Παλιοπαναγιά-Αρβανίτης

Κατηγορια: Ορειβασία
Μηκος Διαδρομης: 12 + 12 χλμ
Χρονος: 4 ώρες
Βλαστηση: Δάσος με οξυές, καστανιές, βελανιδιές, πεύκα, έλατα
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Όχι
Κατασταση εδαφους: μονοπάτι, δασικός δρόμος.
Σημανση: Μέτρια (μέχρι το σημείο 17)

Από την Κατερίνη κατευθυνόμαστε για Ελασσόνα και στρίβουμε για το χιονοδρομικό Ελατοχωρίου. 3 χλμ περίπου πριν το Ελατοχώρι φθάνουμε στην τοποθεσία Παλιοπαναγιά, όπου ασφαλτοστρωμένος δρόμος οδηγεί στα 200μ στο εκκλησάκι όπου υπάρχει και καλό νερό (1). Από εδώ συνεχίζει χωματόδρομος μέτριας βατότητας που ανηφορίζει με ζικ-ζακ. Μετά την δεύτερη αριστερή στροφή του συναντάμε δεξιά τρακτερόδρομο (2) που μπαίνει στο δάσος και συναντά φαρδύ μονοπάτι (3). Στο ίδιο σημείο μπορούμε να έρθουμε αν ξεκινήσουμε 200μ πιο Β πάνω στην άσφαλτο, ακολουθώντας τρακτερόδρομο (1Β) ακριβώς απέναντι από το μνημείο πεσόντων. Ο δρόμος αυτός στρέφεται ΒΑ και οδηγεί σε καλύβι (2Β) όπου ξεκινά φαρδύ άλλα κάπως δυσδιάκριτο μονοπάτι. Αυτό ανηφορίζει σε ράχη, βγαίνει σε ξέφωτο όπου υπάρχει μεγάλος πυλώνας (3Β) και ξαναμπαίνει στο δάσος όπου συνεχίζει αρκετά δυσδιάκριτο για να συναντήσει τελικά το άλλο μονοπάτι (3). Συνεχίζουμε τώρα σε καλό μονοπάτι-τρακτερόδρομο με ελαφρά ανηφορική πορεία και βγαίνουμε σε μεγάλο ξέφωτο και δασικό δρόμο (4) που το κυκλώνει. Ακολουθούμε τον δρόμο προς τα αριστερά και σε λίγα μέτρα φεύγει αριστερά άλλος δρόμος ενώ 10μ πιο κάτω φεύγει αριστερά τρακτερόδρομος (5). Είτε ακολουθούμε αυτόν τον τρακτερόδρομο μέχρι να συναντήσουμε τον δασικό δρόμο πιο ψηλά, είτε τον ακολουθούμε για 50μ και στην συνέχεια τον αφήνουμε και κινούμαστε ΝΔ, μπαίνουμε στο δάσος όπου βρίσκουμε πάλι το μονοπάτι και συναντάμε τελικά τον ίδιο δασικό δρόμο (6). Ακολουθούμε τώρα τον δρόμο Ν και συναντάμε (7) τον μεγαλύτερο δασικό δρόμο που έρχεται από την Παλιοπαναγιά. Ακολουθούμε τώρα τον δρόμο προς τα δεξιά Δ και στο σημείο που αυτός στρίβει αριστερά τον αφήνουμε και ψάχνουμε για το μονοπάτι (8). (40 λεπτά)

Ένας τρακτερόδρομος κινείται Β και δεν μας ενδιαφέρει. Ένα μονοπάτι, δυσδιάκριτο στην αρχή κινείται σχεδόν παράλληλα με τον φαρδύ δασικό δρόμο ενώ στην συνέχεια μοιάζει με στενό αυλάκι. Το κανονικό μονοπάτι ανηφορίζει αρχικά Δ δυσδιάκριτο και μετά από 20μ στρέφεται ΝΔ και είναι πια φαρδύ και καθαρό. Λίγο πιο κάτω συναντά το μονοπάτι-αυλάκι και στην συνέχεια κινούνται σχεδόν παράλληλα, άλλα τελικά απομακρύνεται από αυτό. Βαδίζοντας σε όμορφο δάσος με καστανιές και οξιές βγαίνουμε τελικά σε ξέφωτο. Αριστερότερα υπάρχει περιφραγμένο κτήμα. Εμείς συνεχίζουμε ευθεία στο Β όριο του ξέφωτου και ξαναμπαίνουμε στο δάσος. Εδώ το μονοπάτι είναι στενό και τείνει να κλείσει από μικρές οξιές που έχουν φυτρώσει μέσα στο μονοπάτι. Γρήγορα όμως βγαίνουμε από το δάσος στον δασικό δρόμο (9). Βαδίζουμε στον δρόμο για 20μ περίπου και ψάχνουμε στα δεξιά για την συνέχεια του μονοπατιού (10). Η αρχή του έχει χαλάσει από τον δρόμο άλλα γρήγορα απομακρύνεται από αυτόν και είναι απότομο και κάπως δυσδιάκριτο. Η πορεία του είναι Δ-ΒΔ. Συναντάμε πάλι τον δασικό δρόμο (11) και είτε τον ακολουθούμε είτε ψάχνουμε λίγο αριστερότερα για το μισοκλεισμένο μονοπάτι που συναντά μετά από λίγα μέτρα τον δρόμο (12). Βαδίζουμε για 10μ στον δρόμο και βρίσκουμε δεξιά στενό και δυσδιάκριτο μονοπάτι που ανηφορίζει πολύ απότομα και συναντά τον δρόμο (13). Τώρα ακολουθούμε τον δρόμο που κάνει μια απότομη αριστερή στροφή και κινείται ΝΔ. (50 λεπτά)

Προσέχοντας δεξιά από τον δρόμο διακρίνουμε σε λίγο το μονοπάτι (14) που ανηφορίζει διαγώνια, κινείται αρχικά παράλληλα με τον δρόμο ενώ στην συνέχεια απομακρύνεται από αυτόν και ανηφορίζει ελαφρά με Δ-ΝΔ πορεία. Το μονοπάτι είναι φαρδύ και καθαρό και κινείται μέσα σε πυκνό δάσος, πλησιάζοντας σταδιακά την ράχη. Λίγα μέτρα κάτω από την ράχη βγαίνει από το δάσος σε ξέφωτο (15) όπου χάνεται. Ανηφορίζουμε ελαφρά, τραβερσάροντας την πλαγιά και μετά από 50μ συναντάμε πατατο-χώραφο και τρακτερόδρομο. Στην συνέχεια κινούμαστε στην κάτω πλευρά του χωραφιού και διαγράφουμε ισοϋψή κυκλική πορεία, περνώντας δεξιά από περίφραξη. Διασχίζουμε ακόμη έναν τρακτερόδρομο και μετά από λίγα μέτρα κατηφορίζουμε σε διασταύρωση πάνω στην ράχη (16). Το τελευταίο αυτό κομμάτι γίνεται μέσα σε πυκνή φτέρη και χρειάζεται προσοχή αν εκτελούμε την πορεία ανάποδα για να βρούμε την αρχή του μονοπατιού. (30 λεπτά)

Ακολουθούμε τον δρόμο που βαδίζει αριστερά της ράχης ΝΔ και γρήγορα φτάνουμε σε νέα διασταύρωση (17). Ο αριστερός χωματόδρομος οδηγεί στο καταφύγιο στην θέση Σαρακατσάνα. Βαδίζοντας λίγα μέτρα δεξιά βρίσκουμε τρακτερόδρομο (παλιό μονοπάτι) που ανηφορίζει πάνω στην ράχη. Συνεχίζουμε τώρα σε αυτόν τον τρακτερόδρομο άλλοτε απότομα και άλλοτε πιο ομαλά, αγνοώντας δύο διασταυρώσεις δεξιά, μέχρι να συναντήσουμε φαρδύ δασικό δρόμο (18). Μπροστά μας υπάρχει χωράφι περιφραγμένο. (1 ώρα)

Από εδώ και πάνω τα πράγματα δυσκολεύουν καθώς το μονοπάτι τείνει να κλείσει. Διασχίζουμε το χωράφι, η το παρακάμπτουμε από δεξιά και βρίσκουμε τρακτερόδρομο που ξεκινά στην πίσω πλευρά του. Ακολουθούμε αυτόν τον τρακτερόδρομο και μετά από 1000μ περίπου αυτός κάνει μια αριστερή στροφή και ανηφορίζει απότομα, ενώ εμείς συνεχίζουμε ευθεία σε μονοπάτι (19). Σε λίγο περνάμε πηγή (20) και στην συνέχεια το μονοπάτι μισοκλείνει και είναι πολύ δυσδιάκριτο. Με λίγη φαντασία και ακολουθώντας Δ πορεία κάνουμε ζικ-ζακ και βρίσκουμε το μονοπάτι ψηλότερα (21). Το μονοπάτι σιγά-σιγά ξεκαθαρίζει και βγαίνει σε αραιή βλάστηση. Κλείνει σε μερικά σημεία από θάμνους άλλα δεν χάνεται καθώς είναι φαρδύ και μοιάζει με βαθύ αυλάκι. Τραβερσάρει την πλαγιά με κατεύθυνση έναν αυχένα και τελικά φτάνει στον αυχένα ακριβώς στο σημείο που υπάρχει ποτίστρα (22). Από αυτό το σημείο περνά δασικός δρόμος που έρχεται από το χιονοδρομικό. Αν κοιτάξουμε Ν διακρίνουμε μονοπάτι που μοιάζει με φαρδύ αυλάκι και το ακολουθούμε. Σε λίγο το μονοπάτι γίνεται επίπεδο και συνεχίζει ΝΔ κάπως δυσδιάκριτο. Εδώ το αφήνουμε και ανηφορίζουμε χωρίς μονοπάτι με Ν κατεύθυνση, φθάνοντας σε λίγο στην κορυφή (23). (1 ώρα)