Παλιά Βρία - Χτένι

Κατηγορια: Ορειβασία
Μηκος Διαδρομης: 8.5 + 8.5 χλμ
Χρονος: 3 ώρες
Βλαστηση: Δάσος με βελανιδιές, πεύκα, οξιές
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Ναί
Κατασταση εδαφους: μονοπάτι, δασικός δρόμος.
Σημανση: Όχι

Αφού στρίψουμε για το χιονοδρομικό Ελατοχωρίου το πρώτο χωριό που συναντάμε είναι η νέα Βρία. Στρίβουμε αριστερά και σε 4χλμ φτάνουμε στην παλιά Βρία στην εκκλησία του χωριού (1). Από εδώ ξεκινούν χωματόδρομοι που οδηγούν σε κάποια σπίτια. Εμείς ακολουθούμε έναν τρακτερόδρομο (ο δεξιότερος κοιτώντας το βουνό) που κατηφορίζει ΒΔ περνά μια ρεματιά και στην συνέχεια μπαίνει μέσα σε παλιό χωράφι και μισοσβήνει. Συνεχίζοντας στο ΒΑ όριο του χωραφιού βρίσκουμε μονοπάτι που κατηφορίζει προς ένα μικρό ρέμα, περνά δεξιά από κάποια γκρεμισμένα κτίρια και στην συνέχεια συναντά τον φαρδύ δασικό δρόμο που ανεβαίνει προς το αρχαίο λατομείο και συνεχίζει για Αβδέλα (2). Συνεχίζουμε στην άλλη πλευρά του δρόμου. Εδώ υπάρχει μια στενή γυμνή ράχη με ασπρόχωμα, νεροφαγώματα και αραιούς χαμηλούς θάμνους. Ανηφορίζουμε σε ένα από τα πολλά γιδόστρατα σε αυτήν την ράχη και σε λίγο κάνουμε προς τα δεξιά στα όρια με το δάσος βελανιδιάς. Βρίσκουμε μέσα στο δάσος, στα όρια με το γυμνό καλό μονοπάτι και το ακολοθούμε. Το μονοπάτι αυτό ανηφορίζει παράλληλα με την ράχη απότομα άλλα στην συνέχεια απομακρύνεται από αυτήν, φθάνει στην κοίτη στενής ρεματιάς και στρέφεται απότομα Β, ανηφορίζοντας ελαφρά. Μετά από λίγο κλείνεται λίγο από θάμνους και είναι δυσδιάκριτο άλλα αμέσως βγαίνει σε δασικό δρόμο πάνω σε ράχη (3). Ανηφορίζουμε τώρα στην ράχη και βρίσκουμε στενό άλλα καθαρό μονοπάτι που ανηφορίζει κατά μήκος της ράχης σε αραιό δάσος βελανιδιάς. Μετά από λίγο, αφού περάσει ένα μεγάλο ξέφωτο, μπαίνει μέσα σε πυκνότερο δάσος και γίνεται για λίγο φαρδύ σαν δρόμος. Στην συνέχεια ανηφορίζει απότομα και ανεβαίνει πάλι πάνω στην ράχη και βγαίνει από το δάσος. Τώρα συνεχίζει ομαλά σχεδόν πάνω στην ράχη, πότε λίγο αριστερά και πότε λίγο δεξιά. Αφού περάσει ένα χαρακτηριστικό πέρασμα ανάμεσα σε βράχια μπαίνει σε δάσος οξιάς (4) αριστερότερα της ράχης. Τώρα γίνεται φαρδύ και πλησιάζει μικρή ρεματιά . Φτάνει στην κοίτη της, περνά απέναντι, κάνει ένα ζικ-ζακ δυσδιάκριτο και στην συνέχεια ξεκαθαρίζει και πάλι και ανηφορίζει μέχρι που βγαίνει από το δάσος σε γυμνή ράχη (5). Ανηφορίζοντας λίγα μέτρα ακόμη συναντάμε το σημαδεμένο μονοπάτι που οδηγεί στο αρχαίο λατομείο. Ακολουθούμε αυτό το μονοπάτι, μπαίνοντας πάλι στο δάσος και φθάνουμε αμέσως σε διασταύρωση (6). Δεξιά σε 100μ φθάνουμε στο αρχαίο λατομείο (7). (1 ώρα, 15 λεπτά)

Στην διασταύρωση συνεχίζουμε ευθεία αριστερά από λάκα-ρεματιά . Το μονοπάτι περνάει σε λίγο στα δεξιά της ρεματιάς και ανηφορίζει φαρδύ και καθαρό. Κάνει ένα ζικ-ζακ και κλείνεται από πεσμένους κορμούς. Εδώ περνά στην άλλη πλευρά της ρεματιάς και είναι πάλι καθαρό. Ανηφορίζει τώρα και βγαίνει από το δάσος, περνά δεξιά από την περίφραξη μιας στάνης και καταλήγει στον δρόμο που οδηγεί στην στάνη (8). Ακολουθώντας αυτόν τον δρόμο, μετά από 200μ φθάνουμε σε μεγάλη διασταύρωση στην θέση "Μάρμαρο" (9). Εδώ υπάρχει στέρνα με τρεχούμενο νερό. Ο φαρδύς δρόμος έρχεται από τα Βρία, περνά κάτω από το αρχαίο λατομείο και στο σημείο αυτό διχάζεται. Ένα σκέλος οδηγεί δεξιά προς Μεσιά και Αβδέλλα, ενώ το αριστερό σκέλος οδηγεί προς την τοποθεσία "Μοναχό Νερό". Εμείς ακολοθούμε έναν μικρότερο δρόμο ανάμεσά τους που σε λίγο συναντά τον δεύτερο δρόμο (10). Τον ακολουθούμε τώρα για 500μ περίπου και όταν αρχίσει να κατηφορίζει προς ρεματιά τον αφήνουμε και μπαίνουμε σε μονοπάτι (11). Το μονοπάτι περνά από ξέφωτο με φτέρες όπου σβήνει άλλα συνεχίζοντας ΒΔ φθάνουμε στην βάση από απότομη βραχώδη ράχη (12). Στα δεξιά της ράχης διακρίνεται η συνέχεια του μονοπατιού. Είναι στενό άλλα καθαρό, κάνει ένα ζικ-ζακ και ανεβαίνει πάνω στην ράχη και στην συνέχεια κινείται πάνω σε αυτήν μέσα σε πευκοδάσος. Πιο πάνω γίνεται πιο ομαλό και σε ορισμένα σημεία μισο-χάνεται. Κινούμαστε όμως πάνω στην ράχη ΝΔ και το ξαναβρίσκουμε. Τελικά περνά από μεγάλο ξέφωτο όπου κινούμαστε εμπειρικά, το βρίσκουμε ξανά και βγαίνουμε αμέσως σε φαρδύ δασικό δρόμο (13). Βαδίζουμε για 20μ σε αυτόν και μπαίνουμε πάλι σε φαρδύ μονοπάτι (14). Αγνοώντας κάποιους παλιούς τρακτερόδρομους, ανηφορίζουμε ΝΔ και φθάνουμε σε μαντρί και μεγάλη ποτίστρα με τρεχούμενο νερό (15). Στην συνέχεια ένας τρακτερόδρομος μας οδηγεί σε φαρδύτερο δασικό δρόμο (16). Ακολουθούμε αυτόν τον δρόμο ΝΔ και στρίβουμε (17) σε μισο-σβησμένο τρακτερόδρομο ο οποίος κάνει μια κυκλική πορεία αρχικά ΝΔ μετά Β και μετά Δ, και αφού καβαλήσει ράχη τον αφήνουμε και ακολουθούμε μονοπάτι (18). (1 ώρα)

Από εδώ και πάνω υπάρχει αραιή σήμανση με μπλε ή κίτρινες κορδέλες και κάποιες πλακέτες. Ανηφορίζουμε σε δυσδιάκριτο μονοπάτι σε πευκοδάσος ακολουθώντας συνέχεια την ράχη και τελικά βγαίνουμε σε γυμνό τοπίο όπου εύκολα προσεγγίζουμε την κορυφή Χτένι (19). Από εδώ η θέα είναι καταπληκτική. Φαίνονται το καταφύγιο της Σαρακατσάνας και η κορυφογραμμή Θωμά Ράχη, οι Πέντε Πύργοι, η Τούφα Καραγιώργη, η Αβδέλα και το καταφύγιο της Κοζάνης. Από τα βράχια της κορυφής ΝΔ φθάνουμε σε 10 λεπτά σε διάσελο όπου ανηφορίζει δρόμος. Αυτός ο δρόμος οδηγεί στην πηγή Αβδέλα και από εκεί μπορούμε να συνεχίσουμε για Φλάμπουρο. Εναλλακτικά από το διάσελο συνεχίζουμε στο μονοπάτι Ε4 για Άνω Μηλιά. (45 λεπτά)