κάτω από αυτό το σημείο (11). (1 ώρα)

Εκεί που τερματίζει ο δρόμος συνεχίζει μονοπάτι μέσα στο δάσος. Κινείται ΝΑ και στην αρχή είναι δυσδιάκριτο. Μετά από λίγο βγαίνει από το δάσος και χάνεται. Σε αυτό το σημείο (12) και λίγο πιο ψηλά υπάρχει μαντρί και ποτίστρα. Αν ανηφορίσουμε την πλαγιά αριστερά βγαίνουμε σε δασικό δρόμο και βρίσκουμε μονοπάτι με σήμανση που οδηγεί στην τοποθεσία Γερμανός (συναντάμε το μονοπάτι για καταφύγιο και Γκόλα Τσούκα). Εμείς συνεχίζουμε ευθεία χωρίς να χάσουμε ύψος και μετά από λίγα μέτρα ξαναβρίσκουμε το μονοπάτι καθώς μπαίνει πάλι στο δάσος. Είναι φαρδύ και καθαρό χωρίς όμως σήμανση. Συνεχίζουμε ΝΑ χωρίς υψομετρικές διαφορές και φθάνουμε τελικά σε αυχένα πάνω στην ράχη (13). Ένα μονοπάτι κατηφορίζει αριστερά και συναντά το κεντρικό μονοπάτι (14), αυτό που στο Αλώνι πήγαινε δεξιά, ενώ ένα άλλο συνεχίζει πάνω στην ράχη και συναντά το κεντρικό μονοπάτι πιο κάτω. Αυτό το κεντρικό μονοπάτι είναι ουσιαστικά δασικός δρόμος που έχει καλύψει το παλιό μονοπάτι. (30 λεπτά)

Κατηφορίζουμε μέσα σε όμορφο δάσος οξιάς και φθάνουμε σε σημείο που ο δρόμος-μονοπάτι στρίβει απότομα αριστερά (15). Στην έξω πλευρά της στροφής συνεχίζει το παλιό μονοπάτι που διατηρείται σε καλή κατάσταση. Μετά από 20 λεπτά βγαίνουμε προσωρινά από το δάσος σε περιοχή με βραχώδες έδαφος. Εδώ υπάρχουν πολλά μονοπάτια που φεύγουν αριστερά (16) με ΒΑ κατεύθυνση. Συνεχίζουμε στο βασικό μονοπάτι, μπαίνοντας πάλι στο δάσος και συναντάμε διασταύρωση πάνω στην ράχη (17). Αγνοούμε το δεξί σκέλος και κατηφορίζουμε αριστερά φθάνοντας μετά από 5 λεπτά στο Αλώνι στην διασταύρωση (3). Ακολουθώντας την ίδια πορεία όπως και στην ανάβαση κατεβαίνουμε στο Ελευθεροχώρι στην αφετηρία της διαδρομής. (1 ώρα 15 λεπτά)