Παλαιόχωρα - Χολομώντας

Κατηγορια: Ορειβασία
Μηκος Διαδρομης: 12 χλμ
Χρονος: 2 ώρες, 45 λεπτά (ανάβαση)
Βλαστηση: Δάσος με δρυς, οξυές, έλατα
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Όχι
Κατασταση εδαφους: μονοπάτι, δασικός δρόμος.
Σημανση: Ναι (μέτρια, κόκκινα σημάδια, ταμπελάκια)

Η διαδρομή ακολουθεί μια μακριά ράχη και παρουσιάζει πολλές εναλλαγές τοπίου. Γίνεται στο μεγαλύτερο μέρος της σε καλό μονοπάτι. Υπάρχει παλιά σήμανση που δυστυχώς έχει καταστραφεί σε κρίσιμες διασταυρώσεις για αυτό χρειάζεται λίγο προσοχή.

Καθώς ερχόμαστε από Θεσσαλονίκη μπαίνουμε στην Παλαιόχωρα και αριστερά από το πάρκινγκ στην είσοδο του χωριού αφήνουμε τον δρόμο που διασχίζει το χωριό και ακολουθούμε τον δρόμο με πινακίδα για Πρ. Ηλία (1). Φτάνουμε στον Πρ. Ηλία όπου η άσφαλτος σταματά και συνεχίζει χωματόδρομος (2). Εδώ καταλήγει και δρόμος που ξεκινά μέσα από το χωριό (1Α). Στο σημείο αυτό υπάρχει μεγάλη ενημερωτική πινακίδα και δεξιά της ξεκινά το μονοπάτι. Μπαίνουμε λοιπόν στο φαρδύ μονοπάτι που αρχικά κινείται παράλληλα με τον χωματόδρομο στα αριστερά του. Μετά από 50μ φτάνουμε σε διασταύρωση (3). Εμείς συνεχίζουμε ευθεία και αμέσως βγαίνουμε στον δρόμο (4), τον διασχίζουμε και συνεχίζουμε απέναντι σε πολύ φαρδύ μονοπάτι ανάμεσα σε πουρνάρια και άλλα χαμηλά δέντρα. Ανηφορίζουμε πολύ ελαφρά και σε πολλά σημεία διακρίνονται υπολείμματα από το καλντερίμι και την ξερολιθιά που στηρίζει αριστερά το μονοπάτι. Φτάνουμε τώρα σε διασταύρωση πριν από μικρή ρεματιά όπου ένα μονοπάτι φεύγει δεξιά (5) ενώ εμείς συνεχίζουμε ευθεία περνώντας το ρεματάκι και συνεχίζουμε ΝΑ. Τώρα το μονοπάτι μοιάζει με βαθύ νεροφάγωμα και σε μερικά σημεία μπορεί να μπερδευτούμε από άλλα νεροφαγώματα που φεύγουν αριστερά δεξιά. Υπάρχουν όμως υπολείμματα από το καλντερίμι που μας κρατάνε στην σωστή πορεία. Περνάμε στην συνέχεια στα όρια από μικρό ξέφωτο και στην συνέχεια πάλι ξεκαθαρίζει το μονοπάτι και βγαίνει ανάμεσα σε δύο χωράφια. Εδώ έχει σβήσει για λίγο, άλλα κινούμενοι στα όρια του πάνω χωραφιού ξαναμπαίνουμε στο μονοπάτι που συνεχίζει πάλι ωραίο και φαρδύ. Τελικά βαδίζοντας υπό αυτές τις συνθήκες βγαίνουμε σε χωματόδρομο που έχει πατήσει το μονοπάτι (6). Απέναντι ακριβώς υπάρχει άλλη ενημερωτική πινακίδα και στέρνα. Βαδίζουμε τώρα στον δρόμο που αφού περάσει ρεματιά κατευθύνεται προς μεγάλο μαντρί. Λίγο πριν φτάσουμε στο μαντρί διακρίνεται δεξιά (7) στενό μονοπάτι που στην συνέχεια φαρδαίνει και συνεχίζει πάλι καθαρό ανάμεσα σε πουρνάρια και χαμηλά φυλλοβόλα δέντρα. Το μονοπάτι βγαίνει τέλος σε τρακτερόδρομο (8) που μετά από 200μ καταλήγει σε φαρδύ χωματόδρομο (9) ενώ 10μ δεξιότερα περνά και η άσφαλτος που πάει για Ταξιάρχη. (1 ώρα)

Ακολουθούμε τώρα τον χωματόδρομο που κατηφορίζει ελαφρά με ΝΑ κατεύθυνση ανάμεσα σε χωράφια και συστάδες από βελανιδιές. Μετά από 1.2χλμ (10 λεπτά περίπου) πρέπει να προσέξουμε αριστερά για να μπούμε στο μονοπάτι. Αφού περάσουμε ένα φυτώριο με ελατάκια ο δρόμος ανηφορίζει λίγο και στο ψηλότερο σημείο περίπου αν κοιτάξουμε αριστερά εκεί που αρχίζουν οι θάμνοι υπάρχει παγκάκι. Αφήνουμε λοιπόν τον δρόμο (10) διασχίζουμε ένα χωράφι και πίσω από το παγκάκι (11) συνεχίζει το μονοπάτι, στενό άλλα ευδιάκριτο που βαδίζει πάνω σε ράχη. Διασταυρωνόμαστε με φαρδύ χωματόδρομο και τρακτερόδρομο άλλα εμείς συνεχίζουμε πάντα πάνω στην ράχη στο μονοπάτι και τελικά αφού ανηφορίζουμε λίγο απότομα φτάνουμε σε παγκάκι και εκκλησάκι-μνημείο (12). Από εδώ συνεχίζουμε στην ράχη διασχίζουμε δασικό δρόμο και προσέχουμε να βρούμε το σωστό μονοπάτι που δεν φεύγει ευθεία πάνω άλλα κάνει λίγο δεξιά μέσα στο δάσος. Εδώ είναι φαρδύ. Βγαίνουμε σε στενό δασικό (13) και αφού κάνουμε 10μ αριστερά ξαναμπαίνουμε σε στενό μονοπάτι (14) που μας βγάζει πάνω σε ξέφωτη ράχη. Τώρα στρεφόμαστε δεξιά βαδίζοντας χωρίς μονοπάτι στα όρια του δάσους και φτάνουμε μπροστά από φυτώριο (15) όπου ξεκαθαρίζει και πάλι το μονοπάτι και περνά δεξιά του. Στην συνέχεια γίνεται και πάλι ασαφές άλλα κινούμενοι πάνω στην ράχη βγαίνουμε τελικά σε δρόμο που πάει στο φυτώριο και στην συνέχεια σε δασικό δρόμο πάνω σε τριπλή διασταύρωση (16). Ακολουθούμε το σκέλος που ανηφορίζει και μετά από 100μ μπαίνουμε πάλι στο μονοπάτι (17) αριστερά από φυτώριο που μας βγάζει πάλι στον δρόμο σε σημείο που υπάρχει παγκάκι (18). (45 λεπτά)

Διασχίζουμε τον δρόμο και μπαίνουμε πάλι στο δάσος. Από εδώ και πάνω θέλει προσοχή γιατί το μονοπάτι είναι στενό και δυσδιάκριτο και η σήμανση αραιή. Βαδίζουμε λοιπόν λίγο πάνω σε ράχη και στην συνέχεια κάνουμε δεξιά της και τραβερσάρουμε. Αρχικά το μονοπάτι φαίνεται ελάχιστα άλλα στην συνέχεια ξεκαθαρίζει και τραβερσάρει την πλαγιά μέσα σε δάσος από δρυς. Υπάρχουν και άλλα μονοπάτι που κινούνται παράλληλα άλλα όλα φαίνονται να οδηγούν στην ίδια κατεύθυνση. Ανηφορίζουμε με αυτές τις συνθήκες ελαφρά μέχρι ένα σέλωμα και στην συνέχεια βαδίζουμε σχεδόν σε ισουψή και καταλήγουμε σε άλλο σέλωμα πάνω σε ράχη (19). Θέλει προσοχή στο κατέβασμα για να βρούμε από εδώ το μονοπάτι. Τώρα κατηφορίζουμε από την άλλη πλευρά της ράχης και πέφτουμε σε τρακτερόδρομο. Μετά από 300μ αφήνουμε αυτόν τον δρόμο και μπαίνουμε αριστερά σε πολύ καλό μονοπάτι (20) που κινείται ομαλά σε δάσος οξυάς και αφού περάσει δεξαμενή συναντά τρακτερόδρομο (21). Βαδίζουμε ανάμεσα σε οξυές και έλατα περνάμε πηγή και δεξαμενή πάνω από όμορφο ξέφωτο και στην συνέχεια αφού περάσουμε μπάρα ο δρόμος φαρδαίνει και καταλήγει τελικά στον κεντρικό δρόμο Ταξιάρχη-Αρναίας (22). (45 λεπτά)

Από εδώ είτε ανηφορίζουμε απότομα με Β κατεύθυνση μέχρι την κορυφή, είτε βαδίζουμε για λίγο στην άσφαλτο και μετά στον χωματόδρομο που οδηγεί στο ραντάρ. (15 λεπτά)