Άνω Σταυρός - Σουγλιάνη

Κατηγορια: Ορειβασία
Μηκος Διαδρομης: 6-8 χλμ
Χρονος: 2 ώρες + 30 λεπτά (ως Σουγλιανούδι)
Βλαστηση: Δάσος με καστανιές, οξυές, δρυς
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Ναί
Κατασταση εδαφους: μονοπάτι, δασικός δρόμος.
Σημανση: Όχι

Η οροσειρά του Στρατωνικού όρους χωρίζεται σε δύο συγκροτήματα Βόρειο και Νότιο με διαχωριστική γραμμή τον άξονα Μόδιο – Ολυμπιάδα και ένα χαμηλό διάσελο στα 350μ περίπου από όπου ξεκινούν δυο μεγάλες κοιλάδες (Ντοκούς Ντερέ δυτικά, και Μαυρόλακκος ανατολικά). Το Σουγλιάνι είναι η ψηλότερη κορυφή του βόρειου συγκροτήματος και βρίσκεται πάνω σε μια μακριά δασωμένη ράχη με κορυφές Πρ. Ηλίας (665μ), Σουγλιάνι (858μ), Σουγλιανούδι (735μ) και Κολιάνη (716μ) που βλέπουν Β προς τα στενά της Ρεντίνας. Το νότιο συγκρότημα εκτείνεται παράλληλα με τον άξονα Στρατώνι – Βαρβάρα με ψηλότερες κορυφές Στρεμπενίκος (865μ) και Κατάρτι ή Κοντάρι (915μ) που βρίσκονται πάνω σε μια μακριά κορυφογραμμή. Όλο το βουνό είναι δασωμένο άλλα έχει υποστεί και έντονη αλλοίωση λόγω υλοτομίας και των λατομείων.

Από τον Σταυρό κατευθυνόμαστε προς τον Άνω Σταυρό. Ξεκινώντας από την μικρή πλατεία (1) του οικισμού ανηφορίζουμε τα σκαλάκια και στην συνέχεια ακολουθούμε αριστερά το πλακόστρωτο δρομάκι με ΝΑ κατεύθυνση. Διασχίζουμε έναν ασφαλτοστρωμένο δρόμο και συνεχίζουμε (2) σε χωματόδρομο που περνά αριστερά από μαντριά και ανηφορίζει ομαλά στα αριστερά μεγάλης κοιλάδας. Σε 700μ περίπου και λίγα μέτρα πριν μια μικρή τσιμεντένια δεξαμενή ξεκινά το μονοπάτι (3) που εδώ μοιάζει με νεροφάγωμα που ανηφορίζει σε θαμνώδες και βραχώδες έδαφος. Αμέσως ξεκαθαρίζει και μοιάζει με βαθύ αυλάκι και σε σημεία με κοίτη μικρής ρεματιάς. Για αρκετή ώρα ανηφορίζει σε θαμνώδη βλάστηση άλλα τελικά μπαίνει σε δάσος με καστανιές δεξιά από ρεματιά. Εδώ δεν φαίνεται καλά το μονοπάτι και πρέπει να ψάξουμε να βρούμε άλλο μικρότερο μονοπάτι που κάνει αμέσως δεξιά, ανηφορίζει σε ραχούλα και στην συνέχεια κινείται κατά μήκος της, στενότερο από πριν άλλα καθαρό. Τώρα διασχίζουμε ομαλά δάσος με καστανιές και δρύς και το κυρίως μονοπάτι (αυλάκι) είναι κατά τόπους κλεισμένο άλλα υπάρχουν και άλλα μικρότερο μονοπάτια που κινούνται παράλληλα και είναι καθαρά. Τώρα φτάνουμε σε μη εμφανή διασταύρωση όπου το κανονικό μονοπάτι φεύγει αριστερά ανηφορίζει και συναντά τον δασικό δρόμο. Το πάνω σκέλος αυτού του μονοπατιού έχει χαλάσει και για αυτό συνεχίζουμε ευθεία σε μικρότερο μονοπάτι που κατηφορίζει ελαφρά σε ρεματιά. Περνώντας στην απέναντι όχθη θέλει προσοχή για να βρούμε την συνέχεια του μονοπατιού που γρήγορα ξεκαθαρίζει άλλα πιο κάτω γίνεται πολύ δυσδιάκριτο και καταλήγει στην πάνω πλευρά ενός ξέφωτου που βρίσκεται δίπλα στον δασικό δρόμο (4). Η αντίστροφη πορεία (κατηφορίζοντας) θέλει ιδιαίτερη προσοχή (1 ώρα).

Βαδίζουμε τώρα για 500μ στον δρόμο και φτάνουμε σε πηγή και ποτίστρα κάτω από καλύβα κυνηγών και λίγο πιο κάτω σε διασταύρωση (5) πέντε δρόμων. Από αυτούς δύο μόνο ανηφορίζουν και ακολουθούμε τον δεξιότερο αυτόν που βαδίζει πάνω στην ράχη. Σε 50μ διακρίνεται δεξιά η είσοδος του μονοπατιού που παρακάτω χαλάει λόγω της διάνοιξης του δρόμου. Συνεχίζουμε λοιπόν στον δρόμο και σε σημείο που στρίβει αριστερά μπαίνουμε στο μονοπάτι (6). Είναι φαρδύ μονοπάτι που δυστυχώς δεν χρησιμοποιείται πια και ανηφορίζει ομαλά με Δ κατεύθυνση. Σε λίγο φτάνουμε σε διασταύρωση (7) όπου ένα μονοπάτι συνεχίζει ευθεία και μοιάζει να κατηφορίζει, Εμείς ακολουθούμε αυτό που στρίβει απότομα αριστερά και ανηφορίζει. Εδώ είναι κάπως πυκνωμένο το μονοπάτι χωρίς όμως πρόβλημα. Βγαίνουμε τελικά στον δασικό δρόμο πάνω σε μια στροφή που κάνει (8) και αφού κόψουμε αυτήν την στροφή ξαναμπαίνουμε στο μονοπάτι (9). Το επόμενο σκέλος έχει πυκνώσει αρκετά από δεντράκια που έχουν φυτρώσει εκατέρωθεν του μονοπατιού με αποτέλεσμα η πορεία να είναι δύσκολη και κατά τόπους ασαφής αν και το μονοπάτι είναι αρκετά φαρδύ. Τελικά φτάνουμε σε ράχη (10) όπου έρχεται από δεξιά άλλο μονοπάτι (πιο κάτω σβήνει) και συνεχίζοντας μαζί βγαίνουν στον δασικό δρόμο (11) . Βαδίζουμε για 100μ στον δρόμο και φτάνουμε σε διασταύρωση (12). Το μονοπάτι συνεχίζει δυσδιάκριτο ανάμεσα στα δύο παρακλάδια και συναντά το αριστερό σκέλος του δρόμου (13). Τώρα κινούμαστε σε αυτόν τον δρόμο παράλληλα με την κορυφογραμμή και μετά από 500μ σε ένα πλάτωμα (14) φεύγει αριστερά φαρδύ μονοπάτι που πηγαίνει προς την τοποθεσία Πόρος. Σε αυτό το σημείο περίπου μπορούμε να αφήσουμε τον δρόμο και ανηφορίζοντας απότομα κατά μήκος της κορυφογραμμής βγαίνουμε στην κορυφή Σουγλιάνι (15) χωρίς όμως θέα. (1 ώρα)

Επιστρέφουμε τώρα στον δρόμο και τον ακολουθούμε. Μετά από λίγο στενεύει, γίνεται τρακτερόδρομος και μπαίνει σε περιοχή που έχει αποψιλωθεί τελείως πάνω από τα 700μ. Στην συνέχεια αρχίζει να κατηφορίζει και έχουμε θέα προς την λίμνη Βόλβη και στον Στρυμονικό κόλπο με το Παγγαίο στα βάθος. Μετά γίνεται φαρδύ μονοπάτι που καταλήγει σε μαντρί και διασταύρωση δρόμων (16). (30 λεπτά)

Από εδώ μπορούμε να επιστρέψουμε από τον δασικό δρόμο στην διασταύρωση (12), να ανεβούμε στην χαμένη στην βλάστηση κορυφή Σουγλιανούδι είτε να συνεχίσουμε τον δρόμο προς Ρεντίνα-Μόδι.