Ταξιάρχης-Αρναία

Κατηγορια: Διάσχιση
Μηκος Διαδρομης: 22 χλμ (διαδρομή Α), 18χλμ (διαδρομή Β)
Χρονος: 5-6 ώρες (διαδρομή Α), 4-5 ώρες (διαδρομή Β)
Υψημοτερικη διαφ. αναβασης: 600-700μ (Α), 500μ (Β)
Βλαστηση: Δάσος με δρυς, πεύκα, κέδρα, οξυές
Ποσιμο νερο στην διαδρομη: Όχι μέχρι να αρχίσουμε την κατηφόρα για Αρναία
Κατασταση εδαφους: μονοπάτι, δασικός δρόμος.
Δυσκολια: Β
Σημανση: Όχι

Περιγράφω δύο διασχίσεις του Χολομώντας με άξονα ΝΔ προς ΒΑ. Οι πρώτη διαδρομή είναι περισσότερο απαιτητική και σε υψομετρικές διαφορές άλλα και σε ποιότητα μονοπατιού άλλα με περισσότερο μονοπάτι και μεγαλύτερη ενναλαγή τοπίων. Η δεύτερη διαδρομή είναι συντομότερη και κινείται σε μεγαλύτερο υψόμετρο. Ο προσανατολισμός και στις δύο διαδρομές μπορεί να είναι δύσκολος χωρίς GPS.

Διαδρομή Α

Μπαίνοντας στον Ταξιάρχη φτάνουμε σε διασταύρωση (1Α) όπου το δεξί σκέλος έχει ταμπέλα με ένδειξη «Κέντρο». Εμείς πηγαίνουμε αριστερά και φτάνουμε σε νέα μεγάλη διασταύρωση. Απέναντι είναι το κτίριο του αγροτικού συνεταιρισμού. Αρχίζουμε να ανηφορίζουμε αριστερά και μετά από 10μ αφήνουμε την άσφαλτο και κατηφορίζουμε απότομα δεξιά (2Α) σε τσιμενταρισμένο στην αρχή δρόμο και μετά σε χωματόδρομο που βαδίζει με ΒΑ πορεία ομαλά ανάμεσα σε κτήματα. Τελικά ο δρόμος αυτός μας βγάζει σε διασταύρωση με φαρδύ δασικό δρόμο. Κάνουμε 10μ αριστερά σε αυτόν τον δρόμο και αμέσως μπαίνουμε στο μονοπάτι (3Α). Στα πρώτα μέτρα είναι φαρδύ άλλα στην συνέχεια στενεύει και αρχίζει και κατηφορίζει προς ρεματιά. Είναι ευδιάκριτο, πατημένο μονοπάτι. Φτάνουμε σε μικρή ρεματιά όπου υπάρχουν πεζούλες και ανηφορίζουμε στην άλλη όχθη. Καβαλάμε ένα σέλωμα και αρχίζουμε να κατηφορίζουμε πάλι σε άλλη πιο μεγάλη ρεματιά. Φτάνουμε στην κοίτη, περνάμε απέναντι και ακολουθούμε το φαρδύ ανηφορικό μονοπάτι που τραβερσάρει αραιά δασωμένες πλαγιές. Το μονοπάτι είναι ευδιάκριτο και εκτός από λίγα σημεία όπου φεύγουν αριστερά-δεξιά μικρότερα μονοπάτια δεν μας προβληματίζει. Τελικά αφού περάσουμε μια ρεματιά και στέρνα στρέφεται περισσότερο Α και καταλήγει πάνω σε ράχη όπου έρχεται και δασικός δρόμος (4Α). (1 ώρα)

Εδώ στα δεξιά μας υπάρχει περιφραγμένο χωράφι και καλύβι. Αν διασχίσουμε τον δρόμο βρίσκουμε εύκολα στην άλλη πλευρά της ράχης μονοπάτι που τραβερσάρει βραχώδη πλαγιά, περνά κάτω από μεγάλο μαντρί και βγαίνει σε άλλη ράχη (5Α). Και εδώ φτάνει δασικός δρόμος και μπορούμε ακολουθώντας δασικούς δρόμους να συναντήσουμε την δεύτερη διαδρομή.

Αντί για αυτού μπορούμε να κατηφορίσουμε την ράχη δίπλα στην περίφραξη του χωραφιού και στην συνέχεια να βρούμε το παλιό μονοπάτι αριστερά της ράχης (5Γ). Το μονοπάτι αυτό περνά από ξέφωτα όπου χάνεται και για αυτό θέλει πολύ προσοχή. Επίσης είναι κατά τόπους πυκνωμένο από πουρνάρια χωρίς όμως πρόβλημα. Η αρχή του μονοπατιού είναι κατεστραμμένη και είναι δύσκολο να βρούμε το σημείο που θα μπούμε στο μονοπάτι. Πάντως αν κατηφορίσουμε αριστερά της ράχης από τον δρόμο που κατηφορίζει πάνω σε αυτήν σίγουρα θα πέσουμε πάνω στο μονοπάτι που είναι σε γενικές γραμμές καθαρό. Κατηφορίζει ελαφρά προς την ξέφωτη κοίτη ρεματιάς όπου χάνεται άλλα εύκολα βρίσκουμε την συνέχεια του στην άλλη όχθη. Τώρα αρχίζει να ανηφορίζει πάλι ελαφρά καβαλά μια ράχη (6Γ) και στην συνέχεια πλησιάζει άλλη ράχη όπου συναντά δασικό δρόμο που κατηφορίζει από τις Σπάθες. Τον διασχίζουμε και ψάχνουμε για την συνέχεια του μονοπατιού (7Γ) στην άλλη πλευρά. Δέκα μέτρα πιο πάνω υπάρχει διασταύρωση όπου φεύγει μικρότερο δρόμος. Μπαίνουμε στο δάσος δεξιά και παράλληλα με αυτόν τον δρόμο και μετά από λίγα μέτρα αρχίζει και διακρίνεται το μονοπάτι, φαρδύ σαν νεροφάγωμα που κατηφορίζει προς ρηχή ρεματιά αφού κάνει ένα ζικ-ζακ. Συνεχίζουμε στην άλλη όχθη της ρεματιάς σε περισσότερο δυσδιάκριτο και κάπως πυκνωμένο μονοπάτι που τελικά αφού καβαλήσει κάποια βράχια στρέφεται Β και ξεκαθαρίζει. Εδώ μπορούμε να διακρίνουμε στα δεξιά του μονοπατιού και στήριξη με ξερολιθιά. Σε λίγο το μονοπάτι κάνει μια απότομη δεξιά στροφή και αρχίζει να κατηφορίζει με ανοικτά ζικ-ζακ προς την μεγάλη ρεματιά που βρίσκεται παρά κάτω. Όσο πλησιάζουμε την ρεματιά πυκνώνει η βλάστηση χωρίς όμως να το κλείνει. Τελικά λίγα μέτρα πάνω από το ρέμα το μονοπάτι κάνει μια δεξιά στροφή (8Γ) και μια αριστερή και κλείνει από αδιαπέραστη βλάστηση. Για αυτό τον λόγο αφήνουμε το μονοπάτι στην παραπάνω δεξιά στροφή οπού συνεχίζουμε ευθεία και κατηφορίζουμε εύκολα προς το ρέμα ανάμεσα σε βράχια. Περνάμε το ρέμα και βρίσκουμε την συνέχεια του μονοπατιού, πυκνωμένο στα πρώτα μέτρα, άλλα στην συνέχεια καθαρό που ανηφορίζει με ζικ-ζακ την απότομη πλαγιά. Τελικά περνά στα αριστερά ρηχής ρεματιάς και τραβερσάρει παράλληλα με αυτήν. Πιο πάνω το μονοπάτι μοιάζει να χάνεται και θα πρέπει να ανηφορίσουμε αριστερά όπου θα ξαναβρούμε πάλι το μονοπάτι καθαρό (9Γ). Από αριστερά μας έρχεται και άλλο μικρότερο μονοπάτι και θέλει προσοχή αν κατηφορίζουμε να μην μπερδευτούμε. Τώρα μπαίνουμε σε αραιό δάσος όπου το μονοπάτι είναι περισσότερο καθαρό και μοιάζει με στενό αυλάκι και τελικά μας οδηγεί σε ράχη (10Γ). Λίγα μέτρα πιο πάνω καταλήγει τρακτερόδρομος που αν τον ακολουθήσουμε συναντάμε φαρδύ αγροτικό δρόμο (11Γ). (1 ώρα)

Ακολουθούμε τον δρόμο αριστερά (Α) και σε λίγο φτάνουμε σε διασταύρωση. Εδώ μπορούμε είτε να συνεχίσουμε στον δρόμο είτε να επιλέξουμε μονοπάτι με την προειδοποίηση ότι το μονοπάτι είναι αρκετά δύσκολο στον προσανατολισμό χωρίς GPS. Αν επιλέξουμε το μονοπάτι στρίβουμε δεξιά στην διασταύρωση σε μικρότερο δρόμο που καβαλά διάσελο δίπλα από μαντρί. Από το διάσελο υπάρχουνε δύο εναλλακτικές πορείες. Η πιο εύκολη είναι να συνεχίζουμε στον δρόμο που γυρνά από την άλλη πλευρά της ράχης (δες χάρτη) και να βγούμε τελικά πάνω στην Αρναία ακολουθώντας δασικούς δρόμους (12χλμ, 2.5-3 ώρες περίπου, 200μ υψομετρική διαφορά).

Η δεύτερη και με περισσότερο μονοπάτι εναλλακτική είναι λίγο πριν φτάσουμε στο διάσελο να αφήσουμε τον δρόμο (12Γ), στρεφόμαστε απότομα αριστερά και μπαίνουμε σε λίγο σε φαρδύ μονοπάτι που διασχίζει δρυο-δάσος. Βγαίνουμε σε λίγο από το δάσος και πρέπει να διασχίσουμε μια γυμνή πλαγιά με φτέρη. Εδώ το μονοπάτι χάνεται και θα πρέπει να ανηφορίσουμε ελαφρά για να ξαναβρούμε την συνέχεια του που ξαναμπαίνει σε δάσος και καταλήγει σε ξέφωτο στην ράχη. Κατηφορίζουμε ανάμεσα σε βράχια στην άλλη πλευρά της ράχης όπου συναντάμε περίφραξη. Βρίσκουμε πάλι το μονοπάτι στα αριστερά της ράχης κάπως διασδιάκριτο τώρα και τραβερσάρουμε αρχικά ομαλά ενώ στην συνέχεια κατηφορίζει προς μια λάκκα δεξιά όπου ξεκαθαρίζει και πάλι και φτάνει σε νέο διάσελο (13Γ). Εδώ πρέπει να στρίψουμε απότομα δεξιά και να ανηφορίσουμε την ράχη. Μετά από 100μ φτάνουμε σε σημείο όπου έχει γίνει εκτεταμένη υλοτομία. Χρειάζεται ψάξιμο για να βρούμε την συνέχεια του μονοπατιού (14Γ) που μας οδηγεί σε νέο διάσελο (15Γ) (1 ώρα).

Σε αυτό το διάσελο συναντιόνταν πολλά μονοπάτια, άλλα σήμερα ελάχιστα διατηρούνται. Τραβερσάροντας ΒΔ βρίσκουμε μετά από λίγα μέτρα φαρδύ και πατημένο μονοπάτι που κινείται ομαλά κατηφορικά αρχικά σε αραιή βλάστηση και αργότερα μέσα σε πευκοδάσος. Σε λίγο βγαίνει πάλι σε ξέφωτο μέρος και καταλήγει στην κάτω πλευρά μια μεγάλης στάνης (προσοχή στα σκυλιά), από όπου συνεχίζουμε σε δρόμο που σε 200μ μας κατεβάζει στον φαρδύ δασικό δρόμο (16Γ) που αφήσαμε χαμηλότερα. (15 λεπτά)

Τώρα συνεχίζουμε στον δρόμο και μετά από 2.5 χλμ περίπου ανηφορικής πορείας βγαίνουμε στην άσφαλτο Ταξιάρχη-Αρναίας (17Γ) (45 λεπτά)

Από εδώ κάνοντας αριστερά μετά από 200μ συναντάμε την παράγκα του δασαρχείου όπου έρχεται και η δεύτερη διαδρομή.

Διαδρομή Β

Μπαίνοντας στο χωριό και αμέσως μετά το βενζινάδικο στρίβουμε αριστερά (1Β) σε απότομα τσιμενταρισμένο δρόμο και συναντάμε τον κεντρικό ανηφορικό δρόμο που διασχίζει το χωριό βαδίζοντας πάνω σε ράχη. Ανηφορίζουμε και βγαίνουμε τελικά από το χωριό, περνάμε το γήπεδο και αμέσως στρίβουμε δεξιά (2Β) σε χωματόδρομο (κατεστραμμένη άσφαλτος) δίπλα από χώρο αναψυχής του δασαρχείου που οδηγεί σε μεγάλο μαντρί και συνεχίζει σαν τρακτερόδρομος. Αυτός ανηφορίζει ομαλά, στρέφεται Β και πλησιάζει σταδιακά προς ρεματιά. Κάποια μονοπάτια φεύγουν δεξιά και κατηφορίζουν άλλα τα αγνοούμε. Τελικά ο δρόμος διχάζεται (3Β) και ακολουθούμε το ανηφορικό σκέλος που μετά από 200μ σταματά και συνεχίζει μονοπάτι στενό άλλα ευδιάκριτο. Περνά στα αριστερά από κτήμα ενώ αριστερά υπάρχουν πεύκα. Προσέχουμε να μην μπερδευτούμε από κάποια μικρότερα μονοπάτια που φεύγουν αριστερά-δεξιά. Τελικά το μονοπάτι φαρδαίνει και μοιάζει με βαθύ αυλάκι διασχίζει το πευκοδάσος και καταλήγει σε δασικό δρόμο (4Β). (30 λεπτά)

Πιο κάτω ο δρόμος διχάζεται. Εμείς κόβουμε την στροφή και βγαίνουμε στον κάτω δρόμο που βαδίζει στα αριστερά από ρηχή ρεματιά και κατηφορίζει ελαφρά. Τελικά στρέφεται Β και προσέχουμε στο δεξί μας χέρι για την είσοδο του μονοπατιού. Μπαίνουμε λοιπόν (5Β) σε φαρδύ μονοπάτι που μας κατεβάζει σε ρέμα. Στην απέναντι όχθη το μονοπάτι έχει σβήσει και θα πρέπει να στρίψουμε απότομα δεξιά να τραβερσάρουμε την βραχώδη πλαγιά και να βγούμε σε ραχούλα. Αν βγούμε στο σημείο (6Β) φαίνεται εδώ το μονοπάτι που περνά ανάμεσα σε δύο βράχια. Στην άλλη πλευρά της ράχης βρίσκουμε την συνέχεια του μονοπατιού που κατηφορίζει προς ρεματιά στενό και λίγο δυσδιάκριτο στην αρχή, καθαρό στην συνέχεια. Φτάνοντας στην ρεματιά κάνουμε απότομα δεξιά και βρίσκουμε την συνέχεια του μονοπατιού που στο εξής είναι πάλι φαρδύ ανηφορίζει σε σαθρό έδαφος στην αρχή και στην συνέχεια μέσα σε δάσος οξυάς. Τελικά αφού κάνει μερικά ζικ-ζακ βγαίνει σε ξέφωτη πλαγιά και καταλήγει σε δασικό δρόμο (αυτόν που αφήσαμε) (7Β). Θέλει προσοχή στο κατέβασμα γιατί για 50μ το μονοπάτι δεν διακρίνεται. (30 λεπτά)

Ακολουθούμε τώρα τον δρόμο για 1.5χλμ αρχικά Α και αργότερα Β. Συναντιέται με τον δρόμο από τις Σπάθες (διαδρομή Α) και φτάνουμε τελικά σε χαρακτηριστικό σημείο πάνω σε ράχη όπου ο δρόμος στρίβει απότομα αριστερά και ανηφορίζει ΒΔ ενώ εμείς βλέπουμε μπροστά μας μια μεγάλη ρεματιά (8Β). Από αυτό το σημείο αν συνεχίσουμε στον δρόμο θα μας βγάλει στην κορυφή ράχης, από όπου συνεχίζει μονοπάτι τρακτερόδρομος που μας βγάζει στην κεντρική άσφαλτο. Εμείς αφήνουμε τον δρόμο και κατηφορίζουμε την ράχη, όπου βαδίζει φαρδύ μονοπάτι. Στην συνέχεια το μονοπάτι διασχίζει ξέφωτο και χάνεται άλλα στην συνέχεια μπαίνουμε πάλι σε δάσος με δρύς και το βρίσκουμε πάλι, στενό και λίγο πυκνωμένο. Χαμηλότερα ξεκαθαρίζει το μονοπάτι καθώς έχει πατηθεί από υλοτόμους κάνει μερικά ζικ-ζακ και μια απότομη δεξιά στροφή και καταλήγει σε δασικό δρόμο (9Β). Κατηφορίζουμε τώρα στον δρόμο και σε λίγο φτάνουμε στο ρέμα περνάμε απέναντι και προσέχουμε αριστερά για να βρούμε την είσοδο του μονοπατιού (10Β). Αν συνεχίζουμε στον δρόμο θα μας βγάλει τελικά στην άσφαλτο για Αρναία. Μπαίνουμε στο μονοπάτι που μοιάζει περισσότερο με γιδόστρατο. Μετά από 100μ υπάρχει διασταύρωση όχι ιδιαίτερα εμφανής όπου ένα μονοπάτι τραβερσάρει ενώ ένα άλλο ανηφορίζει απότομα την βραχώδη πλαγιά. Αυτό το μονοπάτι ακολουθούμε που ανηφορίζει απότομα στα όρια πευκοδάσους ανάμεσα σε ρείκια και κέδρα και τελικά βγαίνει σε ράχη όπου είναι πιο ομαλό. Ακολουθούμε τώρα συνέχεια αυτήν την ράχη με αραιή βλάστηση και όμορφη θέα, περνάμε αριστερά από μεγάλα βράχια και μπαίνουμε πάλι σε πευκοδάσος και τελικά συναντάμε τρακτερόδρομο (11Β). (1 ώρα, 15 λεπτά)

Μπορούμε να συνεχίσουμε στην ράχη σε δυσδιάκριτο μονοπάτι ή να κατηφορίσουμε λίγο στον τρακτερόδρομο μέχρι να συναντήσουμε φαρδύτερο δρόμο (με μπάρα) μετά από 100μ, και να τον ακολουθήσουμε. Και στις δύο περιπτώσεις φτάνουμε σε ξέφωτο διάσελο πάνω στην ράχη (12Β). Τώρα συνεχίζουμε να ανηφορίζουμε την ράχη σε δυσδιάκριτο μονοπάτι. Αρχίζει να διακρίνεται καλύτερα το μονοπάτι μόλις μπούμε στο δάσος άλλα πιο πάνω γίνεται πάλι δυσδιάκριτο. Θέλει προσοχή αν κάνουμε την πορεία ανάποδα αν και οδηγός μας είναι πάντα η ράχη. Σε λίγο συναντάμε φαρδύ μονοπάτι πάνω σε μια στροφή που κάνει (13Β) και συνεχίζοντας να ανηφορίζουμε ομαλά. Τελικά το μονοπάτι εξελίσσεται σε τρακτερόδρομο που καταλήγει στην άσφαλτο Ταξιάρχη-Αρναίας (14Β) δίπλα ακριβώς και απέναντι από παράγκα του δασαρχείου. (20 λεπτά).

Πίσω και δεξιά (Α) από την παράγκα βρίσκουμε το μονοπάτι (1Ε) που κατηφορίζει ομαλά μέσα σε δάσος οξυάς, ενώ στην συνέχεια εξελίσσεται σε τρακτερόδρομο που συναντά πάλι την άσφαλτο (2Ε) σε σημείο όπου υπάρχει βρύση με νερό και ενημερωτικές πινακίδες. Ακολουθούμε για λίγα μέτρα τον δρόμο και μόλις αρχίσει να στρίβει τον αφήνουμε (3Ε) και μπαίνουμε σε φαρδύ μονοπάτι που κατηφορίζει πάνω σε ράχη (δυσδιάκριτο σε λίγα σημεία από πεσμένα κλαδιά). Τελικά το μονοπάτι στρέφεται ΒΑ και κατηφορίζει δυσδιάκριτο μέχρι να συναντήσει πάλι την άσφαλτο πάνω σε απότομη στροφή (4Ε). Ακολουθούμε τώρα την άσφαλτο και φτάνουμε τελικά σε διασταύρωση με χωματόδρομο πάνω σε ράχη όπου φαίνονται δεξιά οι κεραίες πάνω από την Αρναία. Ακολουθούμε τώρα αυτόν τον δρόμο και συναντάμε μετά από 500μ την πρώτη διαδρομή που μας οδηγεί στην Αρναία (1 ώρα, 15 λεπτά)